وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
کنفرانس منطقه ای شمال آفریقا (الجزایر و تونس) برگزار شد
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۰۸:۳۳ 1046

کنفرانس منطقه ای شمال آفریقا (الجزایر و تونس) برگزار شد

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، «بو عبدالله غلام الله» رئیس شورای اسلامی الجزایر در این وبینار با اشاره به اینکه خداوند با ویروس کرونا ما را مورد آزمایش قرار داده است، گفت: حدیثی داریم که در آن آمده  "رحمت و مهربانی من مقدم بر خشم و غضب من است" بر این اساس قضا و قدر الهی همیشه همراه با لطف و رحمت الهی است و در آن ارزش تربیتی عظیمی نهفته است. 

رئیس شورای اسلامی الجزایر  با بیان این مطلب خاطر نشان کرد: در دوره انتشار بیماری کرونا، ما شاهد جلوه های همکاری و کمک های نیکوکاران به ضعفا بودیم، شاهد بودیم افرادی داوطلبانه به دیگران کمک های نقدی و غیر نقدی داشتند.

وی خاطر نشان کرد: بیماری قضا و قدر الهی است و در دین اسلام ایمان به قضا و قدر جزو ارکان ایمان به حساب می آید و رضایت و پذیرش نیز جزو ارکان ایمان است؛ تسلیم شدن در برابر خداوند علاوه بر رضایت و پذیرش قضا و قدر، شامل نحوه برخورد و واکنش مسلمانان در برابر قضای الهی نیز می شود؛ انسان با ایمان بر این عقیده که قدر الهی، آزمایشی از سوی خداوند متعال است، باید به او تکیه کند و در برابرش تسلیم باشد.

وی خاطر نشان کرد: نباید ویروس کرونا را با معیار خیر و شر بررسی کنیم؛ بلکه باید به آن به عنوان آزمایش و رحمت الهی نگاه کنیم که می تواند ایمان انسان ها را تقویت کند؛ ایمان و توکلی که برخی انسان ها از آن غفلت کرده اند و فقط وقتی که دچار ناتوانی و مشکل می شوند به یاد خداوند متعال می افتند. 
 




التیجانی عمر غونی محمد مدیر مراکز قرآنی ولایت برنو نیجریه هم طی سخنانی در این وبینار با بیان اینکه خداوند متعال ما را از دو دستگی و اختلاف نهی کرده است و از ما خواسته تا پراکنده و متفرق نباشیم و با یکدیگر متحد شویم، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برادر خود را صلح و آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید.»

غونی محمد یادآور شد: خداوند متعال ما را از اینکه با دشمنان طرح دوستی داشته باشیم نهی می‌کند. بنابراین رهبران ما در جهان اسلام باید بیدار شوند و تفرقه و دو دستگی را رها کنند و از مسائل بی‌فایده که منجر به تفرقه و ضعف کشورهای ما می شود، دوری کنند. اما متاسفانه برخی رهبران ما به سمت رژیم صهیونیستی می‌روند و روابط‌شان را با این رژیم علنی می‌کنند که این مساله رضایت الهی و پیامبر اکرم(ص) را در پی ندارد.

وی همچنین گفت: یک مسلمان نباید برادر خود را تنها بگذارد و مساله اصلی امت اسلامی یعنی فلسطین را رها کند. اگر امروز از مسأله قدس کوتاه بیاییم فردا باید دیگر مقدسات خودمان را نیز رها کرده و خودمان را تسلیم دشمنان کنیم. بنابراین ما باید بیدار شویم و با یکدیگر متحد و یکپارچه باشیم که این خواست پیامبر اکرم (ص) نیز می باشد.
 


 علی ابوالخیر نویسنده و پژوهشگر مصری با اشاره به انتشار ویروس کرونا و  ایجاد مشکل  برای مردم دنیا از جمله کشورهای اسلامی گفت: خداوند انسان را در هنگام سختی دعوت به آرامش و صبر  می کند؛ این ویروس کشور، وطن، ملت، دین و نژاد نمی شناسد و لازم است که تمام بشریت برای مقابله با این همه گیری متحد شوند. اسلام به شکل عام در رابطه با پیشگیری از همه گیری ها سخن گفته و در این رابطه پیشتاز بوده و توصیه کرده است که به منطقه ای که در آن اپیدمی رخ داده نروید و اگر اهل آن منطقه هستید، خارج نشوید تا سلامتی کامل حاصل شود.

علی ابوالخیر خاطر نشان کرد: نقش رسانه ها در زمینه مقابله با ویروس کرونا، مانند بسیاری از دیگر رخدادها محوری است؛ به ویژه رخدادها و حوادثی که برای مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. البته رسانه ها می بایست در این راستا اصول حرفه ای بی طرفانه و انصاف را کاملا رعایت کنند.

