وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
بیانیه ی هفتمین کنگره ی رهبران ادیان سنتی و جهانی
۱۴۰۱/۰۶/۲۷ ۰۸:۲۶ 420

بیانیه ی هفتمین کنگره ی رهبران ادیان سنتی و جهانی

 

 

هفتمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی  با موضوع "نقش رهبران ادیان جهانی و سنتی در معنویت و توسعه اجتماعی بشریت" در تاریخ  22 – 24  شهریور در قزاقستان برگزار شد.

رهبران مذهبی و ادیان سنتی 60 کشور جهان در قالب 130 هیات مذهبی، سیاسی و فرهنگی برای شرکت در هفتمین کنگره جهانی ادیان و مذاهب گرد هم آمدند.

خاطر نشان می شود حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم از مدعوین این کنگره بود.

متن بیانیه ی پایانی هفتمین کنگره ی رهبران ادیان سنتی و جهانی به شرح ذیل است:

ما، شرکت کنندگان هفتمین کنگره ی رهبران معنوی ادیان سنتی و جهانی، سیاستمداران و روسای سازمان های بین المللی، 

با هدایت تمایل مشترک مان برای جهانی عادلانه، صلح آمیز، امن و مرفه، 

با تأیید اهمیت ارزش های مشترک در رشد معنوی و اجتماعی نوع بشر، 

با اذعان به ضرورت مقابله و غلبه بر نابردباری و سخنان نفرت برانگیز، بیگانه هراسی، تبعیض و درگیری های مبتنی بر تفاوت های قومی، مذهبی و فرهنگی، 

با احترام به غنای تنوع مذهبی و فرهنگی، 

با درک اینکه اعمال خیریه، شفقت، رحمت، عدالت و همبستگی به نزدیک شدن مردم و جوامع کمک می کند،

با شناخت ارزش آموزش و معنویت برای رشد فردی و بین مذهبی با تاکید بر اهمیت نقش و حقوق زنان در جامعه،

با بیان اینکه نابرابری مادی منجر به نارضایتی، تنش اجتماعی، درگیری و بحران در جهان ما می شود،

با درک اهمیت پرداختن به چالش های جهانی در جهان پس از همه گیری، از جمله تغییرات آب و هوا، فقر و گرسنگی؛ جنایات سازمان یافته، تروریسم و ​​مواد مخدر،

با محکوم کردن شدیدترین عبارات افراط گرایی، رادیکالیسم و ​​تروریسم که منجر به آزار و اذیت مذهبی و تضعیف جان و کرامت انسانی می شود،

با محکوم کردن ایجاد کانون های تنش بین دولتی و بین المللی در جهان،

با ابراز نگرانی جدی در مورد افزایش جهانی تعداد مهاجران و پناهندگان نیازمند کمک و حمایت بشردوستانه،

با ابراز تمایل قاطع برای کمک به ایجاد شرایط برای گفتگو و آشتی بین طرف های درگیر،

با درک ضرورت فوری رهبران معنوی و سیاسی برای همکاری با یکدیگر در رسیدگی به چالش های جهان ما،

با استقبال از همه ابتکارات بین‌المللی، منطقه‌ای، ملی و محلی، به‌ویژه تلاش‌های رهبران دینی برای ترویج گفت‌وگوی بین‌مذهبی، بین فرهنگی و تمدنی،

با ابراز تمایل برای تشدید همکاری بین جوامع دینی، نهادهای بین المللی، ملی و عمومی و سازمان های مردم نهاد در دوره پس از همه گیری،

با تاکید مجدد بر عملکرد کنگره ی رهبران ادیان سنتی و جهانی به عنوان یک بستر گفتگوی  بین‌المللی برای نمایندگان بسیاری از ادیان، فرق و مذاهب،

با اشاره به فرصت کنگره ی رهبران ادیان سنتی و جهانی برای برداشتن گام‌های مشخص بیشتر در جهت گسترش گفت‌وگوی بین‌فرهنگی و بین‌تمدنی،

 

  • بر یک موضع مشترک به توافق رسیده و موارد زیر را اعلام می نماییم:

 

