وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: آیت الله تسخیری در ایجاد ارتباط میان نخبگان جهان اسلام نقش کانونی داشت
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۱۳:۲۵ 1118

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: آیت الله تسخیری در ایجاد ارتباط میان نخبگان جهان اسلام نقش کانونی داشت

دکتر شهریاری تاکید کرد: فعالیت ۱۰ ساله حضرت آیت الله تسخیری در سمت دبیرکل مجمع جهانی تقریب نشان داد که فعالیتها و ارتباطات علمایی ایشان تا چه اندازه به عنوان یکی از ارکان توسعه تفکر انقلاب اسلامی و مقاومت اثرگذار بوده است.
به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیر کل مجمع، طی سخنانی در اولین پیش نشست همایش بین المللی بزرگداشت آیت الله تسخیری که عصر روز دوشنبه ۱۸ مرداد به صورت مجازی برگزار شد، به تشریح نقش این طلایه دار تقریب در تقویت همکاری های اسلامی و ایجاد تقریب بین مذاهب اسلامی پرداخت.
دکتر شهریاری ضمن عرض تسلیت در آستانه ی فرا رسیدن سالگرد وفات بزرگ مجاهد جهان اسلام آیت الله محمد علی تسخیری به ویژگی های وی اشاره کرد و گفت: حضرت آیت الله تسخیری مختصات ویژه ای داشتند زیرا ایشان در نجف زاده شده بودند و زبان مادری شان عربی بوده و تسلط شان به زبان عربی موجب شده بود در مجالسی که در حوزه بین الملل شرکت می کردند، بسیار اثر بخش باشد چنانکه تسلط بر شعر و ادبیات باعث شده بود که تاثیر مثبتی بر مستمعین بگذارند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به سوابق فعالیت های سیاسی ایشان قبل از انقلاب و سوابق کاری ایشان بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: در طول مدتی که رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات بودند، خدمات بسیار گسترده ای در جهان اسلام ارائه دادند و ارتباطات گسترده ای با علما، نخبگان جهان اسلام و مفتی های اهل سنت شکل گرفت و ایشان از همان زمان به صورت یک فرد شناخته شده در جهان اسلام مطرح شدند و این فعالیت در مدتی هم که دبیر کل مجمع جهانی تقریب بودند، ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۳۹۱ از دبیری مجمع کنار رفتند و تا پایان حیات به عنوان مشاور عالی مقام معظم رهبری فعالیت خود را ادامه دادند و در عین حال فعالیت های گسترده جنبی مانند حضور در مجامع بین المللی مثل بانک توسعه اسلامی داشتند.
وی به تحولات بیداری اسلامی و اثرگذاری جمهوری اسلامی ایران در این تحولات اشاره کرد و اظهار داشت: بیداری اسلامی در نیمه دوم سال ۱۳۸۹ از کشور تونس، مصر، لیبی و دیگر کشورهای جهان عرب آغاز شد و این رویداد مربوط به زمانی است که حضرت آیت الله تسخیری در سمت مجمع جهانی تقریب فعالیت داشتند. ایشان یک نقش تعیین کننده  و محوری در ارسال پیام انقلاب به جهان اسلام و حوزه بین الملل داشتند.
دکتر شهریاری اظهار داشت: نهضتی که حضرت آیت الله تسخیری به صورت شخص محور و منفرد در جهان اسلام شکل دادند، بسیار در ایجاد وحدت اسلامی در جهان عرب اثرگذار بود و در واقع تبدیل به یکی از مؤلفه های بیداری اسلامی شد. البته بیداری اسلامی مؤلفه های زیادی دارد که باید در جای خود مورد بحث قرار گیرد. رشد عرصه علمی، حمایت های مردمی و دشمن شناسی در جهان اسلام از جمله این عوامل است. این دشمن شناسی توسط علمای بزرگی در جهان اسلام از جمله آیت الله تسخیری که در راس این امور بودند، دنبال می شد. ایشان طی بیش از ۳ دهه فعالیت های بسیار گسترده ای که از ابتدای انقلاب تا زمان وفات داشتند، اثر عمیقی در جهان اسلام گذاشتند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در روند شکل گیری بیداری اسلامی، دشمن دریافت که وحدت مسلمانان و تقویت نهضت مقاومت در برابر استکبار جهانی و نظام سازی ای که از سوی انقلاب اسلامی و پیرامون آن شکل گرفته بود، چه اندازه در این روند موثر بوده است.از این رو وقتی دشمن متوجه شد چه خطری استکبار را از ناحیه اسلام تهدید می کند برنامه ریزی کرد تا با یک رویکرد تقابلی در مقابل این تفکر و نهضت و بیداری که منشا اسلامی داشته بایستد.
