وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی
۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۱۳:۳۸ 297

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

مقدمه

«عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی» عنوانی است که اشاره به اقدام برخی از دولت‌های مستقر در کشورهای مسلمان نشین دارد که به صورت رسمی به عادی سازی (تطبیع) روابط خود با اسرائیل اعتراف کرده و به آرمان فلسطین خیانت کرده اند. از جمله کشورهای نخست در روند عادی سازی روابط با اسرائیل غاصب دو کشور امارات و بحرین هستند. در واقع عادی سازی روابط با اسرائیل که یکی از کشورهای جعلی منطقه غرب آسیا محسوب می شود و تاریخ خود را با قتل و تجاوز و غصب زمین های فلسطین و تاسیس یک کشور جعلی با حمایت آمریکا وغرب استعمارگر آغاز نموده است، عادی سازی روابط با دشمن مسلمانان و یک گام خلاف وحدت و اتحاد امت اسلامی در برابر دشمنان اسلام و مسلمانان محسوب می‌گردد. این اقدام هم یک خیانت بزرگ به آرمان فلسطین و ملت مظلوم آن است و از طرفی دیگر یک خیانت به ملت های عرب مسلمان در همه جهان است. نویسنده سعی دارد در این مقاله مخاطبین را بیش تر با ابعاد مساله عادی سازی روابط با اسرائیل آشنا سازد.

پدیده عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی - اسلامی از ابتدای شکل گیری این رژیم همواره در دستورکار سیاست های کلان سران این رژیم قرار داشته و برای جلوگیری از انزوا و ایجاد مشروعیت و در نهایت تقویت زمینه های سلطه بر این کشورها دنبال شده است. اگرچه رژیم صهیونیستی در ابتدا ابزارهای متعددی را برای برون رفت از انزوا به کار برد، اما در ادامه با تکیه بر سازوکارهای گوناگون سیاسی، تکنولوژیک، نظامی، امنیتی و اقتصادی بر سطح جدیدی از اهداف مطلوبش تمرکز کرد و در چارچوب توافقات سازش یا معاهدات مستقیم و غیرمستقیم با کشورهای مختلف عربی - اسلامی به شکل هدفمند آن را دنبال می کند. ارتباط گیری اسرائیل با کشورهای عربی - اسلامی طبیعی و براساس شاخص های شناخته شده نیست، «عادی سازی روابط» اساسا برای نابود کردن فرهنگ، تمدن، ارزشها و اعتقادات مردم این کشورها و ایجاد پایه و ریشه های سلطه بر آنان طراحی و به اجرا درآمده است. و تسلط بر کشورهای منطقه و «عادی سازی مناسبات» شناخت این سازوکارها و سیاستها و اهداف و رویکردهای اسرائیلی در ایجاد نتایج حاصل از آن، برای هر مسلمانی امری بسیار ضروری و لازم است.

روابط اقتصادی، تسلیحاتی ـ نظامی و امنیتی، پیمان استراتژیک و بهره‌مندی از بالاترین سطح تکنولوژی‌های نظامی و غیرنظامی، حمایت‌های مالی، سیاسی ـ دیپلماتیک و تحت‌الحمایگی کامل و ایجاد بسترهای لازم و حمایت‌شده در سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل، شورای امنیت، بانک و صندوق جهانی پول، لابی‌ها و سازمان‌های صهیونیستی و مراکز گوناگون مسیحیان صهیونیست و بسیاری از ابزارهای حکومتی و غیرحکومتی امریکا، سرمایه اولیه رژیم صهیونیستی برای جهش در مناسبات با سایر کشورهاست.

اساس تحریم و عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی، اشغال سرزمین فلسطین و قدس شریف و برخی سرزمین‌های کشورهای عربی ـ اسلامی بوده و سیاست تحریم اقتصادی یا دیپلماتیک به عنوان بخشی از مبارزه با این رژیم در نشست‌های اتحادیه عرب یا سازمان کنفرانس اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است و کمیته‌های ویژه‌ای نیز کار پیگیری مصوبات را دنبال می‌کنند. نتایج و بازتاب‌های سیاست عادی‌سازی روابط بدیهی است که مجموعه اقدامات و تدابیر و سیاست‌های رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای عربی ـ اسلامی دستاوردهای گوناگونی برای این رژیم خواهد داشت و در مقابل، بازتاب‌های منفی بی‌شماری در عرصه فلسطین و مبارزات مظلومانه فلسطینیان و آرمان قدس شریف یا در عرصه معادلات سیاسی و امنیتی منطقه و حتی عرصه بین‌الملل به جای خواهد گذاشت. 

عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با اسرائیل

پس از آغاز انقلاب های عربی در سال 2011 و شروع جنگ های داخلی و ظهور گروهک های تروریستی، درگیری های فرقه ای ، وبیشتر شدن نابسامانی های منطقه ی غرب آسیا ، در این میان برخی دولت های عربی منطقه با رویکرد نزدیکی بیشتر به غرب ، تامین امنیت خود را درگرو هم پیمانی و وابستگی هرچه بیشتر با غرب دیده و سعی کردند کالای امنیتی خود را با نزدیک تر شدن به این کشورها تامین کنند.

