وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
اهل سنت در شکل گیری فکر انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشتند/ انقلابی که برپایه گفتمان ایجاد شده باشد همواره پیروز است
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ۱۳:۵۶ 285
پنجاه و هفتمین نشست تحلیلی خبرگزاری تقریب؛

اهل سنت در شکل گیری فکر انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشتند/ انقلابی که برپایه گفتمان ایجاد شده باشد همواره پیروز است

در نشست تحلیلی خبرگزاری تقریب عنوان شد: باید بدانیم که اهل سنت حتی در شکل گیری فکر انقلاب اسلامی هم نقش داشتند چراکه انقلاب ما علیه دو تفکر سلطه گر و کمونیست قرار گرفت بنابراین از همان ابتدا نطفه انقلاب اسلامی بر پایه وحدت شکل گرفته بود.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پنجاه و هفتمین نشست تحلیلی-تخصصی خبرگزاری تقریب  با حضور جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه و مهدی شکیبایی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با موضوع دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.

جعفر قنادباشی در این نشست تحلیلی- تخصصی اظهار داشت:  هجمه ها و وقایعی که امروز در جمهوری اسلامی ایران رخ داده شاید آخرین تلاش دشمن برای تغییر انقلاب و سیاستی باشد که در کشور حاکم است.

وی افزود: ما در کشورمان انواع اغتشاشات، توطئه ها و... را تجربه کرده ایم و شاهد بوده ‌ایم که انقلاب اسلامی و نظام برخواسته از آن تا چه اندازه مورد تهاجمات بیگانگان قرار گرفته و همواره در طی این سالها مجبور به خنثی سازی این توطئه ها شده است.

قناد باشی تصریح کرد: هجمه ای که اخیرا در کشورمان اتفاق افتاد دلایل متعددی داشت اما اصلی ترین دلیل آن این بود که انقلاب اسلامی منافع کلی دشمنان را در منطقه و در جهان به چالش کشیده است. یعنی دشمنان و غربی‌ها گمان می‌کردند به رغم اینکه 43 سال از آغاز انقلاب اسلامی گذشته ارکان آن کهنه می‌شود اما اینگونه نشد و آنها نتوانستند ریزش هایی که در پی آن بودند را افزایش دهند کما اینکه ما در این 43 سال رویش های فراوانی هم داشته ایم.

قناد باشی خاطر نشان کرد: در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم که رنگین کمانی از خواسته ها در آن پدیدار شد از تجزیه طلبی و تحرکات مرزی گرفته تا آشوبهایی مبتنی بر تضادهای بین نسلها که با شکست سنگینی روبرو شد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه فروش سلاح در منطقه غرب آسیا یکی از شاخص هایی است که برای غربی ها جهت رسیدن به منافعشان بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: در واقع آنها خرید نفت در برابر فروش اسلحه را اقدامی تاثیر گذار می‌دانستند و تا حدی پیش رفته بودند که در زمان شاه، شاهد تخریب نظام کشاورزی و اقتصادی کشورمان شده بودیم.

وی در همین خصوص ادامه داد: البته باید گفت که در حال حاضر هم بالاترین درآمد کشورهای غربی چه آمریکا باشد، انگلستان و یا فرانسه از طریق فروش سلاح است.جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب و با ساخت موشک های نقطه زن و عبور از موشکهای ضد دفاعی غربی ها کمترین میزان سلاح را از این کشورها خریداری کرده است و در نهایت الگویی را به وجود آورد که نیاز به سلاح به عنوان نیاز حیاتی در کشورها نباشد. بنابراین کشورهای همسایه مان تمایلشان به خرید سلاح کمتر از گذشته شد و آنها به تقویت پایه های نظامی خود روی آوردند.
 
کارشناس مسائل خاورمیانه ابراز کرد: در عرصه اقتصادی هم در زمان شاه، 65 درصد جمعیت کشورمان را روستاییان تشکیل می‌دانند اما با این حال ما به گوشت یخ زده کشور های غربی و حتی با وجود زمین های کشاورزی فراوان به مرکبات آنها محتاج بودیم، اما امروز بعد از 43 سال گلخانه سازی و آبیاری قطره ای در کشور رشد پیدا کرده است و باعث شد تا دیگر به غرب متکی نباشیم.

