وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تشکیل نشست وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورهای اسلامی/ اسلام ستیزی با هدایت صهیونیسم جهانی صورت می گیرد
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۱۱:۵۹ 1428
در بیانیه پایانی سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تأکید شد؛

تشکیل نشست وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورهای اسلامی/ اسلام ستیزی با هدایت صهیونیسم جهانی صورت می گیرد

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در بیانیه پایانی این کنفرانس موضوعاتی همانند جهان پساکرونا، محکوم کردن عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهيونیستی و ایجاد اتحادیه اسلامی مورد بررسی قرار گرفته که در ادامه متن آن را ملاحظه می کنید؛


بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه پایانی سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

17-12 ربیع الاول برایر با 13-8 ابان 1399


"َتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ "
به شکرانه الهی، سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با توجه به شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا که همه کشورهای جهان رادرگیرخود نموده است، برای اولین بار با عنوان " همکاری های اسلامی در مواجهه با مصایب و بلایا " به صورت بسیارگسترده درفضای مجازی برگزارگردید .


پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) به ما آموخته است که:«مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ" آن‌که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست. شیوع ویروس کرونا در جهان باعث تقویت باورهای معنوی و دینی مردم در سراسرجهان شد و این مهم موجب همبستگی بیشتر و وحدت مسلمین و جوامع انسانی خداجو و موحد گردید.


براین اساس، هم اکنون عیان شده که بیشترین تعاون و کمک مؤمنانه در دوران پر مخاطره شیوع این ویروس از سوی مسلمانان در اقصی نقاط جهان وجود داشته و ادامه دارد و امّت اسلامی بر اساس روایت "خیر النّاس من ینفع الناس" عمل می کنند.


مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با توجه به این بحران جهانی و با تشخیص اهمیت موضوع و اتخاذ ابتکاری جدید محور کنفرانس را " همکاری های اسلامی در مواجهه با مصائب و بلایا " قرار داد و معتقد است هر پدیده ای که گستره جهانی داشته و برای رویارویی با آن، همکاری و مشارکت بیشتر دولت ها و ملت های جهان اسلام را بطلبد، مهمترین عامل همگرائی و وحدت در جهان خواهد بود .


- این کنفرانس با خوشامدگویی و ارائه گزارش دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری و بیانات ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مرجع عالیقدر جهان اسلام و سخنان ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر قالیباف آغاز گردید و سپس بالغ بر۳۵۰ شخصیت از اندیشمندان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی از ایران و ۴۷ کشورجهان، پیرامون موضوع کنفرانس ومسائل مبتلا به جهان اسلام از دوازدهم الی هفدهم ربیع الاول در30 وبینار سخنرانی کردند. همچنین با ابتکار دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی،سمینار علمی، برای ارائه مقالات برگزیده که طی فراخوانی دریافت گردیده بود برگزارشد. در این سمینارشرکت کنندگان ، نقش نخبگان حوزه و دانشگاه، رسانه، ظرفیت های راهبردی جهان اسلام در رویارویی با بحران ها، چالشهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجهه با کرونا و مسائل جهان پسا کرونا را مورد بررسی قرار داده و تبیین نمودند.


- برگزاری سه میزگرد تحت عنوان؛ 1- "مقابله باعادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی" 2- بررسی شخصیت مرحوم " آیت الله تسخیری" به عنوان طلایهدار تقریب و وحدت امت در جهان اسلام 3- میزگرد پیرامون شخصیت سپهبد شهید قاسم سلیمانی و نقش ایشان در اتحاد اسلامی و تأمین صلح و امنیت در منطقه از دیگر برنامه های کنفرانس بود.


- همچنین رونمایی ازپایگاه اطلاع رسانی "ویکی وحدت" و راه اندازی "رادیو وحدت" برای اولین بار از ابتکارات این کنفرانس بود.


- چهار نشست علمی پیرامون نقش رسانه، تعامل بین دانشگاهی، همکاری کشورهای اسلامی در تحقق حکمرانی تعالیگرا و تعاون کشورهای اسلامی درمدیریت بحرانهای بین المللی با حضور شخصیت های ایرانی وغیرایرانی ازجمله دیگر فعالیت های سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت بود که مورد توجه قرارگرفت همچنین کتاب تدوین شده مجمع پیرامون فتاوای علمای جهان اسلام مرتبط با موضوع فلسطین بنام "فلسطین فی وجدان علماء الاسلام" در این اجلاس رونمایی گردید.


سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی مفتخر است که از سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی) درسالروز ولادت باسعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) پیامبرعظیم الشان اسلام و نواده گرانقدرشان حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام)، در 17 ربیع الاول برابر با 13 آبان که برای عموم مردم ایران و جهان ایراد شده بهرهمند گردیدند.


- همچنین در مراسم اختتامیه کنفرانس که روز دوشنبه مورخ 12 آبان برابر با 16 ربیع الاول ساعت 15، با سخنان ریاست محترم قوه قضاییه حضرت آیت الله رئیسی، دبیرکل محترم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و هشت نفر از شخصیتهای بزرگ جهان اسلام برگزار شد.


با توجه به نقطه نظرات همه اندیشمندان و صاحبنظران، بیانیه ای در12 بند به شرح ذیل مورد تصویب شرکت کنندگان قرار گرفت؛


1 - شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان هرچند تهدید جدّی برای حیات جامعه بشری تلقی میشود ولیکن فرصتهای زیادی از جمله گرایش به دین، معنویت و نیایش، تعاون و همکاری بین المللی، پی بردن بیشتر به ارزشهای معنوی، مواسات و اهمیّت فضای مجازی، رسانه و دولت الکترونیک و سبک زندگی جدید را بوجود آورده است.


2 - لزوم رسیدگی به فقر و نابرابری در سطح جهان، بویژه حوزه سلامت، بالاخص در کشورهای دارای بنیه اقتصادی ضعیف‌تر، بیش ‌از پیش بر همگان معلوم گردیده ‌است که نیازمند توجه دو چندان سازمان‌های بین‌المللی، فعالان حوزه عمومی بویژه بزرگان و نخبگان ادیان بزرگ جهانی میباشد.


3 - این بحران بار دیگر ضعف، سوء مدیریت و ناکارآمدی کشورهای بزرگ و قدرت‌های جهانی در تعامل با ابعاد بحران را نمایان ساخت و تبعات پیش‌روی آن، بخصوص در حوزه اقتصادی، ساختار مسلّط جهانی را با چالش‌‌های عظیمی روبرو ساخته و آشفتگی هژمونیک را افزایش بخشیده‌است. رشد انزوا و درون‌گرایی،‌ تقویت جریان‌های افراطی ضد مهاجرت و مخالف ساز و کارهای همکاری جهانی، رشد نارضایتی داخلی و شکنندگی هر چه ‌بیشتر شرایط اقتصادی این کشورها، از جمله تبعات مستقیم این وضعیت بوده ‌است. توجه دقیق به روندهای در حال رخداد، تلاش برای عبور به سلامت از چنین مرحله حساسی با استفاده از تجارب جهانی و ارائه ابتکارهای جایگزین توسط کشورهای اسلامی، مهم‌ترین گام‌های پیش‌روی جوامع اسلامی است.


4 - شرکت کنندگان در کنفرانس، پیشنهاد داشتند تا با تشکیل نشست وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورهای اسلامی از ظرفیت یکدیگر برای پیشگیری، درمان و مبارزه با همه بیماریهای مُسری جهانی خصوصاً بیماری فراگیر کووید 19 استفاده حداکثری بعمل آید و از نفوذ رهبران مذهبی و اجتماعی کشورها به نحو احسن برای بسیج و همیاری عمومی در این امر استفاده شود.


5 - تاکنون تحلیلهای مختلفی درخصوص جهان پسا کرونا، ازسوی صاحب نظران ارائه شده است و همگی اتفاق نظر دارند که این بیماری تمامی روابط در عرصههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کشورهای مختلف جهان را تحت الشعاع خود قرارداده است اما با رعایت آموزههای غنی اسلامی، جهان اسلام میتواند با کمترین اثر منفی و بالاترین اثربخشی مثبت از ابعاد همگرائی، هم افزائی، رشد و تعالی در جوامع اسلامی بهرهمند شود.