امارات نیز بر همین اساس با این اشتباه استراتژیک سنگی را بنا نهاد که تا به امروز هیچ کشور عربی جرأت به انجام آن نداشت ، اساس این توافق در وهله ی اول با چراغ سبز آمریکا برای مصرف داخلی ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی پس از شکست در معامله ی قرن و در وهله ی بعدی برای به چالش کشیدن و تضعیف محور مقاومت در منطقه انجام شد و به نوعی امارات متحده عربی وظیفه ی شکستن تابوی برقراری ارتباط بین دولت های عربی که هیچ پایبندی به مسئله و آرمان فلسطین ندارند را بر عهده گرفت و بلافاصله کشورهای دیگر عربی مثل بحرین و عمان که رابطه ی سیاسی با رژیم صهیونیستی ندارند از این عادی سازی روابط حمایت کردند.

امارات متحده عربی که نه مرز مشترکی با فلسطین اشغالی دارد و نه تهدیدی برای اسرائیل محسوب می شود و بالعکس و همچنین مشکل اقتصادی و مالی نیز ندارد به عنوان پیشرو در امر عادی سازی با اسرائیل قدم برداشته است، این مسئله نشانگر این است که امارات با وجود اینکه کشوری کوچک در منطقه است لکن خواستار ایفای نقشی بزرگتر از حد خود در بازی ها و چالش های منطقه ای است.

توافق با اسرائیل، توافق برای رسیدن به هیچ

توافق امارات با رژیم صهیونیستی توافق عادی سازی روابط در مقابل هیچ است. در گذشته و در جریان توافقات مصر و اردن مبنای توافقات صلح در برابر زمین بود در این صلح خبری از سرزمینهای اشغالی و آزادی آنها نیست. در این توافق نه زمینی از اراضی اشغالی عربی آزاد می شود و نه حتی وعده آزادی مطرح می‌گردد. این چیزی است که نتانیاهو هم بطور مشخص و با افتخار آن را اعلام کرد و آن را صلح در مقابل صلح نامید و این یعنی پایان دوران صلح در برابر زمین.

 نکته ی حائز اهمیت این است که برطبق این توافق پس از این مبنای تعامل کشورهای منطقه با اسرائیل نیز تغییر خواهد کرد، واقعیت این است که تحولات چند ساله ی اخیر در منطقه فرصتی طلایی در اختیار رژیم صهیونیستی قرارداده تا بدون هیچ هزینه ای به چیزهایی دست یابد که در گذشته نه چندان دور تحقق آن یک رویا بود. امارات با این توافق وارد قماری شده است که دو سر آن برای این کشور می‌تواند منجر به باخت شود ، راهی که با اعتراض برخی کشورها و عدم همراهی قلوب مسلمانان منطقه آغاز شده است و توافق با اسرائیل یک راه بی بازگشتی برای محمد بن زاید است که پس از حصول این توافق دیگر در پازل امنیتی اسرائیل ظاهر شده و حضور می یابد و راه بازگشتی برای وی نخواهد بود زیرا در صورت بازگشت طرف مقابل تحمل وضع موجود را نخواهد داشت و در این حالت نیز محورمقاومت علاوه بر عدم قبول این مسئله و خیانت شمردن آن وارد فاز جدیدی از تقابل خواهند شد.

در همین راستا خبرگزاری غربی فرانس ۲۴ هم تاکید کرده است که: توافق امارات و اسراییل تضمینی برای آینده کرانه باختری نیست. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ با اینکه امارات و اسراییل به توافقی برای عادی سازی روابط خود دست یافتند اما این توافق به هیچ وجه تضمینی برای آینده مردم فلسطین نیست. با اینکه اسراییل اعلام کرده به طور موقت الحاق کرانه باختری به سرزمین اشغالی را متوقف می‌کند اما سخنان برخی مقامات این رژیم نشان می‌دهد که آنها هیچگاه این برنامه را از دستور کار خود خارج نکرده‌اند. با این حال شیخ زاید در حساب توییتری خود نوشته اسراییل بیشتر از این دست به الحاق هیچ زمینی از فلسطینی‌ها نخواهد زد اما نتانیاهو گفته این طرح فقط به تعویق افتاده و همچنان روی میز است.

سیاست‌های اسراییل نشان می‌دهد که توافق آنها با امارات یا هر کشور دیگری عربی دیگری هیچ تضمینی برای آینده کرانه باختری ایجاد نمی‌کند. همین است که فلسطین در اولین گام توافق امارات و اسراییل را خیانت این کشور عربی عنوان کرده و آن را رد کرده است. سفیر خود را از امارات فراخوانده و خواستار تشکیل فوری اجلاس اتحادیه عرب شده‌ است.

رویکرد ایران در توافق امارات با اسرائیل

قرقاش در توییتی در حساب کاربری خود در توییتر ادعا کرد: «تصمیم شجاعانه محمد بن زاید، بیان کننده واقعیتی است که به شدت به آن نیاز داریم. تصمیم موفقیت آمیز برد – برد است و این همان چیزی است که اتفاق افتاده است. وی افزود: «در حالی که همچنان تصمیم صلح فلسطینی- اسرائیلی پابرجاست، ابتکار جسورانه محمد بن زاید با از بین برد شبح الحاق سرزمین های فلسطینی به اسرائیل، زمان بیشتری را برای فرصت صلح از طریق «راه‌حل دو کشوری» و توسعه روابط طبیعی مهیا کرده است.

این مقام اماراتی ادعا کرد این رویکردی واقع گرایانه است که امارات با شفافیت کامل مطرح می کند. قرقاش خاطرنشان کرد: این تصمیم امارات، موضوعی سازمان یافته و فعال در سازوکار تصمیم‌گیری سیاست خارجی ما بوده است. طبق معمول شیخ محمد بن زاید از همه جوانب کار آگاه بود و این تصمیم را در راستای نگاه استراتژیکی که ترکیبی از واقع گرایی سیاسی و پیش بینی جسورانه از آینده بود اتخاذ کرد. این کار تصمیمی شجاع و جسورانه از رهبری استثنایی است.

