وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
دین اسلام؛ آخرین نسخه ادیان الهی که بر قلب پیامبر اسلام نازل شد
۱۴۰۰/۰۸/۰۵ ۰۸:۲۱ 869
استاد حوزه علمیه خواهران سنندج در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی:

دین اسلام؛ آخرین نسخه ادیان الهی که بر قلب پیامبر اسلام نازل شد

آنچه در اسلام بیش از هر چیز اهمیت دارد این است که همه انسانها بر اساس فطرت خود عمل کنند، به یکدیگر احترام بگذارند، از تعصب و جهل و تندروی دوری نمایند و در امر دین با تعقل بنگرند. این در حالی است که تعصب های کورکورانه به شکل گیری تفکر افراطی می انجامد که در نهایت فرد را ناچار به ارتکاب اقدامات خشونت زا می نماید.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، زهرا حلوائیان، استاد حوزه علمیه خواهران سنندج در سخنانی در وبینار سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی با طرح این سوال که آیا همه‌ی ادیان و انسان‌ها و از همه‌ مذاهب قابل احترام هستند یا نه، گفت: برخی از ادیان تلاش می کنند تنها دین خود را بر حق نشان داده و سایر ادیان را از صحنه حذف کنند. برخی هم فقط دین خود را حق می دانند اما معتقدند برخی دیگر تحت شرایطی می توانند راهی به سوی خداوند و نجات الهی پیدا کنند. این در حالی است که دین متعالی اسلام آخرین نسخه ادیان الهی است که بر قلب پیامبر اسلام نازل شد و عنوان کرد که انسان ها از هر مسلکی می توانند راه نجات را پیدا کنند. برخی دیگر هم معتقد به پلورالیسم دینی معتقد بودند و همه ادیان را به رسمیت شناختند.

او در ادامه با بیان اینکه دین اسلام این کثرت گرایی را در رفتار قبول دارد، افزود: خداوند در قران کریم مسلمانان را به وحدت دعوت می کند و می فرماید که همه باید حول ارزش های مشترک این دین متعالی جمع شوند و تنها خدا را پرستش کنند. بر اساس قرآن کریم حتی مشرکینی هم که خواهان صلح هستند، باید مورد احترام قرار گیرند. امام خمینی رحمت الله علیه میفرمایند که تابعین ادیان شامل دو گروه هستند؛، عوام الناس و غیر عوام. عوام الناس کسانی هستند که در همه ادیان حضور دارند و از زمان تولد متناسب با مکان و فضایی که در آنجا قرار گرفته اند، به یک دین گرایش پیدا می کنند و هرگز تفکرشان به چالش کشیده نشده است. غیر عوام هم کسانی هستند که دارای روحیات خاص عرفانی بوده و با تعقل به امور می نگریسته اند.

حلوائیان در ادامه اظهار داشت: آنچه در اسلام بیش از هر چیز اهمیت دارد این است که همه انسانها بر اساس فطرت خود عمل کنند، به یکدیگر احترام بگذارند، از تعصب و جهل و تندروی دوری نمایند و در امر دین با تعقل بنگرند. این در حالی است که تعصب های کورکورانه به شکل گیری تفکر افراطی می انجامد که در نهایت فرد را ناچار به ارتکاب اقدامات خشونت زا می نماید. علاوه بر این این تندروی فضا را مهیای دشمنانی می کند که آماده هستند از این تفکرات برای ایجاد شکاف در میان ملت های مسلمان بهره برده و آنها را به ابزاری برای محقق کردن اهداف ضد دینی خود تبدیل نمایند. از این رو ضروری است که همه مسلمانان با تمسک به آموزه های دین اسلام هوشیار بوده و از هر گونه افراطی گری دوری نمایند.

ارسال نظر