دکتر شهریاری در ادامه به شکل گیری گروه های تکفیری مانند القاعده و داعش اشاره کرد و افزود: دشمنان اسلام با ترویج اسلام افراطی، ترور و تکفیر و دامن زدن به جنگ بین کشورهای اسلامی و مذاهب و فرق و گروه های مختلف کوشیدند در میان آنها تفرقه ایجاد کنند. در نهایت القاعده در سال ۱۳۶۷ تاسیس شد و جماعت توحید و جهاد در سال ۱۳۸۷ شکل گرفت و سپس این گروه که منشا داعش بود، به القاعده پیوست و بعد داعش در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه داعش پروژه استکبار جهانی بود، اظهار داشت: جهان اسلام از سال ۱۳۸۹ بیش از ۱۲ سال دچار تنش جدی شد و بین کشورهای اسلامی جنگ صورت گرفت و رویکرد ترور و افراطی گری از سوی گروه های تندرو گسترش یافت.  همچنین با تاسیس داعش، تکفیر و ترور یک امر  رایج در بخشی از جهان اسلام شد و جهان اسلام را دچار مشکلات عدیده کرد. این امر در نهایت موضوع وحدت را بسیار کم رنگ کرد و اثرات این جنگ ها تا امروز در جهان اسلام دیده می شود. به گونه ای که همه دستاوردهایی را که در طول دهه ۶۰ و ۷۰ در جهان اسلام با هدایت حضرت آیت الله تسخیری و رهبری معظم انقلاب اسلامی شکل گرفت، تحت الشعاع قرار داد.
وی در ادامه تاکید کرد: این در حالی است که جمهوری اسلامی  توانست در دهه ۶۰ و ۷۰ و حتی ۸۰ بخش زیادی از ائتلاف اسلامی را در جهان اسلام شکل دهد. اما سیاست خبیثانه ایجاد داعش و جریان تکفیری باعث شد نوعی برگشت در حرکت تقریب اسلامی شکل گیرد. این برگشت از اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ آغاز و در طول این دهه بسیار عمیق شد. به شکلی که الان جنگ ها و تقابل های وسیعی در کشورهای اسلامی از جمله افغانستان و عراق رخ داده است. اگرچه به لطف مجاهدت افرادی مانند سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس، پروژه ی دشمن در جهان اسلام تا حدود زیادی شکست خورد.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تأکید کرد: خوشبختانه با شکست داعش و تقویت جبهه مقاومت، اسرائیل از حالت تهاجم و وحشی گری دور شده و نمی تواند فراتر از مرزهای خودش به ظلم و جنایت دست بزند و هر جا که چنین کاری را انجام می دهد و خطایی کند با مقابله جبهه مقاومت چه در فلسطین اشغالی و چه در لبنان و چه در سوریه و کشور ایران رو به رو می شود.
وی افزود: اسرائیل متوجه شده دیگر عمق استراتژیک خود را از دست داده و عمق استراتژیک مقاومت جایگزین آن شده است. این یک فرصت استثنایی برای جهان اسلام است که داعش منفور شده و شکست خورده و معلوم شده است که این گروه در نتیجه یک پروژه آمریکایی بوده که در نهایت شکست خورده است. در نتیجه ما امیدواریم در دهه جدید و در ۱۰ سال آینده وارد فضایی شویم که اسلام دروغین داعشی کنار رود و نشان دهیم مقاومت تنها راه مبارزه با استکبار، امریکا و انگلیس و اسرائیل است و می توان با پیگیری مقاومت شاهد پیروزی اسلام بر استکبار جهانی بود و ظلم را کنار زد. این فهم جدیدی است که بعد از شکست داعش با مجاهدت های سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس محقق شده است و امیدواریم این روند ادامه یابد  و شاهد اضمحلال استکبار جهانی و ظلم در صحنه جهانی باشیم و عدالت همه جهان را فرا گیرد.

ارسال نظر