او که وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه است در مصاحبه ای با بلومبرگ بیان کرده است که : توافق کشورش با رژیم صهیونیستی برای تشکیل گروه علیه ایران نبوده است، تفاهم با اسرائیل به مسئله ایران مربوط نمی‌شود وی در این باره گفت : ((این مسئله به امارات، اسرائیل و ایالات متحده مربوط می‌شود و به هیچ عنوان هدف آن تشکیل نوعی گروه علیه ایران نیست.))

اما با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه به عنوان یک بازیگر مهم و مستقل عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی این مسئله را تداعی می کند که پس از این حضور اسرائیلی ها در منطقه ی خلیج فارس به صورت راحت تر و شاید گسترده تر می‌تواند صورت گیرد و ایران نیز به عنوان یک بازیگر امنیتی، که هزینه‌های امنیت در منطقه را داده است ملاحظات دیگری به منطقه و خلیج فارس خواهد داشت زیرا قطعا با این روند ایران اجازه نخواهد داد در همسایگی خود چالش جدید امنیتی با اصلی ترین دشمن خود یعنی اسرائیل ایجاد شود در نتیجه منطق حکمفرما بر منطقه و خلیج فارس امنیتی تر خواهد شد، همچنین از بازوی های قدرت منطقه ای ایران یعنی گروه های مقاومت و نزدیک به ایران در منطقه نیز نمی‌شود چشم پوشی کرد کما اینکه تا به حال ایران با میانجی گری های بسیار مانع بزرگی بر حملات پی در پی انصارالله یمن به خاک امارات بوده است و علاوه بر امکان تنش افزایی مسئله ی حسن همجواری با ایران نیز زیر سوال می‌رود و امکان این مسئله وجود دارد که فضای منطقه بیشتر به سوی امنیتی شدن سوق پیدا کند .

هشدار ایران پس از عادی سازی روابط امارات و اسرائیل

 جمهوری اسلامی ایران اقدام ننگین ابوظبی برای عادی سازی رابطه با رژیم جعلی، نامشروع و ضد بشری صهیونیستی را اقدامی خطرناک دانسته و با هشدار نسبت به هر گونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه خلیج‌فارس، اعلام می نماید که دولت امارات و دیگر دولت های همراه باید مسؤولیت تمامی عواقب این اقدام را بپذیرند. وزارت امور خارجه بامداد جمعه با صدور بیانیه‌ای برقراری روابط میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی را بشدت محکوم کرد.

به گزارش شفقنا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه‌ ضمن محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک میان امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی، این اقدام را یک حماقت راهبردی از سوی ابوظبی و تل آویو دانست که بدون تردید حاصل آن تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد بود. در این بیانیه تأکید شده است که مردم مظلوم فلسطین و همه ملت های آزاده جهان هرگز عادی سازی روابط با رژیم غاصب و جنایت پیشه اسرائیل، و همداستانی با جنایات آن رژیم را نخواهند بخشید. بدون تردید خون های بناحق ریخته شده ی هفت دهه مقاومت برای آزادی سرزمین مقدس فلسطین و قبله اول مسلمین، دیر یا زود گریبان خیانتکاران به آرمان فلسطین را خواهد گرفت.

در ادامه این بیانیه آمده است؛ جمهوری اسلامی ایران اقدام ننگین ابوظبی برای عادی سازی رابطه با رژیم جعلی، نامشروع و ضد بشری صهیونیستی را اقدامی خطرناک دانسته و با هشدار نسبت به هر گونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه خلیج‌فارس، اعلام می نماید که دولت امارات و دیگر دولت های همراه باید مسؤولیت تمامی عواقب این اقدام را بپذیرند.

بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز اطمینان کرده است که تاریخ نشان خواهد داد چگونه‌این اشتباه راهبردی از سوی رژیم صهیونیستی، و این خنجری که به ناحق از سوی امارات بر پشت مردم فلسطین و بلکه کلیه مسلمانان وارد آمد، برعکس منجر به تقویت محور مقاومت شده و اتحاد و همبستگی علیه رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه را به اوج خواهد رساند. وزارت امور خارجه در پایان این بیانیه به حاکمانی که از قصرهای شیشه ای خود چنگ به صورت فلسطینیان و دیگر مردم مظلوم منطقه مثل یمن می کشند، توصیه کرده است که به خود آیند و در تشخیص دوستان و دشمنان خود به بیراهه نروند.

آینده توافق اسرائیل با امارات و بحرین

در این شرایط 2 سناریو برای آینده ی این توافق می‌توان در نظر گرفت:

1 – افزایش قدرت محور عربی –غربی –عبری در جهت تشکیل ائتلاف قوی تر با کمک آمریکا برای ایجاد یک منطق امنیتی غربی در منطقه ی غرب آسیا که نیازمند انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در انتخابات پیش رو می باشد و علاوه بر آن باید انتظار داشت محور مقاومت نیز واکنش جدی به این رخداد نشان ندهد(که امری غیر طبیعی است) و حتی با وجود تردید در انتخاب مجدد ترامپ ، با وجود اختلافات نظرعمیق در رویکرد بین آمریکا و قدرت های اروپایی در نگاه به منطقه ی غرب آسیا تحول مد نظر ایشان در منطقه رخ نخواهد داد.

