جماعة التبلیغ پارادوکسیکال ترین گروه تبلیغی در جهان اسلام
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۰۹:۴۲ 568

جماعة التبلیغ پارادوکسیکال ترین گروه تبلیغی در جهان اسلام

 

جماعة التبلیغ پارادوکسیکال ترین گروه تبلیغی در جهان اسلام

 

 نویسنده: سید علی بطحائی  | بخش اول

تبلیغی جماعتها، شاید پارادوکسیکال ترین گروه تبلیغی در جهان اسلام باشند که از طرفی مجوز فعالیت در اسرائیل را دارند وازسویی با ممنوعیت تبلیغ در عربستان مواجه هستند. از جهتی سلفی هستند واز آن سو دلبسته به تصوف. هم پرفعالیتند وهم بی سروصدا. هم در جهان اسلام حاضرند و هم از فعالیت سیاسی امت اسلامی غایبند. جماعتی که بدون توجه به وابستگی مالی به سرمایه گذاری عربستان سعودی در حال ترویج اسلام  سلفی در جهان اسلام هستند.

این گروه پرجمعیت ترین طیف تبلیغی در جهان اسلام  هستند که در عصر ارتباطات حتی از ساده ترین روشهای اطلاع رسانی برای دعوت به گردهمایی ها احتراز می کنند و کاملا باشیوه های سنتی وچهره به چهره توانسته اند سالیانه جمعیتی بیش از جمعیت زایران بیت اللّه الحرام را دور هم جمع کنند.

عدم استفاده از ایمیل، سایت، برنامه های ماهواره ای وپروپاگاندای رسانه ای در دعوت اعضا به تجمعات میلیونی، نشانگر ضریب نفوذ بالای این گروه تبلیغی در میان پیروان و حاکی از قدرت متفاوت آنها در میان امپراطوری های خبری رسانه ای جهان معاصر است.

یکی مراکز عمده جماعت تبلیغی ها،  در رایوند پاکستان است که در چهارم تا نهم نوامبر(١٣ تا ١٨آبان) همه ساله جمعیتی بالغ بر سه ملیون گرد هم آمده وسخنرانی ها نیز به بیش از بیست زبان رسمی ترجمه زنده می شود.

شعار اصلی که محمدالیاس برای جماعت انتخاب کرده این است«ای مسلمانان، مسلمان شوید!!!» و جامعه هدف آنها در تبلیغ فقط مسلمانان هستند. آنها معتقدند که تا وقتی که مسلمانان پایبند به مسجد ونماز نیستند وپوشش زنان مسلمان شبیه زنان یهودی نصاراست، چه فرقی بین آنها وکفار وجود دارد؟ بنابراین مشکل اصلی خود ما مسلمانان وکیفیت مسلمانی ماست و تا خود را اصلاح نکنیم، نمی توانیم دیگران را اصلاح کنیم!!!....

ساده لوحانه است اگر باور کنیم که سلفیت تنها با دلارهای سعودی در جهان اسلام رشد و نُضج یافته است و آن را عله العلل شیوع سلفی گری بدانیم، بلکه آنچه بجاست در این صحنه رقابت توجه کنیم ضریب نفوذ بالای گفتمان جماعت تبلیغی هاست که نه زاییده حکومتهای مرتجع عربی است ونه محصول تفکرات مستر همفری استعمار است؛ بلکه محصول فعالیت های بی سروصدای تبلیغی جماعت ها و تاثیرات آنها در بدنه جهان اسلام است که آرام آرام و پیوسته که رقیب جدی برای سایر جریانات فعال در جهان اسلام قرار گرفته است.

 

 

 نویسنده: مهدی فرمانیان | بخش دوم

 جماعه التبلیغ یکی از عظیم ترین سازمان های تبلیغی در جهان اسلام است.

آنان می گویند: جماعه التبلیغ  حدود ۸۵ میلیون مُبلّغ دارد، اما تخمین زده می شود ده میلیون مّبلّغ فعال در ۱۶۰ کشور جهان داشته باشند.

جماعه التبلیغ سه اجتماع بزرگ دارند: 

یکم. اجتماع رایوند در نزدیکی لاهور پاکستان

دوم. اجتماع پیشوا در داکای بنگلادش

سوم. اجتماع بوپال در هند.

البته اجتماع های ده هزار نفری سالیانه  نیز در آمریکا و اروپا دارند.

شیوه های تبلیغی جماعت عبارتند از: 

 ۱. آنان از فقه الصلاه چیزی نمی گویند، اما از فضیلت نماز و فضائل اعمال سخن می گویند.

۲. مردم  را به تبلیغ دین به مدت یک روز در هفته، یا سه روز در ماه، یا چهل روز در سال، یا چهار ماه در مدت عمر خود ترغیب می کنند.

۳. فقط امر به معروف می کنند و هرگز نهی از منکر نمی کنند. به این دلیل که می گویند مردم ناراحت و پراکنده می شوند.

۴. در سیاست دخالت نمی کنند و به همین علت در اسرائیل هم دو مرکز تبلیغی فعال دارند.

 ۵. در جهاد مشارکت ندارند و می گویند اکنون وضعیت مسلمانان همانند دوران مکه رسول خداست که فقط زمان تبلیغ بود و با این شرایط زمان جهاد نیست.

یکی از اساتید نقل  می کرد: فردی از جماعه التبلیغ را در آفریقای مرکزی ملاقات کرده است که یازده سال پیش از منزلش برای تبلیغ بیرون آمده است و  هنوز به خانه اش بازنگشته است.

 

ارسال نظر