نقش «راهبردهاي رسانه اي» در همبستگي وحدت اسلامي براي دفاع از مسجد الاقصي و پیروزي قدس شریف
نقش «راهبردهاي رسانهاي» در همبستگي وحدت اسلامي براي دفاع از مسجد الاقصي و پیروزي قدس شریف
دکتر محمد خطیب[1]
و اباأدیب الساعدی[2]
و دکتر سید علی موسوی جرف[3]
چکیده:
مطالعه چگونگی نقشآفرینی و تأثیرگذاری رسانهها در همبستگی وحدت اسلامی برای دفاع از مسجدالاقصی با تأکید بر دکترین موعود گرایی شالوده موضوع این مقاله است. لذا چنانچه بپذیریم استراتژی غرب در حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی و نفی جایگاه قدسشریف، در کنار حمایتهای نظامی و مالی تروریستی، بر پشتیبانی رسانهای راهبردی استوار است، «مسئولیت رسانهای جهان اسلام در بسیج امتاسلامی» برای مقابله با این «تروریسم رسانهای» امری مهم مینماید. بر این اساس، ضرورت دارد برای روشنگری آرمانگرایانه نسبت به تدوین و کاربست «راهبردهای رسانهای» با هدف زمینهسازی همبستگی وحدتآفرینیاسلامی برای دفاع از مسجدالاقصی و پیروزی قدسشریف با تأکید بر دکترین موعودگرایی اقدام نمود. چنانچه روشن است «برای مقابله با موعودگراییرسانهای»که توسط امپریالیبسم رسانهای غربی و صهیونیستی برای عدم تحققغایی وحدتاسلامی اجرایی میشود، باید چهار مرحله چرخهای «رصد، نقد، پاسخ و بازتاب» را طی نمود.
نتیجه پژوهش پیش روی اذعان دارد راهبرد برساخت رسانهای از موعودگرایی با محوریت همبستگی وحدتاسلامی به منظور دفاع از مسجدالاقصی و پیروزی قدسشریف، در صورتی بهینه خواهد بود که محصول دیالکتیک هر سه شیوه تعامل (رو در رو، رسانهای و شبهرسانهای) باشد. از این روی، برای «عملیاتیسازی» ضرورت دارد «عناصر جغرافیایی قوامبخش» نظیر زبان، ابزارها و نهادهای رسانهای، مخاطب گزینی رسانهای و محصولات رسانهای فراهم آید تا راهبردی کاربردی برای تحقق موعودگرایی پیروزی قدس شریف حسب وعده قرآنی در آیه 7 سوره اسراء: «وَلِیَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِيرًا» باشد.
کلید واژه ها: راهبردهای رسانهای، همبستگی وحدتاسلامی، دکترین موعودگرایی، قدسشریف.
[1]- عضو هیأتعلمی جامعه بینالمللی توسعه ارتباطات بین دانشگاهی(iscdbu)/تهران.
[2]- دانشآموخته جامعه المصطفی العالمیه و رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق - میسان.
[3]- مشاور دبیرکل و مدیرکل امور مجلس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی/تهران.