وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
متفکری اسلام شناس از تبار احساء
۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ۱۴:۵۱ 562

متفکری اسلام شناس از تبار احساء

متفکری اسلام شناس از تبار احساء 

به بهانه سالگرد ارتحال علامه آیت الله دکتر عبدالهادی الفضلی

18 فروردین ماه سالروز رحلت عالمی کم نظیر و متفکری برجسته از تبار عالمان شیعی عربستان بود.  مرحوم علامه مجاهد آیت الله دکتر عبدالهادی الفضلی عالمی ژرف اندیش، متفکری اسلام شناس و منادی وحدت و تقریب بین امت اسلامی بود که از پیشگامان تفکر و اندیشه و از نظریه‌پردازان برجسته‌ی اسلامی در قرن اخیر به شمار می رفت.

حوزه‌‌های علمیه همواره خاستگاه علمای برجسته، اندیشمندان و متفکرانی بوده است که در طول تاریخ، تأثیرات بسیاری در حوزه‌های مختلف علمی از خود برجای گذاشته‌اند. اما اندیشمندانی که توانسته‌اند در گستره‌ی بین‌المللی فعالیت کنند و در عرصه‌ی جهانی تأثیرگذار باشند، نسبت به دیگر اندیشمندان اندک هستند. یکی از افرادی که توانست در حوزه‌ی بین‌المللی تأثیرگذار باشد و خدمات ارزنده‌ای را به جوامع اسلامی و نشر و گسترش معارف دینی ارائه دهد، مرحوم علامه آیت‌الله دکتر عبدالهادی فضلی بود. جنبه‌ی علمی و معرفتی ایشان روشن است و در این زمینه گفت‌وگوهای زیادی انجام شده و مقالات متعددی هم نوشته شده است، اما خدمات ارزشمند ایشان به حوزه‌های معرفتی و علمی و همچنین کتاب‌هایی که ایشان متناسب با نیاز جوامع بشری به رشته تحریر درآورد، قابل تقدیر و موجب شگفتی است و شاید برای بسیاری از اندیشمندان ما و خصوصاً طلاب حوزه‌های علمیه ناشناخته باشد.

ایشان محقق و ادیب طراز اول جهان اسلام و متفکری ژرف اندیش و عالمی مجاهد بود که تحصیلات حوزوی را در بالاترین سطح نزد اساتیدی همچون شهید آیت الله سید محمدباقر صدر و مرحوم آیت الله خویی و مرحوم آیت الله حکیم گذراند و تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاههای عراق و عربستان و مصر در بالاترین سطوح به اتمام رسانید. تالیفات گران سنگ ایشان در زمینه های مختلف علوم اسلامی نشان از خدمات ارزشمند ایشان به جامعه اسلامی و تسلط ایشان بر مبانی دینی و اسلامی دارد. 

از دیگر ویژگی‌های ایشان در عرصه‌ی بین‌المللی، اهتمام به تأسیس مراکز علمی، پژوهشی و حوزه‌های علمیه در کشورهای مختلف بود. ایشان در کشورهای مختلفی اقدام به تأسیس حوزه‌های مدرن و روزآمد کرد تا این مراکز بتوانند پاسخ‌گوی نیاز معرفتی بشر و انسان معاصر باشند.

این عالم مجاهد در ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ش/۲۷ جمادی‌الاول ۱۴۳۴ق در سن ۷۸ سالگی بعد از تحمل سال‌ها بیماری‌ درگذشت و در سیهات در منطقه شرقی عربستان تشییع و به‌خاک سپرده شد.

 رهبر انقلاب اسلامی ایران در بخشی از پیام تسلیت خود پس از آنکه ایشان را علامه ای مجاهد و متفکری برجسته در علوم اسلامی خطاب کردند درباره‌ی شخصیت این علامه‌ی فقید گفته‌اند: «مرحوم الفضلی پناهگاه علمای امت بودند و با فکر و حرکت و جهاد و تلاش‌های وحدت‌آفرین خود، نمونه و اُسوه‌ای را در نزدیکی دل‌ها، وحدت بخشیدن به صفوف اسلام، همدلی و دوری از نزاع‌ها و اختلافات، و تمرکز نگاه‌ها و اندیشه‌ها بر دشمن مشترک آحاد امت عظیم اسلامی ارائه کردند.» این بیانات نشان از روحیه وحدت گرا و تقریبی این عالم مجاهد و خدمات ارزشمند ایشان به عالم اسلام دارد.

مطالعه درباره زندگی شخصیت هایی این چنین، برای علما و طلاب علوم دینی در جهان اسلام و دلسوزان و دغدغه مندان وحدت و تقریب مذاهب اسلامی بسیار راه گشا و الهام بخش است. عاش سعیدا و مات سعیدا و حشره الله مع الانبیاء و الصدیقین. 

ارسال نظر