وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
پرستاری در تکریم فضایل انسانی است
۱۴۰۰/۰۹/۲۸ ۱۱:۲۴ 998
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در وبینار «فرشتگان رحمت»:

پرستاری در تکریم فضایل انسانی است

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، دکتر جمال الدین بیگجانی دکترای آموزش پرستاری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در وبینار «فرشتگان رحمت» که عصر چهارشنبه به مناسبت روز پرستار و  به همت معاونت امور ایران _حوزه بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک  به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب (س) و گرامی داشت روز پرستار اظهار داشت: حضرت زینب (س) با رشادت هایی که در صحرای کربلا از خود نشان دادند امروز الگوی پرستاران ما شده‌اند و تحمل عشق و فداکاری یک پرستار بر بالین بیمار را به مثابه شکیبایی بی پایان حضرت زینب(س) می‌بینیم و افتخار می‌کنیم که همچین سبقه تاریخی و عظیمی با حرفه پرستاری مناسبت پیدا کرده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در مورد حرفه پرستاری اشاره کرده‌اند که نگرش حرفه پرستاری باید فراتر از چهارچوب بیمارستان و ارتقاء سلامت جامعه باشد؛ به این صورت که بدانیم هر بیمار و هر پرستار یک حقوقی دارند و پرستاران باید با بصریت حرفه ای خود یک نوع جهاد معنوی رقم بزنند و کرامت بیماران را در جامعه حفظ کنند و به تندرستی و نشاط اجتماعی کمک کنند.

بیگجانی با بیان اینکه یکی از راههای اثر بخشی حرفه پرستاری، تجدید میثاق با آرمانها و منویات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: امام راحل در توصیف پرستاری می‌فرمایند پرستاری از بزرگترین عبادت و از شغل‌های بسیار شریف می‌باشد؛ مقام معظم رهبری هم در این خصوص می‌فرمایند حرفه پرستاری ویژگی‌های ممتازی دارد که با وجود آن ویژگی ها در جامعه ارزشمند است و آن ویژگی نقش احیا کنندگی پرستاری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: پرستاران در برابر رنج‌های بیماران و بی مهری های موجود صبر می‌کنند و هیچگاه از این مسیر دل زده نمی‌شوند در واقع بیماری که به بیمارستان مراجعه می‌کند متفاوت از سایر مراکز است به دنبال درمان بزگترین دارایی خود یعنی سلامتی است و در این زمان از پرستاران انتظار می‌رود که با روحیه بسیار قوی در برابر همه این تلاطم ها صبر کنند و به درمان بپردازند.

وی با اشاره به بیانات دیگر مقام معظم رهبری در خصوص مقام پرستاری تصریح کرد: پرستاری در واقع تکریم فضایل انسانی است و این مسئله یک عیار علمی برای پرستاران به حساب می‌آید.

بیگجانی اظهار کرد: در حرفه پرستاری یک مسئله ای ممکن است پیش بیاید این است که اگر پرستاری به لحاظ روحی، جسمی و عاطفی در شرایط قابل قبول نباشد مسلما در کیفیت ارائه خدمت خود به بیمار با مشکل روبرو می‌شود به همین دلیل مقام معظم رهبری می‌فرمایند فقط به جسم پرستاری نباید توجه شود بلکه باید به همه جنبه‌های یک پرستار توجه شود.

وی در همین خصوص ادامه داد: در دنیای علم با تمام تکنولوژی و پیشرفتی که به دست آورده است هنوز به حضور پرستاران بر بالین بیمار نیازمند است به همین دلیل انتظار می‌رود نقش پرستاران در  جامعه توسعه یابد تا بتواند خارج از چهارچوب بیمارستان در شادابی جامعه نقش خود را ایفا کند.

وی با بیان اینکه امروز پرستاران می‌توانند اموری را پیش ببرند که علم از آن عاجز است، ابراز کرد: سختی کار پرستاری را مقام معظم رهبری اینگونه تعریف کرده‌اند که متفاوت است از رنجی که کارگران در معدن می‌کشند.

بیگجانی تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی سال 2020 را سال پرستار معرفی کرده است و از همه مهم‌تر بیانات مقام معظم رهبری است که بارها اشاره کرده‌اند که اگر پرستاران نبودند رنج دوران کرونا را نمی‌توانستیم تحمل کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: ما در حرفه پرستاری یکسری اصولی داریم به نام اصول اخلاقی در این اصول نباید هیچگونه ضرری به بیمار برسد و باید استقلال بیمار را در همه زمینه ها حفظ کنند و در یک جمله باید گفت نباید کاری کنیم که بیمار جز رنج بیماری رنج دیگری را هم تحمل کنند.

وی در پایان گفت: امروز وظیفه ما پرستاران است که در کنار توسعه و تعالی حرفه ‌ای به رشد و تعالی انسانی برسیم و این یک سعادت بزرگ به حساب می‌آید.

ارسال نظر