وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
امام جمعه ساوه: تأکید بر استفاده از سیره عبادی و سیاسی امام رضا(ع)
۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ۲۰:۲۷ 1140

امام جمعه ساوه: تأکید بر استفاده از سیره عبادی و سیاسی امام رضا(ع)

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، سید ابراهیم حسینی امام جمعه ساوه در وبینار شمیم ولایت و عصمت که به همت معاونت ایران-امور بانوان مجمع تقریب برگزار شد،  ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه کرامت، گفت:امام رضا(ع) امام رئوف و امام مهربانی ها، مظهر رضای پروردگار و دارای سیره اخلاقی بسیار ممتاز است.

وی ادامه داد:همه اهل بیت عصمت و طهارت سرآمد فضایل و مکارم خلاقی بودند و به ویژه علی بن موسی الرضا(ع) در این جهت درخششها و تلألوهای خاصی در جهت مهرورزی و تواضع داشت، هیچ گاه برای خود جایگاه خاصی قائل نبود و با بردگان و تهی دستان همسفره می شدند.

حسینی افزود: یکی از سیره های مهم آن حضرت، مقام علمی آن بزرگوار است که معروف به عالم آل محمد است و این سیره به خصوص در مناظرات علمی ایشان تبلور داشت.

وی با بیان این مطلب گفت: اسلام با شمشیر پیشرفت نکرد، بلکه با فضایل اهل بیت(ع) و  با این قبیل کارهای اخلاقی پیشرفت کرد؛ امام رضا (ع) در همه مناظرات با فرق مختلف اسلامی و حتی ادیان دیگر پیروز می شد، خود بزرگان اهل سنت مقام علمی ایشان را می ستوند، عسقلانی در کتاب تهذیب التهذیب جلد 7 صفحه 389 این را بیان می کند؛ ابن نجار از علمای اهل سنت هم می گوید، امام رضا(ع) در علم و دین چنان جایگاهی داشتند که در بیست و چند سالگی در مسجد النبی فتوا می دادند. 

امام جمعه ساوه اظهار داشت:خود امام رضا (ع) نقل می کنند که من در مسجد پیامبر(ص) می نشستم تا دانشمندانی که در مدینه بودند، اگر در بین بحثهایی که می کردند در مسأله ای می ماندند به من مراجعه  کنند و من به مسائل آنها پاسخ می دادم؛ یکی از نکات قابل توجه در مورد آن امام بزرگ، توجه علمای اهل سنت به زیارت ایشان در زمان حیاتشان و انجام مناظرات و همچنین توجه بزرگان اهل سنت به زیارت قبر مطهر آن بزرگوار است؛ از جمله ابوبکر محمد بن خزیمه، فقیه و مفسر و محدث اهل سنت در قرن سوم و چهارم هجری به زیارت قبر آن بزرگوار می رفت.

وی خاطر نشان کرد: نکته بسیار مهمی که برای همه ما قابل دسترس است و میتوانیم سبک زندگی خود را مبتی بر آن کنیم، سبک عبادی آن امام از جمله نماز اول وقت است؛ حین مناظرات علمی هم وقتی صدای اذان شنیده می شد مناظره را قطع می کرد و به نماز می ایستاد؛ از جمله سیره عبادی آن حضرت، سجده های طولانی ایشان است و همانطور که در روایت داریم اگر انسان بخواهد به خدا نزدیک شود، هیچ چیز مثل سجده طولانی در این زمینه نقش ندارد.

حسینی اضافه کرد:دعبل خزاعی از شاعرین و مادحین اهل بیت(ع) قصیده ای در وصف آن امام سرودند و امام رضا(ع) در پاسخ خواستد به ایشان صله ای بدهند که پیراهن یا بر اساس برخی تعابیر عبای خود را به وی دادند و فرمودند، قدر این لباس را بدان چون هزار شب در آن نماز خواندم و هر شب هزار رکعت نماز با آن به جا آورده ام و هزار ختم قرآن با این لباس خوانده ام.

