وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
بی آزار شیرازی: با تقرقه، استعمار را بیش از پیش بر خود مسلط می کنیم
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۱۰:۲۶ 396
اولین جلسه از سلسله کارگاه های آموزشی "فرهنگ تقریب" برگزار شد

بی آزار شیرازی: با تقرقه، استعمار را بیش از پیش بر خود مسلط می کنیم

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در راستای ارتقای آگاهی ها و دانش تقریبی کارشناسان و مدیران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،معاونت امور ایران اقدام به برگزاری سلسله کارگاههای آموزشی فرهنگ تقریب با حضور اساتید برجسته و طلایه داران عرصه تقریب و وحدت کرده است که اولین جلسه از این سلسه کارگاههای آموزشی روز دوشنبه 5دی 1401 با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بی آزار شیرازی در محل معاونت امور ایران مجمع تقریب برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر بی آزار شیرازی در این جلسه، به پیشینه تقریب و تألیف قلوب از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت:باید به این باور برسیم که ما بنده خدا و تحت تربیت او هستیم، اگر به این باور رسیدیم،  قلبهای ما با هم یکی شده و متحد می شویم.تفرقه بین ما نشان از توحید ضعیف بین ما و تعدد ادیان و فرقه ها نشانه این است که توحید ما ناقص است.

وی ادامه داد: خدا یکی است و یک دین بیشتر ندارد؛ دینی که خدا به تمام پیامبران فرستاده است، جز اسلام چیز دیگری نیست.حال آنکه خود مسلمانان هم از دین اسلام انواع و اقسام فرقه ها ساختند؛ به طوری که همه از دین خود احساس رضایت دارند و با دیگر فرقه ها و ادیان مخالفند، تعصبات حزبی به وجود آورده اند و گمان می کنند، فقط خود بر فرقه درستی عمل می کنند.یکی از این دلایل فرقه فرقه شدنها هم همین است که متأسفانه دستهای استعمار هم آن را تبلیغ می کند. 

حجت الاسلام و المسلمین بی آزار شیرازی با تأکید بر اینکه باید وحدت ایجاد و جلو تفرقه گرفته شود، تصریح کرد: ولی برعکس ما هر روز تفرقه ها را پررنگ تر می کنیم و دیگران هم متقابلا فرقه های خود را پررنگ تر می کنند و روز به روز فاصله بین ما بیشتر می شود و بیشتر به استعمار کمک می کنیم و آن را بیش از پیش مسلط بر خود می کنیم.

وی با انتقاد از برخی اقدامات انجام شده به دست فرقه های مختلف ضد فرق دیگر، از جمله سب و لعنها و تکفیر دیگران، گفت: همین کارها باعث پیدایش گروههایی چون داعش می شود که خون فرقه های دیگر جز خود را مباح می شمارند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر بی آزار شیرازی اظهار داشت: پیامبران و ائمه جزء شخصیت ما هستند، یعنی اگر کوچترین توهینی به ائمه ما کنند، گویی به خود ما هم توهین کرده اند و ما هم به شدت ناراحت می شویم؛ در مورد دیگران هم همین است اگر ما به مقدسات کسانی غیر از خود توهین کنیم، در واقع حقوق اجتماعی آنها را زیر پا گذاشته ایم.
 

وی خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل ما با سایر مسلمانان مسأله امامت است و اصول دین ما یکی است. ما معتقدیم که امامت ائمه (ع) منصوص و از جانب خداوند تعیین شده  است.در احادیث شیعی و سنی آمده که آیه « «إنّما وَلیّکُم اللهُ وَ رسولُهُ وَ الّذینَ آمَنوا الّذینَ یُقیمونَ الصّلاةَ وَ یُؤتونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکعونَ» در مورد علی بن ابیطالب(ع) است.

 بی آزاری شیرازی اضافه کرد: از طرفی ما به این آیه قرآن نیز اعتقاد داریم که می فرماید، ما به طور قطع پیامبران و کسانی که ایمان آوردند(از جمله علی بن ابیطاب (ع) ) را در این دنیا و هم قیامت نصرت می دهیم.حال برخی مطرح می کنند پس چرا خداوند علی بن ابیطالب را نصرت نکرد؟ و همین خود بهانه ای برای تفرقه بین ما می شود.مشکل این است که ما پیغمبران و ائمه را طور دیگری می بینیم و فهم درستی از ایشان نداریم؛ حال آنکه پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند: امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هردو امامند، چه قیام کنند چه قعود کنند. پس  لازمه امامت اهل بیت(ع) یا رسالت پیامبران، حتما این نیست که بر تخت بنشینند و تاجی داشته باشند.

وی  با اشاره به حق مسلم خلافت برای امام علی(ع) و عقب نشینی آن امام بزرگوار از حق خود؛ گفت:در مورد حق خلافت امام علی(ع)، ابوسفیان نزد ایشان می آیند و می گویند شما به میدان بیا ما هم کمک می کنیم، اما امام در پاسخ می گوید؛ این تفرقه ها را کنار بگذارید این ریاست ها چیز زیاد و مهمی نیست.لذا ایشان با خلفا بیعت و مصالحه و شروع به کمک می کنند، تا وحدت حفظ و سبب پیشروی مسلمانان شود.بنابراین ما هم باید با الگوگیری از بزرگانی چون امام علی(ع) دست از این اختلافات موجود برداریم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر بی آزارشیرازی در ادامه به سؤالات حاضرین در جلسه پاسخ گفت.

گفتنی است در ابتدای این جلسه، محسن مسچی معاون امور ایران مجمع تقریب و مشاور عالی دبیرکل مجمع، سوابق و ظرفیتهای تقریبی و همچنین اقدامات و آثار دکتر بی آزار شیرازی را تشریح کرد.

ارسال نظر