وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
بیانیه دبیرکل مجمع جهانی تقریب پیرامون چالش های حجاب زنان مسلمان در هند
۱۴۰۰/۱۲/۱۱ ۱۱:۵۱ 538

بیانیه دبیرکل مجمع جهانی تقریب پیرامون چالش های حجاب زنان مسلمان در هند

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیرامون چالش های پیش آمده در خصوص حجاب زنان مسلمان در هندوستان بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم
اين روزها شاهد برخی حوادث تلخ در کشور هندوستان هستيم که موجب تأسف و نگرانی گرديد. ملت بزرگ هند با سابقه ممتاز فرهنگ همزيستی  مسالمت آميز مردم آن در جهان شهره و بدين جهت موجب تکريم ملت هاست.  
ساحت زيست مسالمت آميز اقوام و فرهنگ ها و پيروان اديان و مذاهب مختلف در سرزمينی که نمود. يک جهان در يک کشور است نبايد با غفلت و احساسات عده ای قليل مورد خدشه قرار گيرد و محل منازعات بی حاصل گردد.  
مسلمانان هند که به مهربانی، فرهنگ دوستی، و صلح مشهور و در دفاع از کشور و استقلال و آزادی سخت کوش ترين مردم در کنار ساير اقوام و اديان همواره ما يه مباهات اصحاب فرهنگ و هنر و دانش بوده اند و به آداب و سنت های دينی خود در کنار سنت های ملی متعهد هستند، بايد محترم شمرده شوند و تکريم گردند.  
عزت و سربلندی و امتياز هند به مدارا و رفتار عقلانی مردم آن در احترام و رعايت حقوق مسلم انسانی پيروان همه اديان و مذاهب بوده و خواهد بود. بي ترديد بد خواهان عزت و اعتلای هند اين همگرايی و زيست مسالمت را بر نتافته و با سوء استفاده از گسل های طبيعی نژادی، قومی و دينی درصدد ايجاد منازعات داخلی و هدر رفت سرمايه های ارزشمند کشور هستند. تنها رعايت مصالح و سنت های به رسميت شناخته شده و متداول و جاری قرون متمادی در آن کشور ضامن استمرار اين عزت و ثبات است که با هوشياری مسئولان و مردم تأمين خواهد شد.  
ما با احترام به ملت بزرگ هند از دولت مردان و رجال سياسی و فرهنگی، علما و اصحاب فرهنگ و رسانه درخواست داريم با تدابير لازم از حقوق مسلم مردم مسلمان هند که بخش جدايی ناپذير از تاريخ و عزت هندوستان هستند، در انجام تعهدات دينی خود و همچنين استمرار زندگی مسالمت آميز در کنار ساير مردم شريف صيانت نمايند و با تنوير افکار عمومی از پی آمدهای ناگوار اين نوع برخوردهای غير اخلاقی مانع گسترش اين اقدام ها مغاير با فرهنگ و سنت های ملت شوند.  
اهل فرهنگ و دلسوزان بدانند که حجاب و عفاف زنان و مردان مسلمان هيچ خللی در ايفای نقش برجسته و فعال و سازنده  ايشان در اعتلای هند وارد نخواهد کرد و تعرض به هيچ قوم و دين و آئينی نيست، و قطعا باعث سلامت و عزت ملی و توليد سرمايه ارزشمند اجتماعی است و زنان و مردان عفيف و پايبند به تبيين و آداب دينی تضمين کننده سلامت خانواده و تربيت نسلی با ايمان و پاک است. و بايد قدر دانسته و صيانت گردد.  
قضات و عقلای ملت هند با پاسداشت و دفاع از حق آزادی سلوک فردی و اجتماعی مسلمانان از خدشه دار شدن چهره هند در نزد جميعت انبوه مسلمان و افکار عمومی ملتها جلوگيری کنند. و بدانند هر تصميمی که به ناديده گرفتن اين حق مسلمان منجر شود به معنای تاييد افراطی گری و آغازی برای به چالش کشيدن سال ها همزيستی مسالمت آميز در کشور بزرگ هند خواهد بود که مورد رضايت مردم و دولت و علما نيست.   
    توصيه ما پيشه کردن عقلانيت در حل اين مسائل با کمک علما و بزرگان اديان و اقوام و هوشياری ملت و دولت است.  
   از خداوند سبحان اعتلای اسلام و مسلمين و آرامش و امنيت همه ملت ها را مسئلت دارم.

ارسال نظر