قناد باشی با اشاره به بیانات حضرت امام خمینی (ره)  و تاکیدشان بر وحدت کلمه و اتحاد، تصریح کرد: هیچگاه امام راحل در قالب یک گرایش شیعی وارد نشدند و همواره بیانات ایشان فراتر از مرزها و مذهب ها بود.

وی ادامه داد: برای مثال جنگ ایران و عراق یکی از توطئه هایی بود که در راستای جلوگیری از گسترش قیامی که امام  خمینی(ره) از وحدت به راه انداخته بودند، انجام گرفت.

قناد باشی تصریح کرد: اگر بخواهیم از اقدامات انقلاب اسلامی برای اهل سنت بگوییم یکی همین جنگ میان ایران و عراق است که صدام این جنگ را با عنوان فارس – عرب مطرح کرد چراکه می دانست اگر از عنوان جنگ میان شیعه و اهل سنت استفاده کند، راه به جایی نمی‌برد.

وی در همین خصوص ادامه داد: درست پس از پیروزی انقلاب اسلامی اولین حرکت نظامی از سوی شهرهای گنبد و کردستان آغاز شد و فرضیه دشمن این بود که چون رهبر انقلاب اسلامی شیعه است می‌توانند پایگاه خوبی را برای براندازی انقلاب در این شهرها داشته باشند اما دیدیم که مردم آن خطه از کشورمان با آنها همکاری نکردند و چگونه دسیسه های دشمن شکست خورد.

قناد باشی خاطر نشان کرد: اگر ما معارف انقلاب اسلامی را بررسی کنیم می‌بینیم که شخصی به اسم سید قطب کتابی را در مورد تفسیر قرآن می‌نویسد و مقام معظم رهبری آن را ترجمه می‌کنند. بنابراین انقلاب کنش سیاسی برگرفته از قم و حوزه های علمیه نبود بلکه یک برآیندی بود که همه جوانب را مورد بررسی قرار داده بود. باید بدانیم که اهل سنت حتی در شکل گیری فکر انقلاب اسلامی هم نقش داشتند چراکه انقلاب ما علیه دو تفکر سلطه گر و کمونیست قرار گرفت بنابراین از همان ابتدا نطفه انقلاب اسلامی بر پایه وحدت شکل گرفته بود.
 
کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: دنیای غرب 4 ماه بعد از انقلاب اسلامی ایران، شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل دادند با این امید که کشورهای عربی را که اهل سنت هستند مقابل شیعیان قرار دهند، جالب اینجاست که سفارت خانه های کشورهای مرتجع عربی وظیفه شان این بود که علیه تفکر شیعی در سفارتخانه هایشان کار کنند و جذابیت انقلاب اسلامی را در نگاه اهل سنت از بین ببرند.

وی ادامه داد: توطئه داعش یکی دیگر از اقداماتی بود تا شیعیان و اهل سنت مقابل یکدیگر قرار گیرند. در واقع برهم زدن حرکت وحدت گرایانه اسلام چند منظوره بود، یکی آن که چهره مسلمانان را در جهان مخدوش نشان دهند و دیگری از بین بردن زیر ساختها بود. آنها در نظر داشتند گسل های قومیتی که با وجود انقلاب اسلامی از بین رفته بود مجددا فعال کنند.

قناد باشی خاطر نشان کرد: داعش به این مسئله که انقلاب اسلامی ایران به سمت وحدت پیش رفته است و در این راه موفق هم عمل کرده واقف بود به همین دلیل دست به اقداماتی جهت تفرقه میان شیعیان و اهل سنت زد برای مثال انفجاراتی را به نام اهل سنت علیه شیعیان انجام می‌دادند تا جنگ میان شیعه و سنی به راه بیافتد.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: توطئه داعش کم کم رنگ باخت و اهل سنت متوجه شدند که وارد چه مرحله ای از جنگ شدند بنابراین همراه جمهوری اسلامی ایران مقابل این گروهک تروریستی ایستادگی کردند و اینگونه شد که شهید سپبهد حاج قاسم سلیمانی توانست پایان داعش را اعلام کند.

در ادامه این نشست مهدی شکیبایی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، اظهار داشت: امروز دشمن با حجم وسیعی از پیشرفت ما در انقلاب اسلامی روبرو شده است از مشارکت مردمی در انتخابات سیاسی گرفته تا پیشرفت هایی در حوزه های دفاعی و نظامی که قابل گفتن نیست.