6 - شركت كنندگان با اظهار تأسف و محکوم دانستن رفتار برخی از سران کشورهای اسلامی در عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهيونیستی و پشت‌کردن به آرمان فلسطین و قدس شریف تاکید نمودند، که این آرمان همچنان مسئله اول جهان اسلام است و تمام تلاش ها براي به فراموش سپردن يا تحريف و سازش در اين خصوص، همچون برنامه موسوم به معامله قرن، محكوم به شكست است و خواستار همكاري ميان ملّتهاي مسلمان براي ارائه راهكارهاي جدّی و اقدامات فوری جهت دفاع از فلسطین و مسجد الأقصی و حمايت از مقاومت اسلامی شدند و ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬تأكيد کردند كه آزادسازی فلسطين، باید همراه با آزادی كامل سرزمينهای اشغال شده توسط رژيم صهيونيستی، بلنديهای جولان در سوريه و مزارع شبعا در جنوب لبنان و دیگر مناطق اشغالی باشد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬


7 - میهمانان کنفرانس، از ابتکاردبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای شکلگیری " اتحادیه اسلامی" استقبال نموده و برای تحقق امّت واحده و تمدن نوین اسلامی، تشکیل چنین اتحادیهای را ضروری دانستند؛ چراکه این اتحادیه قادر است همکاریهای جهان اسلام و هم افزائی ملل اسلامی را سامان دهد و از تفرقه و تعرض درجهان اسلام از طریق خودسازی ملل اسلامی پیشگیری نماید.


8 - تلاش برای ارائه و معرفی الگو‌های موفق در عرصه عمل با حضور دو عنصر ایمان و اخلاق در زمینه تعامل و توجه به مسائل مشترک و رسیدگی به احوال دیگران درکشورهای اسلامی در این کنفرانس مورد توجه قرار گرفت؛ این امر، بویژه در قالب تقویت مواسات و کمک‌های مؤمنانه، از جمله مقضیات جدی این دوره از تحولات پرشتاب جهانی است.


9 - با توجه به موج اسلام ستیزی و اسلام هراسی در جهان غرب با هدایت صهیونیسم جهانی، نیاز به وحدت بین مسلمین و کشورهای مسلمان بیش از پیش محسوس بوده و لازم است کشورهای اسلامی با تشکیل "جبهه متحد"، سدی محکم در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم تشکیل دهند و متفکران جهان اسلام، راهبردهای دشمن شناسی را در برنامههای آینده خود داشته و نسل جوان را از توطئهها و روشهای اسلام ستیزانه آگاه نموده و راههای علمی و عملی موثر مقابله با آن را ارائه نمایند و در مناسبات بین المللی ضمن حفظ مصالح کشورهای اسلامی، اتحاد با کشورهای همسو را در مقابله با شیطان بزرگ در دستور کار خود قرار دهند؛ همانگونه که شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس در مسیر اتحاد اسلامی و تأمین صلح و امنیت منطقه و جهان اینگونه به ما آموختند. در این راستا لازم است کشورهای اسلامی از ایجاد هرگونه روابط اعم از سیاسی و انعقاد قرارداد اقتصادی با رژیم صهیونیستی و کشورهایی که اقدامات اسلام ستیزانه دارند از جمله کشور فرانسه که اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) را در دستور کار خود قرار داده ،خودداری نموده و از خرید و مصرف کالاهای این کشور جلوگیری نمایند.


10 - تکیه بر قرآن کریم و توکّل به ذات لایزال پروردگار و باور به یاری و نصرت مؤمنین و مجاهدین، اصلیترین راهبرد مسلمانان است و رهبران کشورهای اسلامی در صورت اهتمام عملی به دستورات خدا و رسول اکرم(ص)، و جلب قلوب انسانهای پاک فطرت، پیروزی بر دشمنان به اسلام عزیز حتمی است و آینده جهان از آن اسلام و مسلمین خواهد بود .


11 - شرکت‌کنندگان بر مسئولیت مضاعف علما و نخبگان مسلمان، در تعامل با مسائل مستحدثه در ابعاد مختلف اجتماعی،‌ روان‌شناختی،‌ فرهنگی،‌ آموزشی و تکنولوژیک برآمده از همه‌گیری کرونا در جهان و ارائه راهبردهای مبتکرانه بویژه برای تبیین «سبک زندگی مومنانه» در تعامل با این مشکلات و طرح «گفتمان دینی» متناسب با مقتضیات امروز جهان تأکید نمودند.


12 - شركت كنندگان در كنفرانس، تشكر عميق خود را به خاطر مواضع اصولي و مستحكم جمهوري اسلامي ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی) در راهبری امّت اسلامی، خصوصاً در دفاع از فلسطين و مسجد الأقصي و حمايت همه جانبه از جبهة مقاومت، اعلام نموده و دشمني ها و اقدامات نا مشروع دولت آمريكا را در جنگ اقتصادي عليه ملّت ايران و دیگر کشورهای حوزه مقاومت و حمايت از گروههاي تروريستي، محكوم نموده و قدرداني خود را از تلاشهاي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در مسير وحدت و يكپارچگي ميان مسلمانان اظهار نمودند.


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ارسال نظر