  1. ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا کنگره ی رهبران ادیان سنتی و جهانی به فعالیت های منظم خود به نفع صلح و گفتگو بین ادیان، فرهنگ ها و تمدن ها ادامه دهد.
  2.  ما اعلام می کنیم که در شرایط توسعه جهانی پس از همه گیری و جهانی شدن فرآیندها و تهدیدات امنیتی، کنگره ی رهبران ادیان سنتی و جهانی نقش مهمی در اجرای تلاش های مشترک برای تقویت گفت و گو به نام صلح و همکاری و نیز ارتقای ارزش های معنوی و اخلاقی ایفا خواهد کرد.
  3. ما می دانیم که تنها با تلاش مشترک، همکاری و کمک به یکدیگر می توان بر پیامدهای منفی بیماری های همه گیر غلبه کرد.
  4. ما متقاعد شده‌ایم که به راه انداختن هرگونه درگیری نظامی، ایجاد کانون‌های تنش و رویارویی، موجب واکنش‌های زنجیره‌ای می‌شود که روابط بین‌المللی را مختل می‌کند.
  5. ما معتقدیم که افراط گرایی، رادیکالیسم، تروریسم و ​​سایر اشکال خشونت و جنگ، با هر انگیزه و هدفی که باشد، هیچ ربطی به دین اصیل ندارد و باید به شدیدترین وجه ممکن رد شود.
  6. ما قویاً از دولت‌های ملی و سازمان‌های بین‌المللی مجاز می‌خواهیم تا به همه گروه‌های مذهبی و جوامع قومی که در معرض نقض حقوق و خشونت توسط افراط‌گرایان و تروریست‌ها و در نتیجه جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی قرار گرفته‌اند، کمک‌های همه جانبه کنند.
  7. ما از رهبران جهان می خواهیم که از هرگونه لفاظی تهاجمی و مخربی که منجر به بی ثباتی جهان می شود دست بردارند و از درگیری و خونریزی در اقصی نقاط جهان خودداری کنند.
  8. ما از رهبران مذهبی و شخصیت‌های برجسته سیاسی از نقاط مختلف جهان می‌خواهیم که به نام دوستی، همبستگی و همزیستی مسالمت‌آمیز، گفتگو را به طور خستگی‌ناپذیر توسعه دهند.
  9. ما از مشارکت فعال رهبران ادیان سنتی و جهانی و شخصیت های برجسته سیاسی در روند حل مناقشه برای دستیابی به ثبات بلندمدت حمایت می کنیم.
  10. متذکر می شویم که کثرت گرایی از نظر تفاوت در رنگ پوست، جنسیت، نژاد، زبان و فرهنگ، بیانگر حکمت خداوند در خلقت است. تنوع دینی از سوی خداوند مجاز است و بنابراین هرگونه اجبار به دین و آموزه های دینی خاص غیرقابل قبول است.
  11. ما خواهان حمایت از ابتکارات عملی برای اجرای گفتگوی بین مذهبی و بین فرقه ای، به منظور ایجاد عدالت اجتماعی و همبستگی برای همه مردم هستیم.
  12. ما با تلاش‌های سازمان ملل متحد و سایر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، دولتی و منطقه‌ای، برای ترویج گفت‌وگو میان تمدن‌ها و مذاهب، دولت‌ها و ملت‌ها، اعلام همبستگی می‌کنیم.
  13. ما اهمیت و ارزش سند «برادری انسانی برای صلح جهانی و همزیستی» میان «مقر مقدس» و «الازهر الشریف» (مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامهA/RES/75/200 مورخ 21 دسامبر 2020)، و بیانیه مکه (مصوب ماه مه 2019، در مکه)، که خواستار صلح، گفتگو، درک متقابل و احترام متقابل میان مؤمنان در راستای مصالح عمومی است، را به رسمیت می شناسیم.
  14. ما از پیشرفت جامعه جهانی در زمینه های علم، فناوری، پزشکی، صنعت و سایر زمینه ها استقبال می کنیم، اما به اهمیت هماهنگی آنها با ارزش های معنوی، اجتماعی و انسانی توجه می کنیم.
  15. ما واقف هستیم که مشکلات اجتماعی، اغلب مردم را به سمت نگرش ها و اقدامات افراطی سوق می دهد و از همه دولت های جهان می خواهیم که شرایط زندگی مناسب را برای شهروندان خود تضمین کنند.
  16. ما می بینیم که چگونه مردم و جوامعی که اهمیت ارزش های معنوی و آموزه های اخلاقی را نادیده می گیرند، در معرض خطر از دست دادن انسانیت و خلاقیت خود هستند.
  17. ما از رهبران سیاسی و تجاری جهان می خواهیم که بر روی غلبه بر عدم تعادل در توسعه جوامع مدرن تمرکز کنند و شکاف در رفاه اقشار مختلف مردم و کشورهای مختلف جهان را کاهش دهند.
  18. ما به تأثیر مثبت گفتگو بین رهبران ادیان سنتی و جهانی برای فرآیندهای سیاسی-اجتماعی در دولت ها و جوامع اشاره می کنیم که به حفظ صلح کمک می کند.
  19. ما از این واقعیت تغییر ناپذیر الهام می گیریم که خداوند متعال همه مردم را فارغ از نژاد، دین، قوم یا سایر وابستگی ها یا موقعیت اجتماعی آنها «برابر» آفریده است، بنابراین احترام به یکدیگر و درک متقابل زیربنای همه آموزه های دینی است.