وی افزود: هنوز بخشی از توانمندی های نظامی جمهوری اسلامی ایران برای دنیا ناشناخته است. در حوزه های علمی و فناوری چه در سطح دانشگاهی و چه در سطح تولید محصولات علمی کشورمان در رتبه بسیار قابل قبولی قرار دارد البته کاستی هایی هم باتوجه به هجمه ها و تحریم ها وجود دارد که نمی‌توان منکر آن شد و باید با کمک یکدیگر این کاستی ها برطرف شود.

شکیبایی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و بین المللی اقدامات ماندگاری را از خود برجای گذاشته است همانند خلق ادبیاتی با عنوان مقاومت در برابر منافع استعماری، باید گفت انقلابی که برپایه گفتمان ایجاد شده باشد همواره پیروز است و انقلاب اسلامی که سطح تعریف شده ای را برای خود در جهان رقم زده است، یکی از این انقلاب ها به حساب می آید.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران تا به امروز فشارهای بسیاری را از سوی دشمنان تحمل کرده است، گفت: ما اغتشاشات و آشوب های بسیاری را نظیر آشوب اخیری که در کشور رخ داد را  پشت سر گذاشته ایم و شاهد جنگ داخلی و جنگ تحمیلی بوده ایم همه این اتفاقات نشات گرفته از ترس دشمن غربی از گفتمان سازی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

شکیبایی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود همواره از تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، نفوذ فرهنگی دشمن به کشور گوشزد کرده اند. اغتشاشات اخیری که در کشور رخ داد واکنش های مقطعی بوده است و باید گفت جمهوری اسلامی ایران بسیار هوشمندانه جهت مهار این اغتشاشات اقدام کرد.

وی ادامه داد: دشمن برخلاف ادعاهایی که داشت نتوانست کاری را از پیش ببرد و این شکست مفتضحانه آن مقدمه ای برای یک مشارکت معنادار در مراسم 22 بهمن خواهد بود. همه ما میدانیم که استکبار در طی این سالها تلاش‌های گوناگونی را جهت براندازی انقلاب اسلامی و نابودی آن در 40 سالگی این انقلاب شکوهمند کرد اما امروز دیدیم که انقلاب اسلامی ایران پر قدرت تر از گذشته 44 سال پیروزی خود را جشن می‌گیرد و همچنان بر مدار پیشرفت و خنثی سازی حربه های دشمنان قرار دارد.

شکیبایی تصریح کرد: مسئله وحدت میان شیعیان و اهل سنت یکی از بزرگترین اقدامات انقلاب اسلامی در عمر 43 ساله خود بوده است، مسئله ای که در گذشته وجود نداشت و جریان هایی برای تفرقه میان این دو مذهب همواره در حال فعالیت بودند که با روشنگری و فرمان امام خمینی(ره) هفته وحدت نام گذاری شد تا این روند خصمانه از بین برود.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با برشمردن برخی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای اهل سنت اذعان کرد: در پیش از انقلاب اسلامی ایران طلبه های اهل سنت برای پیگیری علوم دینی خود مجبور می‌شدند تا به پاکستان سفر کنند اما امروز استان سیستان و بلوچستان به عنوان قطب مرجعیت برای اهل سنت عزیز کشورمان تبدیل شده است.
 
وی ادامه داد: ما در قبل از انقلاب جاده های آسفالتی نداشتیم در صورتی که یکی از موضوعات توسعه یافتگی یک کشور پیشرفت محورهای مواصلاتی آن است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این امر مهم محقق شده است.

شکیبایی خاطر نشان کرد: امروز مسئله مبتلابه جهان اسلام، مسئله فلسطین است، باید گفت تمام دغدغه و توجه امام خمینی(ره) تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی معطوف به مسئله فلسطین بود.

وی اضافه کرد: ما بعد از انقلاب اسلامی سفارت اسرائیل را در تهران تقدیم برادران اهل سنت فلسطینی کردیم که این یک خدمت بسیار ارزنده و بزرگی بود چرا که فلسطینیان در کشورهای دیگر نماینده دارند اما برایشان سفارت خانه ای تدارک دیده نشده است و این اقدام نشان از اهمیت موضوع فلسطین در کشور ما دارد.

ارسال نظر