2 -شکست توافق امارات و اسرائیل و نرسیدن به هدف مطلوب در جهت الگویی برای عادی سازی روابط دولت های عرب و مسلمان منطقه با اسرائیل به دلیل امنیتی تر شدن فضای منطقه ، موازنه ی قوا در محور مقاومت، اعتراض شدید گروه های مبارز داخل سرزمین های اشغالی از جمله حماس ، جهاد اسلامی و حتی فتح و کشورهای منطقه مانند ترکیه و قطر و عدم حمایت مردم کشورهای اسلامی خصوصا ساکنین سرزمین های اشغالی که امری قریب به نظر می‌رسد .

توافق اسرائیل با دیگر کشورها، نوزادی سقط شده

از همین رو مسئله ی توافق امارات با رژیم غاصب صهیونیستی به مانند نوزادی است که پیش از به دنیا آمدن مرده باشد ، زیرا علاوه بر اینکه برای اسرائیل دست آورد مورد نظر برای عادی سازی روابط با دولت های عربی را در بر نخواهد داشت ، رژیم صهیونیستی امروز در ضعیف ترین زمان از بدو اشغال فلسطین و تاسیس حکومت نا مشروع خود به سر می برد که با در بین گروه های مقاومت اسلامی منطقه و با هزاران موشک محاصره شده است علاوه بر این ایران نیز اجازه نخواهد داد اسرائیل در خلیج فارس برای خود منطقه ای امن برای بهره برداری های سیاسی ، امنیتی ایجاد کرده تا به راحتی علیه ایران و محور مقاومت استفاده کند و این مطلب را اماراتی ها نیز به خوبی می‌دانند.

آغاز خیانت از سه دهه پیش

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه لبنانی البناء، وفیق ابراهیم تحلیل گر مسائل منطقه‌ای در مقاله‌ای به روند عادی‌سازی رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت که بسیاری از این تحلیل گران سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس در تلویزیون‌های عربی و بین‌المللی این گونه ادعا می‌کنند که به دنبال صلح با اسرائیل برای مهار با ایران هستند. این در حالی است که تحلیلگران مذکور هرگز جرات نمی‌کنند در خصوص مسائلی که نقض سیاست‌های کشورهای آنها به شمار می‌رود نظر بدهند، والا سرنوشتی مشابه جمال خاشقجی و دیگر منتقدان خاندان‌های حاکم خواهند داشت.

به نوشته این مقاله جسارت این تحلیل گران عادی است، چرا که کشورهای آنها روند محرمانه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را دست‌کم از سه دهه پیش آغاز کرده‌اند. یسرائیل کاتس وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در اظهارات اخیر خود اعلام کرد که مهمترین بخش‌های معامله قرن آمریکایی اسرائیلی از طریق کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به اجرا گذاشته شده است. چند ماه پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بخش اول این معادله را در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و لغو کمکهای مالی آمریکا به موسسات بین المللی کمک به آوارگان فلسطینی و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی رژیم صهیونیستی به جولان اشغالی به اجرا گذاشت.

عربستان سعودی، قطر، عمان، امارات و بحرین کشورهایی هستند که به دنبال به رسمیت شناختن و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. آنها تلاش دارند یک ائتلاف امنیتی و اقتصادی در منطقه ضد ایران به راه بیندازند. کویت در میان این کشورها پیوستن به روند عادی سازی روابط با اسرائیل را رد می‌کند و همچنین اعلام کرده که خواستار اجرای طرح ابتکار عربی برای تشکیل دو دولت در فلسطین اشغالی است.

حاشیه خلیج فارس در حالی که در محلات هدف سیاست ایران هراسی غرب قرار گرفته‌اند، حتی از موجودیت نظامی رژیم صهیونیستی در کشورهای خود به ویژه در بحرین و موجودیت مستشاری و آموزشی در امارات و عربستان سعودی و قطر نیز حمایت می‌کنند. این روند در حالی دنبال می شود که کاتس در اظهارات اخیر خود ائتلاف اسرائیل با رژیم‌های حاشیه خلیج فارس را پایان دادن به موضوع فلسطین بر اساس تدابیر عملیاتی معرفی می‌کند. در طرف مقابل نیز یک شخصیت رسانه‌ای رژیم آل سعود در گفتگو با روسیا الیوم مدعی است که اسرائیل یک دولت دموکراتیک است و هیچ آسیبی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نداشته است، لذا باید تمامیت ارضی اسرائیل بر فلسطین را به رسمیت شناخت و فلسطینی های مخالف نیز باید به میهن جایگزین در اردن بروند و تابعیت آنجا را بگیرند.

در همین زمینه رسانه‌های اسرائیلی نوشتند: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل طی دو سال گذشته دو بار مخفیانه به امارات سفر کرده است. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العهد؛ «روزنامه اسرائیل الیوم» فاش کرد که سفر نتانیاهو به امارات چندین ساعت طول کشیده است و در این سفر رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل همراه وی بوده است.

بن سلمان بیشتر از یهودیان حامی اسرائیل ‌است

«مایک اونس» بنیانگذار مرکز «میراث دوستان یهود» و یکی از رهبران صهیونیستی مسیحی ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: پنج تا شش کشور مسلمان توافق صلح با این رژیم غاصب منعقد خواهند کرد. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العهد؛ بر اساس پایگاه خبری «نیوزوایر»، مایک اونس که با محمدبن زاید ولی عهد ابوظبی دیدار کرده بود، امضای توافق عادی سازی روابط دیپلماتیک بین دو طرف را پیش بینی کرده بود.

وی در ادامه افزود: «وقتی همراهان ما درباره احساس وی نسبت به یهودیان ومسیحی‌ها سوال کرد»، گفت: «من درباره آنها چیزهای زیادی می دانم زیرا مادرم یک یهودی مسیحی بود». هنگامی که این حرف را زد همه ما شوکه شدیم. از او پرسیدیم: «منظورت چیست»؟ گفت دایه‌ام انجیلی و از یهودیان اتیوپی بوده است و از او درباره آنها چیزهای زیادی یادگرفته‌ام.

