وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
رویوران: یکی از مهمترین تأثیرات انقلاب اسلامی ایران ایجاد معادله بازدارندگی بود
۱۴۰۰/۰۸/۰۵ ۰۹:۲۱ 1392

رویوران: یکی از مهمترین تأثیرات انقلاب اسلامی ایران ایجاد معادله بازدارندگی بود

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه اظهار داشت: نبرد سیف القدس که 12 روز بیشتر طول نکشید نشان داد که مقاومت در غزه به نقطه جدیدی از تکمیل بازدازندگی رسیده است.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، «حسین رویوران» کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه پیرامون «تغییر معادلات محور مقاومت و رژیم صهیونیستی» اظهار داشت: از ابتدای توطئه آواره‌سازی جامعه فلسطینی و تحویل دادن فلسطین به صهیونیست‌ها،  غرب همه امکانات از جمله برتری نظامی را به جامعه صهیونیستی داد؛ این برتری نظامی نه تنها در ابعاد سلاح‌های کلاسیک بلکه در مورد سلاح‌های نامتعارف هسته‌ای، بیولوژیک، شیمیایی است؛ همه این امکانات را به رژیم صهیونیستی دادند و رژیم صهیونیستی در جنگ‌های 1948، 1956، 1967، 1973 و1982با برتری مطلق در ابعاد نظامی،  پیروزی‌های متعدد و پی ‌در پی به دست آورد. 
وی ادامه داد:رژیم صهیونیستی در این جنگ‌ها با اتکا به برتری و ضعف طرف مقابل موفق شد، پیروزی‌های زیادی به دست بیاورد؛ البته در طرف مقابل هم متاسفانه مشکلات جدی وجود داشت یعنی به عبارتی عرب‌ها و دولت‌های عربی و فسطینی‌ها با اتکا به تفکر قومی و ملی تلاششان بر این بود که در این جنگ‌ها پیروز بشوند، اما نتوانستند چهارچوبی را به وجود بیاورند که جنگ و معادله به نفع فلسطین و جهان عرب و اسلام تغییر پیدا کند، تا اینکه انقلاب اسلامی در سال 1979به پیروزی رسید. 
رویوران افزود: انقلاب اسلامی ایران به دلیل ماهیت ایدئولوژیک و انگیزه‌های بسیار بالای خودش موفق شد چهارچوب‌های جدیدی به وجود بیاورد؛ زمانی که رژیم صهیونیستی در سال 1982 به لبنان حمله کرد، نیمی از لبنان از جمله پایتخت این کشور را اشغال کرد و موفق شد نیروهای مخالف خودش یعنی ساف را از لبنان خارج بکند و در چهارچوب توافقی که با نمایند آمریکا فیلیپ حبیب انجام داد، به تبعیدگاهی در تونس بفرستد؛  اما این خلائی که به وجود آمد فرصتی داد به تفکر اسلامی که منبعث از انقلاب اسلامی ایران است، داد تا بیاید و شانس خودش را بیازماید.
مقاومتی شکل گرفت که بعدا تحت عنوان حزب الله نامگذاری شد؛ این مقاومت که  متکی به نیروهای داخلی بود، موفق شد در 18 سال یعنی از سال 1982تا 2000  رژیم صهیونیستی را از لبنان خارج بکند و این اولین پیروزی بر رژیم صهیونیستی بود؛ تا پیش از آن رژیم صهیونیستی از هر زمینی که گرفته بود بدون شرط عقب‌نشینی نکرده بود؛ کرانه باختری و نوار عزه همچنان در اشغالند و در سینا با کاستن از حاکمیت دولت مصر راضی به عقب‌نشینی شد.
