وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
پانزدهمین کرسی نظریه‌پردازی مجمع جهانی تقریب برگزار شد
۱۴۰۰/۰۶/۰۸ ۱۲:۵۱ 666

پانزدهمین کرسی نظریه‌پردازی مجمع جهانی تقریب برگزار شد

پانزدهمین کرسی از کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی با ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مهدی مهریزی با موضوع «تحلیل صدوری و فقه‌الحدیثی روایات اسلامی مخالف تقریب» در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مهریزی در ابتدای سخنان خود، موانع تقریب را در پنج دسته تقسیم‌بندی کرد، و اظهار داشت:  آراء و دیدگاه‌های کلامی مذاهب، فتاوای فقهی مذاهب، قضایای تاریخی صدر اسلام، احادیث و روایات مورد استناد مذاهب و نیز واقعیات و وقایع اجتماعی و سیاسی داخل و خارج جوامع مسلمین از اصلی ترین موانع تقریب هستند.  

وی ریشه اصلی سه مانع اول را مانع چهارم یعنی احادیث و روایات دانست و بعد از برشماری تعدادی از انواع روایات مانع تقریب، راهکار مواجهه با این احادیث را مطرح نمود.

 این استاد حوزه سه مرحله احراز صدور، احراز اصالت متن و اعمال قواعد فقه‌الحدیث را برای مواجهه با احادیث لازم شمرد و تاکید کرد: در تبیین احراز صدور، احراز چهار امر منبع شناسی، اتصال سند، احراز ثقه‌بودن رُوات و نقد محتوایی به‌صورت توأمان لازم هستند.

دکتر مهریزی  در بخش پایانی ارائه خود اعمال قواعد فقه‌الحدیث را برای فهم معنای واقعی حدیث، امری ضروری دانسته و مثال‌هایی برای تبیین این امر ارائه کرد.

خاطر نشان می شود این کرسی در ششم شهریورماه 1400 با حضور ریاست و پژوهشگران پژوهشگاه مطالعات تقریبی به‌صورت حضوری (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) و نیز با حضور مجازی تعدادی از محققین ارجمند و فعالان عرصه تقریب، برگزار گردید.

ارسال نظر