[ 15 ] وجود دارد ونشان دهنده آنستكه ولادت آن حضرت پس از بعثت واقع شده است، واين قرينه ارتباط دادن ولادت ايشان با معراج پيامبر مى باشد، چرا كه در روايات آمده كه پيامبر فرموده اند: در شب معراج سيب بهشتى بمن دادند و نطفه دخترم زهرا از آن مبدء تكوين يافته است. با توجه به اين نكته كه علماء شيعه معراج را از دو سال بعد از بعثت تا شش ماه پيش از هجرت نوشته اند. از طرف ديگر در روايتي كه شيخ صدوق در امالي خود آورده هنگام ولادت آن حضرت كسى از زنان قريش وبنى هاشم براى يارى خديجه نيامده وگفتند: أي خديجه نصيحت ما را نشنيدى وبه يتيم أبو طالب شوهر كردى. ومسلما اگر بپذيريم تولد پنج سال بعد از بعثت بوده، پيامبر در اين زمان يارانى داشت، وديگر يتيم أبو طالب تلقى نمى گرديد، وگروهى بودند كه از جان ودل پيرو ايشان بشمار مى آمدند، وخديجه نيازى به يارى غير مسلمانان نداشت. از سوى ديگر در چند روايت شيعه وسنى به همزمانى ولادت آن حضرت با نوسازى خانه كعبه اشاره شده است، وداستان تجديد بناى كعبه بر اثر سيل، وداورى پيامبر در نصب حجرالاسود مسلما پيش از بعثت يا اوائل بعثت بوده است، زيرا در سال پنجم قريش با پيامبر حالت خصمانه داشته وچنين داورى را به پيامبر نمى دادند. در روايات شيعه آمده است كه ولادت آن حضرت پنج سال بعد از بعثت يا دو سال بعد از بعثت صورت گرفته، وروايات اهل سنت قول پنج سال قبل از بعثت را تأييد مى كند. ________________________________________