وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
دوازدهمین کرسی نظریه‌پردازی مجمع تقریب برگزار شد
۱۴۰۰/۰۶/۰۳ ۰۸:۱۹ 532

دوازدهمین کرسی نظریه‌پردازی مجمع تقریب برگزار شد

دوازدهمین کرسی از کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی با حضور و ارائه حضرت آیت‌الله آقای حاج عباسعلی سلیمانی (دامت‌توفیقاته) امام‌جمعه محترم کاشان و نماینده سابق ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان با موضوع «بایسته‌های تقریب در جنوب شرق کشور» در شانزدهم مردادماه ۱۴۰۰ با حضور ریاست محترم و پژوهشگران ارجمند پژوهشگاه به‌صورت حضوری (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) برگزار گردید.

ایشان در ابتدای فرمایشات خود با قرائت آیه اعتصام: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَكُنتُم عَلىٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَكُم مِنها ۗ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُم آياتِهِ لَعَلَّكُم تَهتَدونَ﴿ آل عمران، ۱۰۳ ﴾ و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفره‌ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می‌سازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید. تذکر دادند در اینکه خداوند اعتصام به حبل الله فرموده و نه اعتصام به قرآن و اسلام و پیامبر رمزی نهفته است و ما باید بر آن اعتصام و اتحاد استوار باشیم  و آگاه باشیم که دشمنان بر آنند که این اتحاد، الصاق و وحدت را در امت اسلامی بگسلند.

ایشان رمز این اتحاد و نتیجه آن را در حدیثی از پیامبر اکرم نقل فرمودند که:

عن ثوبان مَولى رسولِ اللّه صلی‌الله عليه و آله:

قال رسول‌الله صلی‌الله عليه و آله : يُوشِكُ الاُمم تَداعى عَلَيْكُمْ تَداعِيَ الأكَلَةِ على قَصْعَتِها.

قالَ قائلٌ مِنْهُمْ: مِنْ قِلّةٍ نَحْنُ يَوْمَئذٍ؟

قالَ: بَلْ أنْتُمْ كَثِيرٌ، و لكنّكُمْ غُثاءٌ كَغُثاءِ السَّيْلِ، وَ ليَنْزِعَنَّ اللّه مِنْ عَدُوِّكُمُ المَهابةَ منهم، و لَيَقْذِفَنَّ في قُلوبِكُمُ الوَهْنَ !

قالَ قائلٌ: يا رسولَ اللّه، و ما الوَهْنُ؟

قالَ: حُبُّ الدُّنيا و كَراهِيَةُ المَوتِ .

ثوبان خادم پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نقل می‌کند:

پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله فرمود: زود باشد که ملت‌ها بر شما هجوم آورند، همچون هجوم گرسنگان به ظرف غذا.

یکی از آن میان گفت: آیا به علت آن که در آن هنگام شمارمان اندک است [چنین می‌کنند]؟

فرمود صلی‌الله علیه و آله: بر عکس، تعدادتان بسیار زیاد است اما چونان کف و خاشاک روی سیلاب هستید، خداوند هیبت و شکوه شما را از دل‌های دشمنانتان برمی‌گیرد و در دل‌های شما «وهن» می‌افکند.

یکی پرسید: ای پیامبر خدا! «وهن» چیست؟

فرمود صلی‌الله علیه و آله: دوست داشتن دنیا و ناخوش داشتن مرگ.

ایشان حضرت امام خمینی (ره) را مجدد حیات اسلامی دانسته و فرمودند شمیم حیات‌بخش و قدسی امام خمینی است که انصارالله و حیدریون و فاطمیون و زینبیون و … را حیات بخشیده و به میدان آورده است.

ایشان در ادامه مورد استان سیستان و بلوچستان فرمودند این استان پهناورترین استان و دارای ۱۳% مساحت کشور است و طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان به مرکزیت زاهدان و چابهار و ایرانشهر و زابل نیز به‌صورت عادی در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است.

ایشان جمعیت استان را حدود  ۳% جمعیت کشور دانسته و گفتند که اکثر جمعیت استان حنفی مذهب هستند و اکثر آنها نیز دیوبندی، بریلوی و اندکی ذکری هستند.

ایشان در بیان عقاید احناف توجه دادند که چون آنها نیز مثل ما و برخلاف حنبلی‌ها علاوه بر کتاب و سنت، عقل را هم حجت می‌دانند در بسیاری موارد وحدت نظر داریم و آنها در مورد تقریب و وحدت با ما نگاه مشترکی دارند و در عمل هم در راهپیمایی‌ها و انتخابات‌ها حضوری فراتر از میانگین دیگر استان‌ها دارند و در مورد رهبری هم شأن ولایت را قبول دارند و همراهی می‌کنند ولی در پیروی از رهبری از حیث شأن مرجعیت با ما همسو نیستند و این طبیعی است.

بعد از پایان فرمایشات ایشان، تعدادی از پژوهشگران محترم حوزه تقریب، سؤالاتی را مطرح کردند و ایشان به‌تفصیل در مورد سؤالات پاسخ فرمودند.

ارسال نظر