  20. از شخصیت‌های سیاسی و عمومی، روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان می‌خواهیم ضمن به رسمیت شناختن آزادی بیان خود، مراقب تعمیم دینی باشند و افراط‌گرایی و تروریسم را با هیچ ملت و مذهبی یکسان نکنند و همچنین از ادیان برای اهداف سیاسی استفاده نکنند.
  21. ما از افزایش نقش تعلیم و تربیت و تشکیل دینی، به ویژه در میان جوانان، در تقویت همزیستی محترمانه ادیان و فرهنگ ها و رفع تعصبات شبه مذهبی خطرناک حمایت می کنیم.
  22. به اهمیت تقویت نهاد خانواده توجه ویژه ای داریم.
  23. ما از حمایت از حیثیت و حقوق زنان، بهبود وضعیت اجتماعی آنها به عنوان اعضای برابر در خانواده و جامعه حمایت می کنیم و همچنین مشارکت آنها در روند صلح در محیط های فرهنگی و مذهبی را تشویق می کنیم.
  24. ما بر اجتناب ناپذیری توسعه دیجیتال جهانی و همچنین اهمیت نقش رهبران مذهبی و معنوی در تعامل با سیاستمداران در حل مشکلات نابرابری دیجیتال تاکید می کنیم.
  25. در حالی که به آزادی بیان احترام می گذاریم، تلاش می کنیم گفت و گو با رسانه ها و سایر نهادهای جامعه را توسعه دهیم تا اهمیت ارزش های دینی برای ارتقای معرفت دینی، هماهنگی بین ادیان و صلح مدنی و همچنین توسعه تساهل عمومی نسبت به ادیان را روشن کنیم.
  26. ما از همه افراد با ایمان و دارای حسن نیت، می خواهیم که در این زمانه ی دشوار متحد شوند و در تضمین امنیت و هماهنگی در خانه مشترک مان - سیاره زمین - سهیم باشند.
  27. ما برای حمایت از همه افراد خیرخواه روی کره زمین که سهم قابل توجهی در گسترش گفتگوهای بین تمدنی، بین ادیانی و بین المللی به منظور دستیابی به جهانی مرفه تر دارند، دعا می کنیم.
  28. ما خواستار حمایت از اِعمال رحمت و شفقت در مناطقی هستیم که تحت تأثیر درگیری های نظامی و بلایای طبیعی و انسانی قرار گرفته اند.
  29. ما خواستار همبستگی در حمایت از سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های ملی در تلاش‌هایشان برای غلبه بر پیامدهای همه‌گیری کووید هستیم.
  30. ما تأیید می کنیم که هدف کنگره و این بیانیه، هدایت نسل های معاصر و آینده بشر در ترویج فرهنگ احترام متقابل و صلح است و برای استفاده در مدیریت عمومی هر کشوری در جهان و همچنین توسط سازمان های بین المللی از جمله نهادهای سازمان ملل در دسترس است.
  31. ما این وظیفه را بر عهده ی دبیرخانه ی کنگره قرار می دهیم تا مفهومی برای توسعه کنگره ی رهبران ادیان سنتی و جهانی به عنوان یک پلت فرم گفتگوی جهانی بین ادیان برای سال های -2033 ایجاد کند.
  32. ما بر نقش جمهوری قزاقستان به عنوان مرکز معتبر و جهانی گفتگوی بین تمدنی، بین مذهبی و بین الادیانی تاکید می کنیم.
  33. ما از جمهوری قزاقستان و رئیس جمهور قاسم جومارت توقایف برای تشکیل هفتمین کنگره ی رهبران ادیان سنتی و جهانی، به خاطر ابتکارات بشردوستانه و کمک آنها در تجدید و پیشرفت، صلح و هماهنگی تشکر می کنیم.
  34. ما از جمهوری قزاقستان برای سازماندهی عالی کنگره و از مردم قزاقستان برای صمیمیت و مهمان نوازی تشکر می کنیم.
  35. ما علاقه جمعی خود را به ادامه فعالیت کنگره ی رهبران ادیان سنتی و جهانی و قصد خود برای برگزاری کنگره هشتم در سال 2025 در پایتخت جمهوری قزاقستان، نورسلطان، تأیید می کنیم.

* * *

این بیانیه توسط اکثریت نمایندگان کنگره ی هفتم رهبران ادیان سنتی و جهانی تصویب شد و در حال ارسال به مقامات، رهبران سیاسی و شخصیت‌های مذهبی در سراسر جهان، سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مربوط، سازمان‌های جامعه مدنی، انجمن‌های مذهبی و کارشناسان برجسته است. این بیانیه همچنین به عنوان یکی از اسناد رسمی هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد توزیع خواهد شد.

اصول مندرج در بیانیه کنونی می تواند در تمامی سطوح منطقه ای و بین المللی منتشر شود تا در تمامی تصمیمات سیاسی، هنجارهای قانونگذاری، برنامه های آموزشی و رسانه های گروهی در همه کشورهای ذینفع مورد توجه قرار گیرد.

 

باشد که آرزوهای ما پربرکت باشد

و باشد که صلح و رفاه

به همه مردم و کشورها اعطا شود!

 

 

جمهوری قزاقستان

نورسلطان

15 سپتامبر 2022

ارسال نظر