[ 18 ] جانها را در اختيار مى گرفت، وبا نيكوترين روشها سخن مى گفت، همه اين امتيازات در خطابه أي كه آن حضرت به مخالفت با تصدى مقام خلافت بوسيله أبو بكر وبه محاجه با وى در مسأله فدك ايراد كرد، خودنمائى دارد. ازدواج آن حضرت آنگاه كه خورشد رخسار زهرا در آسمان رسالت بدرخشيد، ودر افق جلالت ماه تمام شد، افكار همگان به أو معطوف گشت، وهمه چشمها بسوى أو نگران شد. اصحاب پيامبر چون ارزش وموقعيت آن حضرت را نزد پدر مى دانستند، از اينرو براى كسب شرافت وتقرب بيشتر به پيامبر خواستار ازدواج با ايشان شدند، ليكن پيامبر هر بار به نوعي روى موافقت از ايشان بر مى تافت. تشخيص كفو وهمتا بودن بشرى با بشر ديگر مطلبي است كه فهم انسان از درك آن عاجز است، وتنها خداى تعالى كه از ضمائر مخلوقات آگاه است مى داند چه كسى كفو ونظير كيست، وهمتاى هر موجودي در عالم كدام است. از اينرو اختيار فاطمه (عليها السلام) براى همسرى على (عليه السلام) انتخابي است الهى، خداى تعالى خود براى زهرا زوجي كه كفو وهمتاى اوست را برگزيد و در اين عقد آسمانى خود خطبه مى خواند، وشهود اين ازدواج مقدس پيامبر وجبرئيل وفرشتگان الهى هستند. ودر نتيجه همين جهل وناداني وناتوانى بشر در شناخت مقام شامخ ________________________________________