وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تحقق وحدت نیازمند شناسایی ریشه های نزاع و دودستگی است
۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ۱۰:۳۴ 635
اندیشمند آفریقای جنوبی در گفت وگو با تقریب:

تحقق وحدت نیازمند شناسایی ریشه های نزاع و دودستگی است

ابراهیم هندریکس نماینده مسلمانان در پارلمان آفریقای جنوبی در گفتگو با تقریب با اشاره به دلایل ایجاد نزاع در میان مسلمانان گفت: از دلایل از هم گسيختگي ملت های مسلمان كه به خود آنها مربوط می شود مي توان به عدم وجود عقلانیت اشاره كرد. بسياري از مسائل و بحران هایی كه براي جوامع و افراد به وجود مي آيد به دليل عدم استفاده از قدرت عقل و خرد است؛ مانند عملکرد قوم بني نضير يهود كه خداوند در قرآن در مورد آنها خطاب به پيامبر اكرم(ص) فرموده است: آنها را متحد و همشكل مي بيني و مي پنداري كه با هم اتحاد و الفت دارند ولي اينگونه نيست، دلهاي آنها متفرق و پراكنده است و علت آن پراكندگي هم آن است كه مردمي بی بهره از تعقل هستند، چون اگر عقل داشتند متحد گشته و آراي خود را يكي ميكردند.
وی در ادامه افزود: مراد از تفرقه و اختلاف نظر نامعقول اختلافاتي است كه از عوامل غيرقانوني و جعلی ناشي می شود، مانند پيروي از هوي و هوس كه از اصلی ترين نمونه هاي آن خودنمايي و شهوت پرستي است. این در حالی است که در مقابل این اختلافات نامعقول دسته دیگری از اختلاف نظرها وجود دارد که معقول است و با وجود آن مي توان به وحدت و انسجام اسلامي رسيد.

او در ادامه با اشاره به مفهوم وحدت معقول افزود: منظور از وحدت معقول قرار دادن اصول كلي دين اسلام براي اعتقاد همه جوامع مسلمان و حذف عقايد شخصي نظري است و رسیدن به اين نوع وحدت هيچ مانع شرعي و عقلي ندارد.

ابراهیم هندریکس ادامه داد: براي رسيدن به وحدت و انسجام، در گام اول بايد دلایلی را كه در ايجاد تفرقه ميان مسلمانان نقش دارد شناسایی کرد كه برخی از اين دلایل به خود مسلمانان باز می گردد و برخي ديگر از نقشه دشمنان اسلام به وجود مي آيد. شناسایی پیامدها و نتايج این  نزاع ها مانع  ازكشمكش هاي درون ديني شده و همه را در صف اتحاد و يكپارچگي قرار می دهد و نيز باعث مي شود مسلمانان با آگاهی كامل نقشه های دشمنان را با برخورد قاطع خنثي سازند.

ارسال نظر