وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
مکارم اخلاق از نکات بسیار کلیدی بعثت رسول خدا (ص) است
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ۱۸:۱۹ 971
استاد دانشگاه لبنان:

مکارم اخلاق از نکات بسیار کلیدی بعثت رسول خدا (ص) است

استاد دانشگاه لبنان تأکید کرد: مکارم اخلاق از نکات کلیدی بعثت پیامبر اسلام (ص) است که انسان ها در زندگی خود بسیار به آن نیاز دارند.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، «لیندا طبوش» استاد دانشگاه و رئیس مرکز فرهنگی «احتوی» در لبنان، عصر امروز دوشنبه ۱۶ اسفند در وبینار «تحریر القدس» که از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با حضور شخصیت‌های برجسته جهان اسلام برگزار شد، ضمن تبریک عید مبعث رسول اکرم(ص) به همه مسلمانان جهان گفت: مبعث پیامبر اسلام (ص) نقطه ای برای بشریت است تا انسان از آن جایگاه برای رسیدن به کمال انسانی تلاش کند، آن کمالی که خداوند متعال به خاطر آن، رسول خدا را مبعوث فرموده و ایشان را رحمتی برای همه جهانیان قرار داده است.

وی افزود: پیامبر اسلام نجات دهنده بشریت از جهل مرکب است. مبعث پیامبر نیز سفر از حق به سوی خلق است، و بهترین سفیر برای این سفر، بهترین یاور انسان ها یعنی حضرت رسول اکرم (ص) بودند.

این استاد لبنانی ادامه داد: در قرآن کریم حقایق بسیاری از رسول خدا (ص) بیان شده است از این رو، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت ایشان قرآن ناطق هستند و قرآنی که در دست مسلمانان است قرآن صامت است. بدین جهت حقایق و تجلیات قرآن کریم در وجود رسول خدا تجلی یافته است.

طبوش با اشاره به ۳ نکته مهم درباره بعثت پیامبر (ص) که از جمله ضروریات زندگی هر انسان مؤمنی است، گفت: نکته اول نبوت و دعوت پیامبر بر اساس عقل و تعقل بود چرا که قرآن کریم ما را به تعقل فراخوانده و در بسیاری از احادیث معصومین (علیهم السلام) مسئله عقل و تدبیر بسیار مهم شمرده شده زیرا تمام اعتقادات و رفتار ما در گرو عقل و تعقل است.

وی همچنین درباره معراج پیامبر اسلام (ص) که بر اساس اعتقاد اهل سنت در ماه رجب بوده است نیز گفت که معراج آن حضرت مقدمه ولادت امام حسین (ع) در سوم ماه شعبان است.

این استاد دانشگاه درباره نکته دوم بعثت پیامبر نیز اظهار کرد: نکته دوم بعثت، مسئله تعقل در عبودیت است. بعثت پیامبر (ص) عبودیت خداوند متعال است، یعنی خداوند متعال ما را به عبودیت از طریق تعقل و تفکر دعوت کرده است فلذا ما از عقل خود به شکل صحیح در مسیر عبودیت خداوند استفاده می کنیم.

طبوش به فرموده امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: امام ششم شیعیان در این باره فرموده اند: «العقل ما عُبِدَ به الرحمانُ و اکتُسِبَ به الجنان» (عقل چيزيست كه بوسيله آن خدا پرستش شود و بهشت بدست آيد) (اصول کافی/ج1/ص11) این عقل حقیقی است که رسول خدا (ص) از ما خواسته است.

وی درباره نکته سوم بعثت که نکته ای عملی است اظهار کرد: نکته سوم مکارم اخلاق است. چرا که پیامبر می فرماید: «انما بعثت لأتمم مکارم الاخلاق» یعنی پیامبر اسلام (ص) برای تمام کردن مکارم اخلاق مبعوث شده اند.

استاد دانشگاه لبنان در پایان تأکید کرد: خداوند متعال حضرت رسول(ص) را به دلیل اخلاق بسیار نیکوی ایشان برگزیدند. ما امروز شدیداً نیازمند اخلاقی چون اخلاق رسول خدا (ص) در گفتار و رفتار خود هستیم؛ چرا که معلم اول همه انسان ها رسول خدا(ص) است.

ارسال نظر