مایک اونس همچنین اظهار داشت: ولی عهد عربستان کاملاً شرایط را درک می کند. پس از ملاقات با وی، نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و کاخ سفید را در جریان گذاشتم. نمی‌توانم درباره جزئیات صحبت کنم اما فقط می‌توانم بگویم؛ اگر شما محمد بن زاید ولی عهد امارات را تحسین می‌کنید، محمد بن سلمان ولی عهد عربستان بسیار تحسین برانگیز تر است. وی کاملا توانایی برقراری صلح با اسرائیل را دارد و این امر در زمان مناسبی اتفاق خواهد افتاد. همه چیز به اعتماد بستگی دارد، ولی عهد عربستان به «جارید کوشنر» اعتماد دارد.

به گفته مایک اونس؛ یک رهبر مسلمان دیگری وجود دارد که بسیار به ولی عهد ابوظبی نزدیک است، وی نیز همان عقیده را در رابطه با اسرائیل دارد، او «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان است. من با او دیدار کردم، آنچه که از او شنیدم برایم شگفت‌انگیز بود. از نظر من او اسرائیل دوست‌تر از بسیاری از یهودیان است. شکی نیست که وی شجاعت انجام کاری را که امارات کرد را دارد و این اتفاق خواهد افتاد… فقط مساله زمان آن است.

زمینه های تسریع در این توافق

شکست های آمریکا در منطقه، خودداری از اعلام جنگ با ایران و افول پروژه های کاخ سفید در منطقه عربی مبتنی بر اهداف کشورهای حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی با رژیم اسرائیل و عربستان سعودی عواملی است که در روند اجرای توافق فیمابین تسریع کرده است. این اتفاق خدمات زیادی به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات پارلمانی این رژیم و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری داشت.

در حال حاضر چشم امید افکارعمومی عربی و فلسطینی‌ها به سوریه، عراق و یمن دوخته شده است که همچنان به جنگ خود ضد اسرائیل ادامه می‌دهد و به هویت فلسطین و عربیت آن اعتقاد دارد. ایران نیز همچنان به جهاد در فلسطین ادامه می‌دهد.

این ائتلاف فلسطینی و عربی و ایرانی می‌تواند مواضع اروپا و چین و روسیه در خصوص راهکار تشکیل دو دولت را نیز تعدیل کند. به این ترتیب است که موضوع فلسطین از توطئه‌های عربستان سعودی و آمریکا مصون می‌ماند.

پایگاه خبری فلسطین الیوم نیز در گزارشی با اشاره به عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی می‌نویسد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با هدف ایجاد ائتلاف با اسرائیل و از بین بردن مسائل و آرمان‌های منطقه نظیر تعیین سرنوشت فلسطینیان و حق بازگشت است. این اقدام همچنین با هدف مقابله با ایران دنبال می‌شود و از حمایت نامحدود و ویژه محافظه کاران در حاکمیت آمریکا برخوردار است. این مقاله تاکید می‌کند که عادی سازی روابط با کشورهای عربی اهداف پشت پرده و مخفی نیز دنبال می‌کند. منابع نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و دلارهای نفتی این کشورها یکی دیگر از اهداف اسرائیلی‌ها و محافظه کاران آمریکایی به شمار می‌رود. سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند که اگر این ابزارها در مسیر مقابله با اهداف آمریکا و اسرائیل در منطقه به کار گرفته شود، می‌تواند برای آنها مشکل‌ساز باشد، لذا تخریب این توانمندی تنها از طریق ایجاد تنش و چالش بین کشورهای مذکور و خرید‌های گسترده تسلیحاتی آن‌ها امکان پذیر است و به این ترتیب امکان فرسایش ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم می‌شود.

رژیم صهیونیستی سیاست کنونی خود را مبتنی بر انتقال عرصه درگیری‌ها به سرزمین دشمن می‌داند. از دیدگاه اسرائیل تمام منطقه عربی و حاشیه خلیج فارس و ایران و ترکیه و ملت‌های منطقه دشمن اسرائیل به شمار می‌روند. رژیم صهیونیستی همچنین تلاش دارد که کشورهای عربی را از تمامی وزنه‌های استراتژیک خود تخلیه کند و آنها را به بازیچه های طرف‌های مختلف تبدیل کند.

مواضع مخالفان این توافق

حماس: توافق امارات با اسرائیل تعرض آشکار به حقوق دینی، ملی و تاریخی فلسطین است

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در واکنش به توافق صلح میان امارات متحده عربی و اسرائیل اعلام کرد: این توافق تعرض آشکار به حقوق دینی، قومی، ملی و تاریخی ماست. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العهد، این جنبش در بیاینه ای با اشاره به این موضوع افزود: این اقدام بزدلانه، تعرض آشکار به حقوق دینی، قومی، ملی و تاریخی فلسطین و ضربه ای خائنانه در پشت ملت فلسطین و نیروهای مقاومت است.