وی افزود: علمای دین نیز در این زمینه نقش مهمی دارند و باید در میان مردم آگاه سازی دینی انجام داده تا آنها در این مرحله صبر پیشه کنند؛ آنها می بایست، روان انسان ها را برای تعامل با چنین مسایلی آماده ساخته و در آگاه سازی آنها سهیم شوند و با وحدت میان یکدیگر و همچنین با هماهنگی با علمای دیگر ادیان، مردم را برای ایستادگی در برابر این بیماری که فراتر از قاره ها، زبان ها، مرزها و ادیان است، آماده سازند؛  چرا که این بیماری نه فقیر را می شناسد و نه ثروتمند را و فرقی برایش ندارد که فرد، عرب است یا غیر عرب، سفید است یا سیاه و ... تنها مساله مورد نیاز، وحدت بشریت و ایجاد رویکردی صحیح در میان آنها به منظور مقابله با این همه گیری است.
 





نور الدین ابوالحیه نویسنده و استاد دانشگاه الجزایر ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام ولادت مبارک نبوی به امت اسلام برای مرحوم آیت الله محمد علی تسخیری طلب آمرزش کرد.

ابوالحیه گفت: آیت الله تسخیری با دغدغۀ امت اسلام زیست و سراسر زندگی­ اش را وقف دعوت به صلح، وحدت، همگرایی، همزیستی، همدلی و برادری میان مسلمانان کرد که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بدان فراخوانده است؛ یاد ایشان در دل­های ما زنده است و هرگز او را فراموش نخواهیم کرد.

وی با اشاره به همه گیری کرونا در جهان گفت:هر آنچه در هستی رخ می­دهد از سو و به واسطۀ و برای خداست، دارای هدفی است؛ هیچ چیز بیهوده نیست و پیام­هایی از سوی خداست.

استاد دانشگاه الجزایر گفت: امروز بشر شاهد است که کرونا چه می­کند؛ بیماریی ناشی از یک ویروس بسیار کوچک که شاید یک گرم بیشتر نباشد اقتصادها را در هم کوبیده، سیاست­ها را دستخوش تغییر کرده است؛ امروز دیگر آن غرور و کبر از انسان زایل شده است؛ تا پیش از این، تجددگرایان و کسانی که شیفتۀ تمدن غرب بودند تصور می­کردند که انسان غربی سوپرمنی است که می­تواند هر کاری بکند. اما اکنون رفته رفته رو به فروتنی آورده و دریافته­اند که یک ویروس بسیار کوچک، با وزن یک گرم، می­تواند چه کارها بکند. البته این تنها یک ویروس نیست بلکه هشداری از سوی پروردگار است. خدایی که این ویروس را فرستاده است می­تواند بلاهایی جز این را نیز بفرستد.
 



فوزی علوی استاد فلسفه در دانشگاه زیتونه ضمن قدردانی از برگزارکنندگان سی و  چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت:همه گیری کرونا چنان که دیدیم و شاهد بودیم از پوچی تمدن مادی غرب و جهانی شدن پرده برداشت. همچنین شکست آنان را در سه جهت نشان داد. از نظر علم و از نظر فلسفه و از نظر دین.

وی ادامه داد: از نظر علمی شاهد ناتوانی علم پزشکی و ویروس شناسی بودیم؛ در مورد شکست فلسفه؛ این شکست در درجه اول در عدم توانایی در فهم پدیده ، سیاست فرار به جلو و تغافل در رویارویی با این موضوع بود؛ به طوری که فلسفه به حکمتی تبدیل نشد که چگونگی رهایی را تبیین کند بلکه در محدوده سوال پرسیدن و بسیج کردن نیرو برای این همه گیری ماند؛ اما در مورد دین که سومین موضوع بود باید گفت، نهادها و مراجع دینی مسیحی به ویژه در فضای غرب هیچ تفسیر یا دیدگاه همه جانبه ای را برای این همه گیری ارائه نکردند.

فوزی علوی افزود: همه گیری کرونا در این رابطه بهترین دلیل بر مظالم و مفاسد فضای غرب است چنان که این بیماری آن چه که عقلیت و ذهنیت فرهنگ غربی پنهان کرده بود، مانند افتخار به ارزش های نوگرایی و همزیستی و ارزش های علمی را آشکار ساخت. ما شاهد سقوط پر طنین نمونه تمدنی غرب که نماد جهانی شدن است هستیم؛ همچنین شاهد مفاسدی که این فرهنگ مادی گرایانه دهری غربی پایه گذاری کرد هستیم.
 


 
هناء سعادة پژوهشگر و روزنامه نگار الجزایری  ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت محمد(ص)  و امام جعفر صادق(ع) یاد و خاطره مرحوم آیت الله محمد علی تسخیری را گرامی داشت.

