وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تبیین معنای وحدت اسلامی نقش بسیار مهمی در تحقق آن دارد
۱۴۰۱/۰۹/۲۷ ۱۰:۱۸ 400
رئیس مرکز اسلامی مسکو:

تبیین معنای وحدت اسلامی نقش بسیار مهمی در تحقق آن دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین صابر اکبری جدی، رئیس مرکز اسلامی مسکو در گفت و گویی، اظهار داشت: وحدت بین مذاهب و فرقه‌های اسلامی یکی از عوامل استحکام و قوام امت اسلامی است و در عین حال قدرت اسلام و مسلمانان را نشان می‌دهد. هرکس به دنبال قدرت و توانمندی خود در دنیا است، باید ابزار آن را داشته باشد. اسلام هم از طریق وحدت بین مذاهب اسلامی می‌تواند به چنین قدرتی دست پیدا کند.

وی افزود: شاخص‌های وحدت در بین مسلمانان همان اصولی است که همه بر روی آن اتفاق نظر دارند. یعنی همه بپذیرند که هر مسلمانی با هر عقیده و مذهبی در مسلمان بودن با دیگران مشترک است. یعنی یک خدا را می‌پرستیم، یک پیامبر، یک قرآن و یک قبله داریم و در عین حال شخصیت‌های بسیار بزرگی مانند مولای متقیان، علی(ع) که هم به عنوان خلیفه و هم به عنوان امام مورد اتفاق همه ما است.

رئیس مرکز اسلامی مسکو خاطر نشان کرد: اینکه وحدت به چه شکل اتفاق می‌افتد به این معنا نیست که همه یکی شوند. در واقع منظور این است که ما در منافع کلان جهان اسلام، یکدیگر را بفهمیم؛ چیزهایی که مصالح عامه مسلمانان است، رعایت و اسباب ضرر،‌ زیان و ظلم را در بین مسلمانان خنثی کنیم، صرف نظر از اینکه عامل آن از چه مذهبی باشند.

وی با بیان اینکه  تبیین معنای وحدت اسلامی نقش بسیار مهمی در تحقق آن دارد، اظهار کرد: وحدت به معنای دست برداشتن از تفاوت بین مذاهب نیست، زیرا این تفاوت‌ها قرن‌ها در افکار و اندیشه مسلمانان نهادینه شده و ممکن نیست.

حجت الاسلام اکبری جدی تصریح کرد: با پذیرش تمایز بین مذاهب اسلامی، تفاوت بین آنها و پذیرش آن در زیر چتر اسلام و مسلمانی می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم. طبیعتاً، مهمترین مؤلفه این کار قراردادن معیارها و شاخص‌های مشترک(خدا، پیامبر، قرآن و قبله واحد) است.

وی با اشاره چالشها  و اختلاف بین مسلمانان اظهار کرد:  این چالشها و اختلافات در دو بخش وجود دارد: یکی داخلی و بین مسلمانان و دیگری القایی و خارج از جامعه مسلمانان است؛ در داخل امت اسلامی ناآگاهی نسبت به حقیقت اسلام و جهل در مورد آموزه‌های اسلامی، جهل در مورد اصول و فروع تعالیم اسلامی و خلط آنها، تعصبات بی‌اساس، خرافات و وجود عالمان ناآگاه و خودفروخته از جمله چالش‌های جدی است. در مورد عوامل خارجی هم می‌توان به دشمنی‌ها با اسلام اشاره کرد. این دشمنی از سوی فتنه‌گرانی که با نام ادیان دیگر این کار را می‌کنند و اسلام را رقیب خود می‌دانند، و از سوی افراد سلطه‌جویی که به دنبال تسلط بر مسلمانان هستند صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز اسلامی مسکو در ادامه به  نقش رسانه‌ها در تأمین وحدت میان مسلمانان اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها نقشی بسیار مهمی در فهماندن حقایق به مخاطبان و یا برعکس، دامن‌زدن به تعصبات و اختلافات دارند. بنابراین نقش رسانه‌های دینی در این زمینه بسیار مهم است و بخش عمده وحدت بین امت اسلامی به نگاه مشترک در حوزه دین اسلام برمی‌گردد.

حجت الاسلام اکبری جدی خاطر نشان کرد: با بیشتر شدن فتنه‌ها و اختلاف‌افکنی دشمنان با استفاده از نقص‌های جامعه اسلامی باید در رسانه ها صدها برابر کار کرد تا بتوان جلوی این اقدامات تخریبی را گرفت. زمینه‌هایی برای اختلافات وجود دارد که برخی از آنها ریشه‌دار است. این اختلافات را نمی‌توان یک‌روزه از بین برد اما می‌توان آنها را در رده‌های دوم و سوم قرار داد که اولویت اصلی بین مسلمانان نباشد.

وی تصریح کرد: به نظر من رسانه‌های دینی و مذهبی اگر با دایره تقریب به دور هم جمع شوند، می‌توان ارتش بزرگ سایبری (اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره) را برای نگاه تقریبی تشکیل داد. شبکه‌سازی در کنار تأمین محتوا از مهمترین مسائل برای تأثیرگذاری در این زمینه هستند.

ارسال نظر