وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
به تمام مقدسات ادیان احترام بگذاریم تا امنیت و صلح در دنیا برپا شود
۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ۱۳:۲۲ 458
روزنامه نگار پاکستانی:

به تمام مقدسات ادیان احترام بگذاریم تا امنیت و صلح در دنیا برپا شود

روزنامه نگار پاکستانی اظهار کرد: اگر می خواهیم در این دنیا امنیت برقرار کنیم، باید به تمام مقدسات ادیان احترام بگذاریم.


به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سبوخ سید، روزنامه نگار پاکستانی در سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت:دنیای جدید بر اساس ارزش های حقوقی و آزادی بیان بنا شده  و خواسته های نسل امروزی ما را تا حدی تحت تأثیر قرار می دهد. نسل جدید ما هم کاملا از این نظریه های نوین استفاده می کند. مهمترین نکته در این نظریه ها، جمهوریت و دموکراسی است.

وی ادامه داد: وقتی پیامبر(ص) نازل شد، اولین پیامی که برای اذهان انسانی داشت،  پیام حقوق بود . آن حضرت بود که به جهانیان فرمود،حقوق کودکان و حقوق زنان و حقوق برده ها و حتی درختان و کشتزارها و حقوق جامعه چیست. 

روزنامه نگار پاکستانی تصریح کرد:خداوند متعال، پیامبر خود را همراه با صفت رحمت و رحمانیت اش برای از بین بردن ظلم و حاکمیت ظالمانه به این جهان فرستاد تا رحمت و رحمانیت در این جهان گسترش یابد.ایشان می فرمایند:کسی که دیگران از دست و زبانش در امان نباشند، از ما نیست. 

وی با اشاره به آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» گفت:این آیه یعنی اینکه همه شما به ریسمان خدا با قوت چنگ بزنید و دچار هیچ گونه تفرقه نشوید. نه تفرقه مذهبی،نه قومی و قبیله ای و نه زبانی و کشوری و فرقه ای. پس قرآن می خواهد شما مسلمانان کسانی باشید که برای تمام دنیا سراپا خیر باشید.

 سبوخ سید تأکید کرد: برادری که پیامبر اکرم (ص) در مدینه به وجود آورد و مهاجران مکه و انصار مدینه را با یکدیگر پیوند داد،  بزرگترین نمونه رحمت است.  

وی افزود: امروز در کشورهای اسلامی جنبش هایی وجود دارد که مشغول فتنه پروری و ایجاد نفرت و قتل و قتال و تکفیر بین مسلمانان هستند و نمی گذارند امنیت برقرار شود.چالش دیگر ما، شکل گیری گروه ها و افکار تکفیری و افراط گرایانه است که اصول ابتدایی اسلام را انکار می کنند و باعث شده اند جهان اسلام دچار تشتت و تفرقه شود. 

روزنامه نگار پاکستانی تصریح کرد:رسول خدا (ص) به ما یاد دادند که چگونه حرف بزنیم و آزادی بیان باید چگونه باشد. اگر شما در کشور خود یک فرقه را از  آزادی بیان منع می کنید، همان عملی را زنده می کنید که کفار مکه علیه رسول خدا(ص) انجام داده بودند.

وی افزود:اگر به مقدسات مسیحیان اهانت کنید، آنها تحمل نمی کنند. همچنین اگر به رسول خدا (ص) اهانت کنید و یا به صحابه و ائمه کرام اهانت شود، مسلمانان تحمل نمی کنند.بنابراین اگر می خواهیم در این دنیا امنیت برقرار کنیم، باید به تمام مقدسات ادیان احترام بگذاریم.

سبوخ سید ادامه داد: ما که دم از متحد کردن مسلمانان می زنیم، اول باید علما و خطبا و دانشمندان را آماده کنیم که از سخن گفتن با زبان توهین آمیز و تحقیرآمیز علیه فرقه های مختلف خودداری کنند. می توانیم گفت و گو کنیم، سؤال کنیم، اعتراض کنیم، اما حق نداریم توهین کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: شعار اتحاد امت خیلی زیباست، ولی اینکه فکر کنیم فقط با شعار دادن مسئله ما حل می شود، درست نیست. قرن هاست که ما شعار می دهیم ولی عملی وجود ندارد و متأسفانه هر از گاهی یک فتنه و فرقه جدیدی ظاهر می شود و ما باید روی این مسئله فکر کنیم. 

روزنامه نگار پاکستانی گفت: در یک کشور، هر کسی که زندگی می کند، از هر قوم و مذهب و فرقه و دینی که باشد، حکومت وظیفه دارد که عادلانه با آنها رفتار کند، همانگونه که یک مادر با بچه معلول و بچه سالم خود رفتار می کند. دولت وظیفه دارد که بدون توجه به اینکه یک فرقه و یا یک قوم در اقلیت و یا اکثریت است، به فکر امنیت و رفاه همه باشد.

وی خاطرنشان کرد: پیشرفت ما از پیشرفت ذهنی و عقلي شروع می شود و به پیشرفت اقتصادی منجر می گردد. پس اگر امت مسلمان در داخل جوامع خود، فرهنگ گفتمان را گسترش دهند و بیانیه های حقوقی را وسعت بخشند و به جوامع مختلف از جمله زنان حق خود را بدهند، اختلاف ها از بین می رود.

ارسال نظر