وی ادامه داد: در نهایت این الگویی که در لبنان شکل گرفت موفق شد،  برتری نظامی رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد و عملا الگوی جدیدی به وجود بیاورد. رژیم صهیونیستی در سال 2006 در جنگ 33 روزه دنبال این بود که این الگو را از بین ببرد اما این الگو ابعاد جدیدی پیدا کرده بود. بعد دوم این الگو جنگ نامتقارن بود که در جنگ 2006 به اجرا گذاشته شد. در جنگ 2006 رژیم صهیونیستی همه امکانات را داشت اما شکست خورد و مقاومت امکانات محدودی داشت اما پیروز شد؛ یعنی رژیم صهیونیستی همه امکانات برتری را داشت اما قادر به استفاده از آن بود و این مهمترین ویژگی این الگوی جدید است.
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: بعد از جنگ ما شاهد این بودیم که رژیم صهیونیستی با تشکیل گروه وینوگراد دنبال این بود که ببیند چرا علی رغم داشتن برتری نظامی شکست خورد؛ در گزارش بیش از 600 صفحه ای دلایل شکست اسرائیل به گونه ای مطرح شده است؛ گزارش دادند که حزب الله تمام امکانات خودش را در زیر زمین برده بود؛ اسرائیل مزیت قدرت هوایی دارد اما این قدرت هدف ندارد چون حزب الله امکاناتش را به زیر زمین برده بود. هواپیما فقط مناطق مسکونی را می‌زد که مشکلات زیادی برای اسرائیل در سطح بین‌المللی به وجود آورده بود. این الگویی که موفق شد برتری اسرائیل را زیر سوال ببرد و پیروزی محور مقاومت را تحقق ببخشد، نشان داد که کارآمد است و به همین دلیل به داخل فلسطین راه پیدا کرد.
وی خاطر نشان کرد:از بعد از جنگ 2006 شاهد پیروزی مقاومت در غزه هستیم. بر اساس شاخص‌های مقاومت در لبنان، در سال‌های 2008 ،2012، 2014 جنگ‌های متعددی اتفاق افتاد اما رژیم صهیونیستی در همه این جنگ‌ها قادر به اشغال مجدد غزه که بخشی از اهداف جنگ بود، نشد و این به امکانات جدیدی که مقاومت پیدا کرده‌ بود، یعنی اعتقاد راسخ، جنگ نامتقارن و خنثی سازی برتری نظامی دشمن؛ برمی‌گردد.
یکی از مهمترین ایستگاه‌هایی که در این فرآیند اتفاق افتاد، نبرد سیف القدس بود؛ رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرد اما مقاومت تمام سرزمین اشغالی را زیر باران موشک خودش قرار داد و زمانی که دشمن احساس ترس و احساس آسیب در همه جا را دید ناچار شد از طریق کشورهای مزدور عربی و کشورهای غربی فشار بیاورد و آتش‌بس اعلام بشود. این جنگ که 12 روز بیشتر طول نکشید نشان داد که مقاومت در غزه به یک نقطه جدیدی از تکمیل بازدازندگی رسیده است.
رویوران اضافه کرد: حزب الله که معادله بازدارندگی را تکمیل کرده بود، موفق شد عوامل بازدارندگی را تکمیل بکند؛ اگر اسرائیل چپ به لبنان نگاه بکند لبنان می‌تواند کل فلسطین اشغالی را زیر باران موشک قرار بدهد. غزه علی رغم محاصره، محدودیت‌ها و مشکلات زیادی که دارد باز هم توانست یک معادله بازدارندگی ایجاد بکند. این معادله بازدارندگی بسیار موفقیت‌آمیز بود.
وی در پایان گفت: یکی از مهمترین تاثیرات انقلاب اسلامی ایران، تغییر معادلات و ایجاد معادله بازدارندگی است که محور مقاومت را از یک حمایت جدی برخوردار کرد و دست رژیم صهیونیستی در زدن این نقطه و آن نقطه را بست؛ به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران رژیم صهیونیستی الان بر این باور هستند که اسرائیل وارد تنگنای استراتژیک شده و توان خلق پیروزی‌های گذشته و یا استمرار وضعیت فعلی خودش را دیگر ندارد و محور مقاومت یک تهدید وجودی برای این رژیم اشغالگر است.

ارسال نظر