امام جمعه ساوه در ادامه به بیان سیره سیاسی امام رضا(ع) پرداخت و گفت: حضرت رضا(ع) از 55 سال عمر خود 20 سال را امامت داشتند که در دوران سه خلیفه عباسی هارون الرشید و امین و مامون الرشید فرزندان هارون بود و در این دوران از حاکم جائر و طاغوتی اجتناب می کردند.

وی با بیان این مطلب افزود: همه اهل بیت(ع) پناه مردم بودند و با حاکمان طاغوتی و مستبد کنار نمی آمدند و این خیلی مهم است؛ خط مشی کلی انبیا(ع) هم بندگی خدا و هم پرهیز از طاغوت است؛ به همین جهت مأمون، امام رضا(ع) را با اینکه در مدینه سکونت نداشتند، تبعید کرد، چون احساس خطر می کرد؛ امام رضا(ع) حاضر نشد ولایت عهدی مأمون را بپذیرند و وقتی ایشان را مجبور کردند، مشروط به این پذیرفتند که در هیچ یک از کارهای مأمون شریک نباشد.

حسینی خاطر نشان کرد: آنچه خیلی مهم است،  توامان بودن سیره سیاسی با سیره عبادی است؛ متأسفانه حاکمان جوامع اسلامی جوری عمل می کنند که عملا سکولاریسم هستند و شریعت در حد عبادت فردی فرو کاسته می شود؛ در حالی که مفسرین اصلی قرآن و سنت که در جایگاه پیامبر(ص) قرار گرفته اند و مورد توجه شیعه و اهل سنت بودند؛ سلوکشان به این شکل نبوده است و همزمان با سلوک عبادی،  سلوک سیاسی را هم داشتند.

وی اضافه کرد: اسلام سیاسی ناب که امروز منشأ بیداری اسلامی شده، همین سلوک اهل بیت عصمت و طهارت (ع) یعنی توامان کردن سیاست و عبادت است؛ اینگونه نبود که در گوشه مسجدی زهدی پیشه کنند و کاری به جامعه نداشته باشند؛ حلال مشکلات مردم بودند و در کنار مردم مقابل حکومتهای طاغوتی می ایستادند و از ظرفتیهای عبادی استفاده می کردند، مثلا مأمون اصرار داشت که امام رضا(ع) نماز عید فطر را بخواند که امام نمی پذیرفت و وقتی با اصرار و تحمیل مأمون مواجه شد، فرمود:میخوانم ولی با شرط خودم؛ بنابراین با پای برهنه طوری نماز عید فطر را برگزار کردند که مأمون پشیمان شد که چرا این خواسته را از ایشان داشته است؛ امام رضا از همین نماز عید فطر جوری استفاده کرد که وسیله اتحاد و انسجام امت اسلامی و فریاد علیه حاکمان مستبد و طاغوتی شد.

امام جمعه ساوه افزود: ما هم می توانیم این کار را بکنیم؛ این ظرفیتها در دین ما وجود دارد؛ مثلا حج که کنگره بزرگ اسلامی است که اگر بتوانیم مثل امام رضا(ع) و سایر ائمه(ع) از آن استفاده کنیم و در آنجا همایشهای بیداری اسلامی و اتحاد اسلامی برگزار کنیم و فریاد خیزش علیه نظام استکباری سر دهیم، جهان اسلام تبدیل به قدرت بزرگی می شود.

وی در پایان گفت: ما در عین حال که باید مظهر اخلاق و نجابت و مکارم اخلاقی باشیم و عبادت کنیم، می توانیم در جامعه حضور داشته و در پشبرد اهداف اسلامی  تلاش کنیم تا یک جامعه متعالی و روبه رشد را داشته و با عنایت به سنت پیامبر اکرم(ص) و اصول و تعالیم قرآن کریم، زمینه ساز تمدن نوین اسلامی باشیم.

تهیه و تنظیم: زهرا غلامی

ارسال نظر