حماس اضافه کرد: این اقدام تلاش ناامیدانه برای تاثیر‌گذاری روی مسیر مبارزه و مقاومت ملت فلسطین است که هدف نابودی و شکست اشغالگر و دستیابی به حقوق ثابت ملی را دنبال می کند

بیانیه محکومیت شدید از طرف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

«بسم الله الرحمن الرحیم» یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری‏ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ 

در روزهای اخیر شاهد بودیم که دست خیانت از آستین حکام برخی از کشورهای مرتجع عربی بیرون آمد و قلوب مسلمین را جریحه دار کرد.اقدام شرم آور این حکام دربرقراری ارتباط بارژیم کودک کُش صهیونیستی به منزله بی اعتنایی به مطالبات به حق امت اسلامی به ویژه هفتادسال مجاهدت مردم مظلوم فلسطین خواهد بود.در شرایطی که دولت امریکا و رژیم غاصب اسراییل درگیر بزرگترین اعتراضات مردمی در کشورشان هستند،چنین قراردادهایی حکم تنفس مصنوعی بر پیکر نیمه جان استکبار دارد و قطعا در آینده ای نزدیک شاهد مرگ و اضمحلال رژیم صهیونیستی خواهیم بود.

از منظرحقوقی این اقدام شرم آور در برقراری ارتباط با رژیم غاصب صهیونیستی نقض مقررات سازمان همکاریهای اسلامی، اتحادیه عرب و دیگر سازمان‌های بین المللی است که حقوق ملت مظلوم فلسطین بر سرزمین مادری شان را به رسمیت شناخته اند. همچنین ازنگاه علمای مذاهب اسلامی هرگونه معامله ذلت بار با دشمنان امت اسلامی در موضوع فلسطین که پاره تن اسلام است،حرام و خیانت بوده و ذره ­ای از مواضع خود کوتاه نخواهند آمد.

قطعاً بزرگترین خطای استراتژیک،ساده نگاری این قرارداد ننگین است.سازش ذلیلانه حکام این کشورها با رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی خیانت به ارزشهای انسانی، مصالح امت اسلامی و آرمان فلسطین است. خائنانی که قصد ملحق شدن به پروژه مورد نظر ترامپ و صهیونیست ها را دارند باید بدانند که فلسطین و قدس شریف پاره تن اسلام و اولویت اصلی امت اسلامی است و اراده محور مقاومت، جز با آزادی کامل سرزمین فلسطین و قدس شریف متوقف نخواهد شد. جا دارد علما، نخبگان، سیاسیون و همه امت اسلامی برای حمایت از آرمان های فلسطین و حقوق مردم آن، در برابر این اقدام شنیع موضعی قاطع اتخاذ کنند و با تحریم روابط و عادی سازی با رژیم جعلی، باعث همگرایی بیشتر امت اسلامی‌شوند.

برقراری روابط رسمی با دولت غاصب اسرائیل خیانت به امت اسلامی و پشت کردن به آرمان های مردم مظلوم فلسطین است که رهاوردی جز گستاخی بیشتر استکبار نخواهد داشت. «إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ الخَائِنِینَ» ما امت اسلامی به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ایمان راسخ داریم که فرمودند: با اتحاد مسلمانان جهان، رژیم صهیونیستی به زودی از صفحه روزگار محو خواهد شد. امروز در خاورمیانه شاهد صف بندی محورمقاومت درمقابل محورمرتجعین عربی، عبری و غربی هستیم و با توجه به پیروزیهای چشمگیر محور مقاومت در منطقه، این‌گونه اقدامات به منظور کمرنگ کردن این توفیقات است.

سازشگران منطقه بدانند با این خیانت ها عزم امت اسلامی در مقابله با رژیم صهیونیستی تضعیف نمی‌شود و قطعاً فلسطین به یاری خداوند متعال با همبستگی علما و دلسوزان امت اسلامی، از نهر تا بحر آزاد خواهد شد. فراموش نخواهیم کرد که ایجاد تفرقه بین مسلمانان در جهان اسلام برای استکبار،عواید بسیاری بهدنبال دارد و متاسفانه باید اعتراف کنیم برخی از دولتمردان و حکام کشورهای اسلامی در دام دشمنان افتاده و عملاً در جبهه تقابل با اسلام و مسلمین قرارگرفته اند.

عادی سازی روابط با رژیم نامشروع اسرائیل را باید بخشی ازکلان پروژه «معامله قرن» دانست که حکام غیر مردمی برخی دولت های مرتجع عربی وارد آن شده­اند. تاریخ خود بهترین آموزگار است و حکام خیانتکار همیشه در اذهان مسلمین منفور خواهند ماند. پیمان شکنان بزدل و ترسو و ایادی استکبار جهانی بدانند، این اقدام ننگین نه تنها هیچ خللی در ایستادگی امت اسلامی در دفاع از مردم مظلوم فلسطینایجاد نخواهد نمود،بلکه ما را بیش از پیش در دفاع از حقوقمردم قهرمان فلسطین استوار می نماید.

در پایان امیدواریم امت اسلامی با استعانت از آیه شریفه « وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا»؛به ریسمان الهی چنگ زنند و پراکنده نشوند تا جهان اسلام متحد و قدرتمند در مقابل دشمنان خود سرافراز بماند. ان شاء الله تعالی»

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت به قرآن کریم است

دکتر شهریاری دبیرکل مجمع روز یکشنبه طی سخنانی در جلسه شورای معاونین، ضمن محکوم کردن اقدام امارات متحده عربی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: مایه تأسف بسیار است که امروز مشاهده می کنیم برخی از حکام عربی بدون توجه به مسائل اعتقادی، انسانی و سیاسی یک بی تدبیری را از خودشان بروز دادند و شاهد این هستیم که عادی سازی روابط با این رژیم غاصب کودک کش را در برنامه‌های خودشان به صورت علنی اعلام می‌کنند.

