وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
حدیث سلسلة الذهب امام رضا(ع) را صدها عالم اهل سنت روایت کرده اند
۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ۲۰:۳۲ 1165

حدیث سلسلة الذهب امام رضا(ع) را صدها عالم اهل سنت روایت کرده اند

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا جباری، استاد حوزه و دانشگاه، عصر دوشنبه در وبینار «شمیم ولایت و عصمت» که به همت معاونت ایران- امور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک سالروز میلاد امام علی بن موسی الرضا (ع)، گفت: امام رضا (ع) هشتمین امام معصوم بعد از رسول خدا(ص) است که با لقب معروف عالم آل محمد (ص) شناخته می شود علاوه بر القاب دیگر از جمله لقب رضا که به آن حضرت داده شده است. امام جواد (ع) نیز این ادعا که لقب رضا پس از پذیرفتن ولایتعهدی به آن حضرت داده شده، را نفی کردند و فرمودند: لقب رضا برای پدرم به این دلیل داده شده است که هم اهل زمین و هم اهل آسمان از آن حضرت راضی بودند.
 
وی درباره لقب عالم آل محمد (ص) نیز گفت: لقب عالم آل محمد (ص) نیز سالها قبل از ولادت امام رضا (ع) توسط جدشان امام صادق (ع) در بشارت به امام کاظم (ع) به ایشان داده شد. حال ممکن است این سوال پیش آید که مگر سایر ائمه مروج علوم آل محمد (ص) نبودند؟ طبیعی است که همه آنها نیز اینگونه بودند اما آن فضایی که برای امام رضا(ع) پدید آمد هم در مدینه و هم در مرو، زمینه نشر و گسترش علوم برای امام رضا(ع) فراهم آمد.
 
جباری خاطرنشان کرد: بنا بر اقرار کتب تاریخی، واقدی از علمای اهل سنت قرن سوم، نوشته است که امام رضا(ع) زمانی که در مدینه تشریف داشتند و 25 سال بیشتر نداشتند، در مسجد النبی می نشستند و به سوالات شیعه و سنی پاسخ می دادند. به خصوص در ایام حج و به ویژه در مورد مناسک حج محل رجوع شیعه و سنی بودند.
 
وی ادامه داد: این لقب سزاوار آن حضرت است چون از زمان پدرشان منشأ نشر علوم بودند و پس از شهادت امام کاظم نیز در مدینه نشر علم می کردند و بعد از هلاکت هارون و زمان خلافت چند ساله امین نیز در همین زمینه فعالیت می کردند. در دوره مامون نیز علیرغم اینکه نمی خواست امام(ع) مشهور به عالم آل محمد شود اما ناخواسته عدو سبب خیر شد و با پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا(ع) و موفقیت امام در مناظره ای که مامون با قصد مفتضح کردن امام (ع) ترتیب داده بود، تمام این توطئه ها به نفع امام رضا (ع) تمام شد و مامون شکست خورد.
 
استاد حوزه و دانشگاه درباره شیفتگی ایرانیان نسبت به امام رضا (ع) نیز گفت: درباره شیفتگی مردم ایران به امام رضا (ع) کافی است به روایت معروف به سلسلة الذهب در نیشابور اشاره کنیم که صدها قلم آماده از عالمان اهل سنت جدای از شیعیان این حدیث را نوشتند که امام رضا (ع) فرمودند: «کلمة لااله الا الله حصنی فمن دخل حصنی أمِنَ من عذابی» و سپس فرمودند: «بشرطها و أنا من شروطها» لذا لقب عالم آل محمد واقعا سزاوار آن حضرت است و ما می توانیم نشر علوم اسلامی را مرهون آن حضرت بدانیم.
 
ترویج محاسن و خصائل اخلاقی از سوی امام رضا (ع)
 
حجت الاسلام جباری ادامه داد: امام رضا (ع) در زمانی که امت وارث نگاه نژادپرستانه برخی از خلفای بنی امیه و بنی عباس بودند و نگاه های پست انگارانه ای به موالی میشد (ایرانیانی که اسلام اختیار کرده و در جرگه قبایل عرب و مسلمان آمده بودند)، امام رضا (ع) با این مسائل مقابله کرده و این موالی را دعوت می کردند تا با ایشان هم سفره شوند.
 
وی در ادامه افزود: حضرت در پاسخ به کسانی که ایشان را از این کار نهی می کردند، جمله ای فرمودند که به عنوان افتخار اسلام مطرح می شود:
«مَه! انّ الربّ واحد و الامّ واحدة و الاب واحد و الجزاء بالاعمال» (ساکت باش! پروردگار ما یکی است، پدر و مادر ما نیز یکی است (آدم و حوا) و پاداش و جزا به اعمال انسان ها است.)
شبیه به این روایت بسیار است که امام رضا (ع) تاکید می کردند اگر برتری و علوّی در میان انسان ها در درگاه خداوند متعال وجود دارد به دلیل تقوا است.
 
جایگاه امام رضا (ع) نزد عالمان اهل سنت
 
جباری درباره جایگاه امام رضا (ع) نزد عالمان اهل سنت به کتابی از شیخ محسن طبسی با عنوان «الامام الرضا عند اهل السنة» اشاره کرد که بیانات خوبی از علمای اهل سنت درباره امام رضا (ع) آورده است.
 
وی افزود: در این کتاب جریانی از ابونواس، شاعر اهل سنت دوران امام رضا(ع) نقل شده که به او گفتند تو که هم عصر امام رضا (ع) هستی چرا در مدح ایشان شعری نسرودی؟ گفت: بخدا من خودم را در شأن او نمی دیدم که او را مدح کنم و ترسیدم که نتوانم حق او را ادا کنم.
و سپس گفت «من چگونه می توانم مدح امامی را بکنم که جبرئیل خادم پدرانش بوده است.»
این سخنان یک شاعر بزرگ اهل سنت است که امام رضا (ع) با این کلمات توصیف کرده است.
 
تهیه و تنظیم خبر: فرشته صدیقی

ارسال نظر