وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
جامعه آرمانی جامعه ای است که با ظلم و ظالم سازگاری نداشته باشد
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۱۳:۵۳ 867
مهرشاد شبابی:

جامعه آرمانی جامعه ای است که با ظلم و ظالم سازگاری نداشته باشد

مدیر مسئول فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده دانشگاه امام حسين (ع) تاکید کرد: ما جامعه ‌ای را می‌توانیم آرمانی بدانیم که با ظلم و ظالم هیچ سازگاری نداشته باشد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مهرشاد شبابی، مدیر مسئول فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده دانشگاه امام حسين (ع) در بیست و چهارمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر مهر و مهربانی و صلح و عدالت و رحمت، حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم خاطرنشان کرد: ما در دوره ای زندگی می‌ کنیم که مسلمانان بیشتر از هر زمان دیگه‌ای در حلقه‌ هجمه‌ها و برچسب زنی‌ های کشورها و گروه‌های مختلف قرار گرفتند. همچنین تروریست‌ خواندن مسلمانان و موج اسلام هراسی که در کشورها راه انداختند و سعی می‌ کنند که باورهای مردم کشورهای دیگر را نسبت به اسلام و مسلمین خدشه ‌دار کنند، یکی از مصادیق آن است و یا استفاده‌ وارونه از واژه‌ مقدس جهاد که در کنار نام گروه‌ها و جریاناتی قرار می ‌گیرد که نه بویی از اسلام و نه نشانی از مسلمانی دارند و با تعالیم اسلامی کاملا بیگانه هستند.

وی افزود: این درحالی است ‌که واژگانی مثل جهاد، دفاع، صلح، جنگ، واژگان مقدسی هستند که اسلام در راستای حیات طیبه و برای استقرار عدالت و صلح و استفاده از حقوق طبیعی و فطری همه‌ انسان‌ها آن را در قرآن، در احادیث و در سیره برای ما مفهوم سازی کرده است.

شبابی با تعریف سه واژه جهاد، دفاع و صلح خاطرنشان کرد: جهاد از نظر لغوی به معنای مبارزه و تلاش است که دارای دامنه‌ وسیعی است. یعنی از دانشمند یا عالمی که در راه کسب علم و معرفت اسلامی، معارف اسلامی و احکام قدم برمی ‌دارد و تراوشات قلمش با خون شهید مقایسه می شود یا حتی در جایی افضل من دماء شهدا شمرده می شود، گرفته تا  مبارز و مجاهدی که در راه دفاع از دین، سرزمین و ناموسش، جهاد می‌کند، همه‌ این‌ها دارای ارزش بالایی هستند که در منابع ما از آن یاد شده است.

وی در خصوص جنگ عادلانه اظهار کرد: می‌توانیم اذعان کنیم که جنگ عادلانه در بسیاری از موارد دارای اشتراکاتی با مبانی اسلام است. زیرا جنگ عادلانه جنگی است که برای دفاع از حقوق مشروع خود و جلوگیری از تجاوز و تهدیدات خارجی صورت می‌گیرد.

شبابی ادامه داد: مشکل اینجاست کسانی که معیارها و شاخص‌ها را ترسیم می‌کنند وکسانی که خودشان ناظر این امر هستند، در بسیاری اوقات با توجه به مصالح کشورشان به راحتی می‌توانند چشمشان را به روی خیلی از حقایق ببندند و مسایل را بنابه مصلحت خودشان یا هم ‌پیمانانشان توجیه کنند و اعمال و نیات و اقدامات کشور یا کشورهای مهاجم و متجاوز را میان در قاب عدالتی که خود ساخته اند قرار داده و آن را توجیه می‌کنند، و گاهی مواقع‌ هم سکوت می‌کنند. شاید مثال آن هم در جنگ‌هایی که در دهه‌های اخیر در عراق، افغانستان، یمن و غیره شاهد بودیم، است. پس جنگ عادلانه‌ای که در منشور مطرح شده، شاید از حیث مبانی خوب باشد ولی در اجرا می‌بینیم که به اصطلاح دستخوش تعدی و مصلحت‌اندیشی کشورها قرار می‌گیرد. اما دفاعی که اسلام روی آن صحه می‌ گذارد، دفاع از سرزمین‌های اسلامی، جان و مال مسلمین که مورد تجاوز قرار گرفتند و دفاع پیشگیرانه است، که اسلام حدود و ثغور آن را هم تعریف کرده است. «و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین». یعنی اسلام حدود و ثغور را برای دفاع بصورت دقیق تنظیم کرده و اولین شرط، رضایت خداست.

وی در توضیح صلح نیز اظهار کرد: هر چند که در مبانی حقوق بین‌الملل صلح را بیشتر از دیدگاه کانت رو مورد مداقه قرار می دهند ولی از نظر اسلام، صلح عادلانه، صلحی است که در حقیقت باید متضمن استقرار عدالت و رهاورد آن باید امنیت باشد. رهاورد صلح باید یک بستر سازی برای حیات طیبه باشد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: با توجه به پویایی اندیشه‌ اسلامی در حل مسائل و مشکلات امروز، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که نظریه‌ صلح عادلانه و جنگ عادلانه که شاید بتوان گفت نمادی از پیوند عقلانیت، مذهب و مدرنیته است، در حقیقت برای رشد و شکوفایی جوامع، چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی با تاکید بر عدالتخواهی است.

وی تصریح کرد: ما جامعه ‌ای را می‌توانیم آرمانی بدانیم که با ظلم و ظالم هیچ سازگاری نداشته باشد. اصولا صلح زیر سایه‌ دولتی معنا پیدا می‌کند که اجازه‌ تعدی به ظالمان را به مردم کشور ندهد و از آنجایی که دین مبین اسلام، دین صلح و محبت و مهرورزی و عدالت‌خواهی است، اتحاد کشورهای اسلامی و بررسی راه حل‌هایی برای تحقق صلح عادلانه در جوامع اسلامی برای این است که اجتناب از جنگ صورت گیرد و بتوان صلح را در ابعاد مختلف، با توجه به منافع مشترک کشورها و مقابله با تهدیدات مشترک کشورهای اسلامی داشته باشیم. انشاءالله کشورهای اسلامی راه‌حل‌هایی اتخاذ کنند که دربردارنده‌ صلحی که نظر غایی اسلام است، قرار گیرد و نمونه و الگو و اسوه‌ای برای کل جامعه‌ جهانی باشیم و انشاءالله کشورهای اسلامی بتوانند زمینه را برای ظهور منجی عالم بشریت آماده سازند.

ارسال نظر