وی با بیان اینکه رژیم غاصب صهیونیستی با همه توان نظامی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در مقابل جهان اسلام دست به هرگونه قتل، آزار و اذیت و کشتار می زند و علنا در مقابل جهان اسلام ایستاده است، افزود: این رژیم در طول تاریخ سرزمین های اسلامی را غصب کرده و به مردمی که در این سرزمین ها زندگی می‌کردند ظلم کرده است و همچنین بدون توجه به حقوق انسانی افرادی که در مناطق تحت اشغال زندگی می‌کنند حق نفس کشیدن، حرکت کردن، آزادی و استقلال آنها را سلب و نقض کرده است، این رژیم غاصب مصداق واقعی کفار حربی تلقی می شود.

دکتر شهریاری با بیان اینکه اتفاقی که در هفته گذشته رخ داد موجب تأسف بسیار مسلمین جهان گردیده است، گفت: عادی سازی رابطه با اسرائیل خیانت به قرآن کریم و پشت کردن به رسول الله(ص) است. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه قرآن کریم به همه مسلمانان به خصوص حکام و امرا تأکید می کند که اگر معیت با رسول الله(ص) را می خواهید، باید «اشداء علی الکفار» باشید، اظهار داشت: این کفار حربی که دست به شمشیر و سلاح بردند از همه امکانات خود علیه مناطق اسلامی استفاده می‌کنند و حکام اسلامی باید توجه داشته باشند که این کار، مخالف و معارض با نص صریح قرآن است.

وی افزود: طبق نص آیه شریفه قرآن «اشداء علی الکفار» ما با کسانی که علیه اسلام و مسلمین دست به جنگ، قتل، غارت و محدود سازی زندگی، حقوق انسانی وکودک کشی زدند باید به شدت برخورد کنیم و در خط مقاومت بایستیم و با آنها مقابله کنیم. نه اینکه دست دوستی و همکاری به سمت آنها دراز کنیم و این خیانت به قرآن و پشت کردن به رسول الله(ص) است زیرا قرآن معیت با رسول الله را مشروط به اشداءعلی الکفار می داند. حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با بیان اینکه عادی سازی رابطه با کفار حربی و دشمن قسم خورده جهان اسلام، پشت کردن به رسول الله است، اظهار داشت: ما به سران امارات متحده عربی توصیه می کنیم از این تصمیم خود برگردند و به رسول خدا پشت نکنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: همچنین حکام اماراتی را نصیحت می کنم مراقب مفسرین، تحلیل گران و کارشناسانی که آنها را توصیه به چنین کاری کردند باشند، چون عاقبت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی عاقبتی بهتر از انورسادات نخواهد بود. ملاحظه می کنیم کسانی که در تلاش بودند در مسیر صلح با رژیم صهیونیستی قدم بزنند نه در دنیا عاقبت خوبی داشتند و نه در آخرت. وی تأکید کرد: انور سادات با این اقدام خود نه تنها در دید جهان عرب به عنوان قهرمان شناخته نشد، بلکه به عنوان حاکم و فردی ذلیل شناخته شد و نه در آخرت از جایگاه مناسبی در کنار رسول الله برخوردار شد به خاطر اینکه پشت به رسول الله(ص) کرد. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچ چیزی جز ذلت در میان اعراب را شامل حال حکام امارات نخواهد کرد، اظهار داشت: انور سادات با حرکتی که انجام داد جز ذلت در جهان عرب چیزی نصیبش نشد و تمام مردم جهان عرب نام او را به عنوان فردی ذلیل زبان می آورند هرچند غربی ها به او جایزه صلح دادند و به شما هم خواهند داد ولی این جایزه دشمنان اسلام است.

وی در ادامه افزود: چطور می شود وقتی حکام امارات اختلافات سرزمینی بر سر جزایر سه گانه با یک کشور همسایه، دوست و مسلمان پیدا می‌کنند همه امکانات و ظرفیت های بین المللی خود را برای تقابل با این کشور اسلامی بسیج می کند و سعی می کند برای یک مسئله کوچک که به اثبات نرسیده ادعا کنند به آنها ظلم شده است اما امروز در مقابل رژیمی که دشمن اصلی جهان اسلام است اینطور نرمش و کرنش از خود نشان می‌دهند. حجت الاسلام و المسلمین شهریاری ادامه داد: تحلیل من این است که این مسئله یک اقدام صوری و تحت فشار انتخابات در حال جریان آمریکا و از برنامه‌های شرارت بار ترامپ است که این فرد منحوس و ذلیل برای دستیبابی به چند صباحی حکومت بیشتر دست به آن زده است و افرادی را تحریک و حتی تهدید کرده است تا این توافق را عملی کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ما به رؤسای امارات نصیحت می کنیم که شما آخرت خود را به دنیای دیگران نفروشید، اظهار داشت: پست ترین کاری که یک فرد مسلمان در زندگی خودش انجام می‌دهد این است که آخرت خودش را از دست بدهد که فرد دیگری، دنیا را به دست بیاورد و این نشان‌دهنده ضعف نفسانی در برخی از حکام کشورهای عربی است. وی در پایان تأکید کرد: ما توصیه می کنیم که برای حفظ دین و دنیا به جای اینکه رو به سوی دشمنان اسلام بیاورند، رو به سوی قرآن و پیامبر(ص) بیاورند.

انصارالله یمن توافق صهیونیستی-اماراتی را به شدت محکوم کرد

سخنگوی جنبش انصارالله یمن ضمن محکومیت توافق رژیم صهیونیستی و امارات تاکید کرد که این اقدام ثابت می کند که دشمن به تخریب منطقه ادامه می‌دهد. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از شبکه خبری المسیره، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس تیم مذاکره کننده یمن توافق رژیم صهیونیستی و امارات برای عادی سازی روابط با شدت محکوم کرد.

