وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
نگاهی به رویکرد تقریبی شیخ الفقهاء حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(ره) | بخش دوم
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ۱۴:۱۹ 686

نگاهی به رویکرد تقریبی شیخ الفقهاء حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(ره) | بخش دوم

نگاهی به رویکرد تقریبی شیخ الفقهاء حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(ره)

قسمت دوم

به قلم : علی مقدس

نقش آفرینی آیت الله صافی گلپایگانی(ره) در زمینه سازی و تقویت گفتمان تقریب و صیانت از آن، از جمله سوابق درخشان ایشان در کنار رشادت های افرادی چون سید جمال الدین اسد آبادی، آیت الله بروجردی و شیخ محمد تقی قمی(ره) است که نباید اجازه داد نقش سازنده و تأثیر گذار معظم له در پستوی تاریخ پنهان بماند.

سعودی ها که از دیرباز با تقریب شیعه و سنی مخالف بودند، با حمایت مفتیان وهابی، تقریب قم و الازهر را برنتابیده بلکه در صدد آسیب رسانی به تقریب مصر و ایران برآمدند. آن ها در واکنش به فتوای الازهر در به رسمیت شناختن و جواز تقلید از مذهب شیعه، دست به تبلیغات گسترده زدند که علاوه بر تولید محتوای رسانه ای که بخشی از آن تولیدات رادیویی و تلوزیونی بود، سالانه میلیون ها کتاب و جزوه در تشریک پنداری شیعه به چاپ رساندند و  الازهر را به تقریب با مشرک متهم ساختند.

سعودی ها جو رسانه ای شدیدی علیه الازهر به راه انداختند و آنان را به خاطر صدور و پیروی ازفتوای شیخ محمود شلتوت، مورد ملامت قرار دادند و با روی آوردن به نشر اکاذیب ابراز داشتند شیخ الازهر برای برقراری و تشکیل اجلاس تقریب بین مذاهب از ما کسب تکلیف کرده اما ما چنین اجازه ای نداده ایم.

تلاش سعودی ها برای فروپاشی تقریب الازهر و قم، نشان داد توطئه شوم آن ها علیه شیعه در تشریک و تکفیر شیعیان، برای آن است تا تبلیغات الازهر در کشورهای اسلامی کمرنگ و خنثی شود. به همین خاطر با استفاده از یک عالم حنفی به نام سید ابوالحسن ندوی که مقبول احناف و شوافع ایران بود و کتابی نیز در زمینه عدم امکان تقریب (شیعه و سنی) نگاشته بود، سناریوی فروپاشی تقریب را طراحی کرد.

آنان به این نتیجه رسیدند که برای تخطئه تقریب ایران و مصر از حکومت طاغوت پهلوی بهره ببرند و برای دور سازی اهل سنت ایران از شیعیان، به تقریب سعودی_ پهلوی رو بیاورند. پهلوی با خوش خدمتی به عربستان، جریان های فکری ضد شیعی در ایران را فعال کرد و مورد حمایت همه جانبه خود قرار داد.

رضا خان با حمایت از امثال شریعت سنگلجی و محمد رضا پهلوی با حمایت از سید ابوالفضل برقعی، التقاطی های مشهور به قرآنیان را علیه شیعه فعال ساختند. قرآنیان که در برخی مفاهیم از وهابیت پیروی می کردند، تلاش نمودند تا به تقلید از وهابیت، شرک پنداری شیعیان، را تئوریزه کنند وبرای تحقق چنین آرزویی، نخست باید تقریب سعودی_ پهلوی را تحقق بخشند. 

در چنین شرایطی آیت الله صافی گلپایگانی (ره) با بصیرت دینی خود از توطئه شوم سعودی_ پهلوی پرده برداشت و در جهت روشنگری فتنه مزبور نقش بسزایی ایفا نمود و با اقدام به هنگام خود با نگارش کتاب (ایران تسمع فتجیب) از توطئه مذکور رونمایی کرد و از تقریب الازهر و قم به نوعی صیانت کرد.

آیت الله صافی گلپایگانی (ره) در مواجهه با گزارش ابوالحسن ندوی که از سفر ده روزه خود به ایران در جزوه ای تحت عنوان (اسمعی یا ایران) به رشته تحریر درآورده بود، اقدام او را توطئه آمیز و در راستای منویات وهابیت برشمرد. معظم له سخنان و برداشت ابوالحسن ندوی از مراکز فرهنگی و زیارتی ایران را در جهت تقریب ستیزی و افتراق صفوف مسلمین دانست.

معظم له به جهت اینکه عملکرد ابوالحسن ندوی و هیئت همراه وی را در تضاد با وحدت امت اسلام و با انگیزه ضربه زدن به تقریب مسلمانان و ادیان آسمانی برآورد کرد، بر خود لازم دید تا در حفاظت از همبستگی و وحدت مسلمانان صیانت کند. 

شیخ الفقهاء تلاش نمود تا در آغاز اهمیت وحدت و تقریب مذاهب اسلامی را با تاکید بر آیات تاکید کند و سپس از عملکرد و اهداف شوم هیئت سعودی روشنگری کند.

مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی (ره) بر خلاف سید ابوالحسن ندوی که غیر منصفانه شیعیان و ایرانیان اعم از شیعه و سنی را در جزوه نامبرده به شرک و بت پرستی متهم ساخته بود، با رویکردی منصفانه و هدایت گرانه وهابیت را دشمن شیعیان و اهل سنت معرفی کرده و اقدامات و اهداف اینچنینی را در راستای استکبار و مجریان اسلام هراسی تبیین نموده است. معظم له نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت را مخاطب قرار داده تا علاوه بر ضرورت همدلی و همبستگی مسلمین، ایشان را از شیطنت و دشمنی های وهابیت و منافقین در حربه مزبور مطلع سازد.

آیت الله صافی گلپایگانی (ره) در این مرقومه به پاره ای از حربه های سعودی ها و وهابیت برای تنقیص و تضعیف تقریب مسلمین اشاره کرده و مهمترین آن تمسک به دروغ، بهتان، اتهام علیه شیعه و اهل سنت نام برده است. معظم له هدف هیئت سعودی را آسیب رسانی و ایجاد تزلزل در بین شیعه و سنی ایران و جامعه مصر برآورد کرده است.

شیخ الفقهاء اضافه می کند اگرچه برخی گمان می کنند که رسالت ظاهری مرکز ( رابطه العالم الاسلامی)دفاع از مصالح مسلمین و تشجیع ایشان در برابر استعمار و تقویت حس برادری و برابری و ... است اما حقیقت مسئله عکس مطالب بیان شده است. زیرا تا کنون مرکز نامبرده بیشترین تلاش خود را در زمینه اختلاف و تفرقه در بین مسلمین هزینه نموده و هیچ کمکی در جهت تبیین فعالیت های استعمارگونه غرب در بین مسلمین اعمال نکرده است. 

ارسال نظر