چهاردهمین کرسی از کرسیهای نقد، نظریهپردازی و آزاداندیشی با ارائه حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی ریاست اسبق پژوهشگاه مطالعات تقریبی و عضو مجلس خبرگان رهبری، با موضوع «مؤلفههای عاشورایی معطوف به امت اسلامی» اول شهریورماه 1400 در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب حجتالاسلام والمسلمین دکتر مبلغی در ابتدای سخنان خود با اشاره به امت اسلامی اظهار داشت: بحث امت اسلامی از اموری است که ریشه در اندیشه قرآنی دارد و باید اصل و اساس قرار گیرد و فرمایشات حضرات معصومین علیهمالسلام و دیگران که تبیین و تفسیر قرآن است، فرع محسوب میشود و با ارائه به قرآن باید فهم شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: باید آیات مربوط به امت بازنگری شوند و مفهوم اصلی آن به دست آورده شود، امت یک هویت و واقعیت اجتماعی است و نقش سخنان ائمه بیشتر از حضور و اعمالشان در جامعه نبوده و آنها حدود سه قرن در بین امت زندگی کردهاند، گرچه سنت قولی آنها خصوصاً نهجالبلاغه در این باب راهگشا است.
رئیس اسبق پژوهشگاه مطالعات تقریبی با تذکر این مسئله که سفر به تاریخ سخت و دیدن تاریخ بدون و رنگ و لعاب تاریخی و بدون تأثر از تاریخنویسان بسیار دشوارتر است، اجتهاد در تاریخ را از اجتهاد در فقه اصعب و طاقتفرساتر دانستند.
وی در تبیین دقیق موضوع بحث اظهار داشت: امت از نگاه امام حسین علیهالسلام اعم از عاشورا است، اما ما میخواهیم امت را معطوف به عاشورا، از دیدگاه امام حسین (ع) تبیین کنیم. نهضت امام حسین را در چند مرحله میتوان دید اما فارغ از آن مراحل، روشن است که مؤلفههای نهضت حسینی در ابعاد و اضلاع مختلفی امت محور است.
دکتر مبلغی در ادامه به تبیین مولفه های امت محورٍ نهضت حسینی پرداخت و افزود:
هدف: هدف قیام، امت محور است چون هدف را خود امام اصلاح امت جد معرفی فرموده که این اصلاح اینگونه نیست که تشییعی باشد بلکه اصلاح بر پایه وحی و سنت نبوی است که اساس امت اسلامی است
ادبیات: ادبیات و مفاهیمی که امام حسین انتخاب کردهاند، ادبیات و مفاهیم امتی است مثلاً بر نسب خود که ابن رسولالله و ابن بنت رسولالله است تکیه دارند و خطاب همه به ایشان ابن رسولالله است و این ادبیات امت است، و اگر هم در یک جا «ابن وصیّه (وصی رسولالله)» به کار برده شده، قابلتوجیه است.
گفتمان: گفتمان حاکم بر صحبت ایشان و یارانشان گفتمان امت اسلامی است نه گفتمان شیعی
بستر قیام: حرکت حضرت در بستر امت اسلامی است نه اینکه به گوشه عزلتی بروند و مثلاً در جایی مثل یمن بروند و ادعای شیعهگری کنند
یارگیری حضرت منحصر به شیعیان نبوده و حر و زهیر که عثمانی است، شاهد این مدعا هستند.
محور رایزنی: محور رایزنی حضرت اباعبدالله علیهالسلام هم امت بود، لذا در مسیر با بسیاری از امت که اختصاصاً شیعی هم نبودند، رایزنی نمودند
قلمرو تأثیرگذاری: تأثیر نهضت عاشورا هم بر امت اسلامی ست و مختص شیعیان نیست.
خاطر نشان می شود این کرسی با حضور ریاست و پژوهشگران پژوهشگاه مطالعات تقریبی به صورت حضوری (با رعایت پروتکلهای بهداشتی) و نیز با حضور مجازی تعدادی از محققین ارجمند و فعالان عرصه تقریب، برگزار گردید.
ارسال نظر