وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
برگزاری کرسی نقد و آزاد اندیشی " راهبردهای اهل سنت ایران"
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۰۸:۱۵ 882

برگزاری کرسی نقد و آزاد اندیشی " راهبردهای اهل سنت ایران"

دهمین کرسی از کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی با ارائه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکترمصطفی اسکندری با موضوع: «راهبردهای اهل‌سنت ایران» در روز شنبه نوزدهم تیرماه 1400 در پژوهشگاه مطالعات تقریبی قم برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب این پژوهشگر عرصه تقریب با اشاره به اهمیت وحدت اسلامی اظهار داشت: وحدت پیروان مذاهب اسلامی به‌خصوص در شرایط فعلی، قطعاً یک ضرورت غیرقابل‌انکار و یکی از اصول اسلام است. خداوند در قران کریم می فرمایند «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» (آل عمران آیه ۱۰۳) و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید! از دیگر سو تفرقه‌افکنی غضب خدا و نکبت خلق را به دنبال خواهد داشت. این هشدار خداوند به جامعه اسلامی است که «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم» ﴿انفال،46﴾ : و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود.


دکتر اسکندری تاکید کرد: دامن‌زدن به اختلافات و ایجاد تفرقه، قطعاً از دسائس شیطان و دشمنان قسم‌خورده اسلام، انقلاب اسلامی و ایران است. امیرمؤمنان علی علیه‌السلام می‌فرماید: «إِيَّاكُمْ وَ الْفُرْقَةَ فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ‏ النَّاسِ‏ لِلشَّيْطَانِ كَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْب. أَلَا مَنْ دَعَا إِلَى هَذَا الشِّعَارِ فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ كَانَ تَحْتَ عِمَامَتِي هَذِه» : از تفرقه و جدايى بپرهيزيد، كه يكسو شده از مردم بهره شيطان است، چنان كه گوسپند دور مانده از گله نصيب گرگ است، بنابراین، نباید به دنبال واگرایی با هم 
باشیم، بلکه لازم است با هم رفتاری هم‌گرایانه داشته باشیم و این وظیفه دینی و سیاسی ماست. 


وی با اشاره به برخی اختلافات عقیدتی و رفتاری مذاهب اسلامی بیان کرد: شیعه و سنی در برخی از مسائل عقیدتی و رفتاری، با یکدیگر اختلاف دارند، اما هر دو قائل به مسلمانی یکدیگرند، و بر همین اساس، در طول تاریخ این دو گروه معمولاً با صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند. امری که توسط پیشوایان معصوم علیهم‌السلام نیز ترغیب شده است و رفتار مسالمت‌آمیز شیعیان با اهل‌سنت در طول تاریخ برگرفته از همین دستورات بوده است.

این کرسی با حضور ریاست و پژوهشگران و محققین پژوهشگاه مطالعات تقریبی به‌صورت حضوری (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) برگزار گردید.


خاطر نشان می شود بعد از سخنان ارائه‌کننده محترم، چند نفر از محققین ارجمند به ذکر نقد و نظرات خود در مورد مباحث ارائه‌شده پرداختند.

ارسال نظر