وی اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا تمام آنچه را که تصور می­کردیم ثابت و استوار است، چه در حوزۀ جامعه و عادات و سنت­های آن و چه در حوزۀ اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دگرگون کرد.

سعاده ادامه داد: در بعد اجتماعی، ویروس کمک کرد تا روح همبستگی انسانی و کار جمعی به جامعۀ اسلامی بازگردد تا بدین ترتیب، مذهب­گرایی و فرقه گرایی از میان برود و بشریت به تمام معنا به هم­پیوستگی را تجربه کند تا تصاویری نادر در میان جوامع و کشورها و افراد این مناطق رقم خورد.

این روزنامه نگار الجزایری گفت: آثار و پیامدهای چنین رخدادهایی تا سال­ها همراه ما خواهد بود و توانایی­های ما را برای مقابله با بحران­ها تحت الشعاع قرار خواهد داد. در نتیجه، بعضی از عادت­ها را حفظ خواهیم کرد و چه خوب است که عادت­های نیکو را حفظ کنیم؛ مانند تقویت روحیۀ همبستگی و همدردی، سرمایه­گذاری برای صلح و بهداشت، همگام شدن با پیشرفت تکنولوژی و گسترش آن.
 



طاهر محمد نویسنده و استاد دانشگاه اتیوپی با اشاره به موضوع سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی  گفت: اسلام اهمیت زیادی برای تعامل و مسئولیت اجتماعی و به همدلی و همکاری به خصوص در موقع بلایا و مصائب قائل شده  است.

وی با اشاره به برخی از احادیث از پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) در خصوص این موضوع گفت: بر اساس این روایت اسلام به حمایت از جامعه و همدلی و کمک به افراد نیازمند در مواقع بلا و سایر مواقع ارزش زیادی قائل شده است که حتی بیشتر از ارزش عبادت است.

امام صادق (ع) فرمود: "قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ خَیْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ خَیْرٌ مِنْ حُمْلَانِ أَلْفِ فَرَسٍ فِی سَبِیلِ اللَّ". در این حدیث، امام جعفر صادق میفرماید رفع مشکلات دیگران و جلوگیری از بلایا و همه گیری ها یا سایر مشکلات، بهتر از آزاد کردن هزار برده است؛ این در حالی است که آزاد کردن برده یکی از بزرگترین اعمال خیر در اسلام است.

ااستاد دانشگاه اتیوپی گفت:رفع مشکلات مردم از طریق شما جزو نعمت های خداوند است و نباید به خاطر این موضوع اندوهگین شوید یا این نعمت را پس بزنید؛  این امر در جامعه بسیار مشکل گشا است.
 



دکتر هذیلی المنصر استاد دانشگاه قیروان تونس با بیان اینکه چه بسا خداوند در این بیماری کرونا که درد و دغدغۀ جهان گیر است خیری فراوان قرار دهد، اظهار داشت: طبیعتاً خیری که اینجا مطرح می شود، خیری است که در حوزۀ آگاهی و اندیشه و برنامه های تربیتی و حتی برنامه های سیاسی حاصل می آید؛ یعنی کرونا سبب پدید آمدن گونه ای دیگر از آرایش اجتماعی و نظم عمومی انسانی می‌شود.

وی ادامه داد: کرونا با توجه به هراس عمومی که به راه انداخته فرصتی برای باورمندان به اندیشه‌های اسلامی و مروجان فرهنگ، مفاهیم و منهج اسلامی است.

المنصر افزود: شرایط کنونی فرصتی حقیقی برای طرح دیدگاه مسلمانان است؛ مشروط به اینکه آنان اعتماد کافی به کار خود داشته باشند، وقار نظری و روحی داشته و از ابزارهای ارتباطی خوب برخوردار باشند. در این صورت، می توانند نفوذ و تأثیری در حوزۀ دیدگاه های فلسفی، افکار و مفاهیم ایجاد کنند.

استاد دانشگاه قیروان تونس گفت: مسلمانان مهم ترین گروهی هستند که دارای پیامی معنوی، فرهنگی، فکری و اعتقادی هستند. البته طبیعی است که چنین امری در گرو آن است که آگاهی کافی نسبت به موضوع وجود داشته باشد. همچنین، در گرو آن است که مسلمانان بتوانند تفرقه و ضعفی را که بدان گرفتار شده و نیز خود را در آن گرفتار کرده‌اند، پشت سر بگذارند.
 


شیخ شعیب کبه نویسنده و از شیوه طریقه مریدیه سنگال و شیخ محمد صلاح الدین المستاوی رئیس مؤسسه پژوهشی حبیب المستاوی تونس از دیگر سخنرانان این وبینار بودند.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر