وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
دکترشهریاری: جمهوریت و اسلامیت دو اصل اساسی در قانونگذاری ایران و پاکستان است
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۰۸:۲۹ 205

دکترشهریاری: جمهوریت و اسلامیت دو اصل اساسی در قانونگذاری ایران و پاکستان است

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر امروز در نشست رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان شرکت کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه در شرایطی زندگی می کنیم که قانونگذاری در ایران و پاکستان دارای اهمیت زیادی است، با طرح این سوال که: نسبت بین اخلاق و قانون چیست، و آیا همه قانون ها خوب یا همه بد هستند؟ گفت: این بستگی دارد که کدامیک را معیار قرار دهیم. در دو کشور ایران و پاکستان دو اصل اساسی معیار است یعنی جمهوری و اسلامی بودن که توجه به مردم و توجه به حدود الهی، از این دو اصل ناشی می شود.

دکتر شهریاری اضافه کرد: اصل اول به جمهوریت و اصل دوم به اسلامیت تاکید دارد این دو اصل در قانون اساسی پاکستان به معنای دو بال برای حرکت هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: بسیار مهم است که این دو ارزش کنار هم قرار بگیرند و اگر ما به رای مردم و توجه به اسلامیت توجه داشته باشیم قانون خوب است اگر توجه نشود قانون خوب نیست.

وی ادامه داد: شورای ایدئولوژی مسئولیت مشاوره برای مجلس پاکستان دارد و همیشه نحوه جمع بین آراء مردم و خداوند مورد سوال است یعنی وقتی ما با مساله ای روبرو شدیم که با هم تعارض دارند باید چه کنیم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ایران و پاکستان این تعارض را در قانون اساسی حل کرده اند، گفت: معتقدیم قوانین نباید شکننده حدود الهی باشد و تعدی از حدود الهی در آیات زیادی از قرآن نهی شده است، پس مردم در حدودی اختیار قانونگذاری دارند که حدود الهی نقض نشود.

دکتر شهریاری افزود: برای اینکه ضمانت حدود الهی در قانونگذاری نقض نشود ما شورای نگهبان و شما شورای ایدئولوژی را دارید تا از حدود حفاظت کنند.

وی تاکید کرد: در فرهنگ لیبرالی غرب توجه فقط به رای اکثریت است و اصل ۱۸ قانون اساسی جزء حدود الهی است که باید رعایت شود برای همین اجازه فروش مشروبات الکلی داده نمی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: بین مکتب لیبرالی و اسلامی تفاوت اساسی در ارزش ها وجود دارد، ما ارزش های اسلامی را در راس هرم و ارزش های انسانی را در ذیل قرار می دهیم، اما در غرب آزادی را در راس قرار می دهند و هیچ چیزی نباید مانع آن بشود و از آزادی چیزی بالاتر نیست.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: در اسلام به آزادی اهمیت داده می شود ولی در وسط هرم قرار می گیرد و کسب درآمد از طریق تن فروشی با شرافت انسانی تعارض دارد.

دکتر شهریاری با بیان اینکه در اسلام کرامت انسان ارزشمندتر از آزادی است در حالی که در غرب آزادی از کرامت ارزشمند تر است، گفت: قانون اساسی دو کشور را مطالعه کنید از ارزش های زیادی نامبرده شده است.

اولویت گذاری ارزش ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارسال نظر