وی اعلام کرد: توافق امارات و رژیم صهیونیستی اقدامی تنش آفرین است و آنچه غیرعلنی بود را علنی ساخت و ثابت کرد که دشمن صهیونیستی-آمریکایی به تخریب منطقه ادامه می‌دهد. سخنگوی انصارالله با اشاره به توافق مذکور و مشارکت امارات در جنگ علیه یمن گفت: این اقدام به یمنی ها ثابت کرد که جان و خون خود را در راه مسئله فلسطین فدا می‌کنند. وی افزود: دشمن صهیونیست می‌خواهد این توافق را «ابراهیم» نامگذاری کند تا جهان را فریب دهد در حالی که مسئله فلسطین در وجدان تمامی ملت های آزاده جهان حضور دارد.

عبدالسلام گفت: این توافق علیه ایران نیست بلکه علیه امت عربی و اسلامی است و محور مقاومت ثابت کرد که در کنار ملت فلسطین که دارای موضعی محق و درست هستند ایستاده است. وی این اقدام را تبلیغات انتخاباتی آمریکا عنوان کرد و گفت: مردم ما موضعی آشکار و عملی در قبال فلسطین دارد و به مردم خود می گوییم که ببینید که حامیان آمریکا و اسرائیل کجا هستند.

سخنگوی انصارالله یمن افزود: دشمن هرگز از شهرک سازی دست نمی کشد و ادعای امارات مبنی بر متوقف کردن آن، ادعایی سادلوحانه و برای توجیه موضع خود است چرا که شهرک سازی صهیونیست ها علی رغم صدور بیش از ۶۰ قطعنامه از سوی شورای امنیت همچنان ادامه دارد و ادعای امارات تنها برای گمراه کردن آرای عمومی جهان است. وی تاکید کرد: ایران، حزب الله و مقاومت فلسطین و ما در یمن هدف قرار می گیریم زیرا ما از فلسطین دست نمی کشیم. عبدالسلام افزود: آنچه امروز در یمن در جریان است ارتباط مستقیم با خدمت به رژیم دشمن اسرائیلی دارد و فصل الخطاب در منطقه پایبندی به مسئله فلسطین است.

سخنگوی انصارالله گفت: نقش ارتباط با دشمن بر ما مخفی نبود و از برخی همپیمانان امارات در یمن درباره ارتباط های امارات با دشمن صهیونیست شنیده بودیم. وی با بیان اینکه هر آنچه در یمن رخ می‌دهد تلاش برای زیر سلطه قرار دادن یمن تحت حاکمیت آمریکا و اسرائیل است گفت: عربستان نمی‌خواهد در ابتدا ظاهر شود وگرنه این کشور حامی معامله قرن است و ریاض و ابوظبی حلقه هایی از سلسله پروژه صهیونیستی در منطقه هستند.

ترکیه:«بدون شک تاریخ شکست کسانی که به ملت فلسطین و آرمان آن خیانت کرده‌اند را ثبت خواهد کرد

«ابراهیم گالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، ساعاتی پس از اعلام توافق بین امارات و اسرائیل برای عادی سازی روابط، توییتی را منتشر کرد. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آرتی عربی؛ گالن شب گذشته در توییتی بدون نام بردن اسم امارات اظهار داشت: «بدون شک تاریخ شکست کسانی که به ملت فلسطین و آرمان آن خیانت کرده‌اند را ثبت خواهد کرد». از سوی دیگر وزارت امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد: تلاش‌های امارات برای نابودی طرح صلحی که اتحادیه عرب به رهبری عربستان و به حمایت سازمان همکاری اسلامی در سال ۲۰۰۲ مطرح کرده، به شدت نگران کننده است.

هیئت علمای بیروت عادی سازی روابط امارات و اسرائیل را محکوم کرد

هیئت علمای بیروت روز جمعه با صدور بیانیه ای اقدام امارات متحده عربی در زمینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العهد، این هیئت در بیانیه ای اعلام کرد: آنچه زیر تاریکی ها پنهان شده بود، برای عموم آشکار شد. روابط علنی میان امارات و رژیم صهیونیستی غاصب فلسطین، اجازه هروله عادی کنندگان روابط با دشمن امت عربی و اسلامی را می‌دهد؛ دشمنی که به مقدسات تعرض می کند، زمین فلسطین را اشغال، مردم آن را آوارده کرده و جنایت های فضیحی در حق آنها مرتکب شده و هنوز هم می شود.

هیئت مذکور در بیانیه خود افزود : ما در هیئت علمای بیروت این تصمیم شوم را محکوم می کنیم هرچند از صدور آن توسط رژیم های مزدوری که تمام هم و غمشان فتنه انگیزی در منطقه و ارضای آمریکاست، متعجب زده نشدیم. آنها هیچ اهمیتی به حقوق سلب شده عربی نمی‌دهند .

هیئت علمای بیروت خواستار تحریم عادی کنندگان روابط با رژیم صهیونیستی و مخالفت با آن با تمامی وسایل موجود شد. هیئت علمای بیروت تاکید کرد: حقوق ثابت ما قابل چانه زنی نیست و به مدد همه نیروهای مقاوت محفوظ خواهد ماند. عادی سازی و اعتراف به رژیم غاصب هرگز به ما لطمه ای نمی زند. این اقدام مفتضحانه فقط از صاحبانش نمایندگی می کند و از افکار عمومی جهان عرب نمایندگی نمی کند.

 

منبع: برگرفته از مقاله «عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی» منتشر شده در ویکی وحدت

ارسال نظر