وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
برگزاری وبینار"همکاری های اسلامی در مواجهه با مصائب و بلایا"
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۰۸:۳۲ 1116
سی و‌ چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت

برگزاری وبینار"همکاری های اسلامی در مواجهه با مصائب و بلایا"

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، جان پیرو خالد پالادینی، رئیس دانشگاه اسلامی ایتالیا در این وبینار با اشاره به اینکه امروز جهان مشغول مقابله با همه گیری ویروس کرونا است، گفت: وقت آن رسیده تا از این فرصت استفاده کنیم، خداوند متعال درمیان مشکلات برخواسته از کووید -19، ما را به داشتن آرامش و برنامه ریزی برای دوران پساکرونا دعوت می‌کند.

وی در ادامه از جمهوری اسلامی ایران و علمای جهان اسلام  دعوت کرد تا کنفرانسی همانند کنفرانس وحدت اسلامی در رم برگزار کنند و موضوعاتی را  پیرامون وحدت مسلمانان جهان و مباحث مهم برای سنت اسلامی مطرح کنند.

پالادینی تصریح کرد: این رویداد می‌تواند منشا شور و هیجان مسلمانان اروپا شود و نقش رهبری جمهوری اسلامی ایران در داخل جامعه را مسجل خواهد کرد.



 

 


در ادامه، عماالدین حمرونی خبرنگار، تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه همه گیری ویروس کرونا در جهان عیوب تمدنی را که تمدن غرب یا مدنیت غربی نامیده می‌­­شود، هویدا کرده است؛ در وهله نخست اینکه در مدیریت این بیماری شکست خورده و دوم اینکه چهرۀ غیر انسانی خود را نشان داده اند.

وی افزود: مقابله با بیماری کرونا در حقیقت چالشی برای همه است؛ چالشی برای ما مسلمانان، برای بشریت و برای انسان عصر امروز که عصر علم و تکنولوژی و فناوری­های پیشرفته نامیده می­­شود؛ آنچه که برای ما مهم است چگونگی برخورد انسانی و اجتماعی با این پدیده و ارتقای گفتمان اخلاقی و معنوی­‌مان در این موضوع است تا بتوانیم پیامدهای روانی این همه گیری را مهار کنیم.

حمرونی در پایان گفت:هرآنچه که در این دنیا پیش می‌­آید یکسره خیر است و برای اینکه بتوانیم از اهل خیر باشیم، نیازمند تلاش فردی و اجتماعی و تلاش معنوی هستیم تا بتوانیم پاسخ‌های اخلاقی و معنوی و سیاسی برای مقابله با بیماری عرضه کرد.
 

 


در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید شمشاد رضوی، مدیر مرکز اسلامی توحید در اسلو ضمن تبریک هفته وحدت اسلامی اظهار کرد: آنچه که امروز جهان را دچار یک مصیبت همگانی کرده است یک بیماری منحوس به اسم کرونا است که در این موضوع کل اسلام و مسلمین  و تمام بشریت مشغول مقابله با آن هستند.

وی افزود: اگر مسلمانان درکنار یکدیگر باشند، می‌توانند از پس مصیبت‌ها برآیند، وقتی انسان مشغول وحدت می­شود مصیبت‌ها و رنج‌ها از آنان دور خواهد شد باید گفت برکت بعثت پیامبر اسلام «لقد مننّا» همین است و این جمله به معنی  احسان الهی است.

مدیر مرکز اسلامی توحید اذعان داشت:  اگر انسان به این بیاندیشد که خداوند متعال چرا انسانها را مورد آزمایش قرار میدهد، به این دلیل است که خدا قصد پروش انسانها را دارد و باید بدانند که آزمایش خداوند همگانی است.

حجت الاسلام رضوی در پایان سخنرانی خود تصریح کرد: زمانی که پیامبر اسلام (ص) مبعوث شدند، جهالت، ضلالت، گمراهی در آن زمان از بین رفت بنابراین ما باید در امروز هم با وجود اینکه در جهان پیشرفت صورت گرفته است، بیشتر از گذشته به فکر وحدت بین مسلمانان باشیم تا از این آزمایشها و بلاها دور شویم.


 

 


جوانی سوربلو، نویسنده، خبرنگار و پژوهشگر در این وبینار در خصوص گسترش فرهنگی انقلاب اسلامی در جامعه غرب، گفت:  به اعتقاد من پیغامی که در جامعه ای مثل ایران، لبنان و یا یمن مخابره می شود، نمی تواند مشابه همان پیغامی باشد که در غرب گسترش پیدا می کند، چون متاسفانه بیم آن می رود که به نتیجه معکوسی منتج شده و موفق به کسب ارتباط دو سویه با یک شهروند نباشد.

وی افزود: ما نباید خود را محدود به صحبت در درون جامعه  و میان خودمان کنیم، در غرب شهروندان بسیار زیادی وجود دارند که در اکثر مواقع ناآگاه بوده و اغلب قربانی تبلیغات رسانه‌ای شده اند که از دهه ها قبل در ذهن آنها را همسان سازی شده است.

سوربلو در همین خصوص ادامه داد: این بدان معناست که بایستی در یک موقعیت خیلی سخت فعالیت کنیم که شامل یک اقلیتی با امکانات نابرابر می‌باشد؛ به درستی می‌دانیم که مسائلی از قبیل اسلام و انقلاب اسلامی اغلب سانسور می شوند و مورد حمله قرار می گیرند و داستان هایی واقعی برای بدنام کردن در کل دنیا علیه آن ساخته می شود.

وی در ادامه به نقش محور مقاومت در فروپاشی و انحطاط هژمونی ایالات متحدی آمریکا  اشاره کرد و گفت :محور مقاومت محوری است که در طول سالیان، موازنه را در سراسر خاورمیانه برهم زده است و پیروزی های مهمی را در سوریه، لبنان، عراق و یمن در طی سالیان اخیر بدست آورده و باعث شده است رژیم آمریکا و هم پیمانانش در منطقه شکست بخورند.

وی در پایان گفت: پیروزی های محور مقاومت، ثمره آن انقلاب بزرگی است که سالها پیش زنجیرهای امپریالیسم آمریکایی در ایران را از هم گسست. امروزه محور مقاومت در هر گوشه دنیا از اقبال و اعتبار برخوردار است اما جنبه مهم تر آن این است که محور مقاومت امروزه الگویی برای ملتهای مستضعف و در راس آن فلسطین می باشد.

شیخ اشرف افندی، رئیس کل فرقه نقشبندیه در جهان در ادامه این وبینار با اشاره به مفهوم وحدت گفت: وقتی از وحدت اسلامی سخن می گوییم، یعنی اینکه این وحدت حق، حقیقت، عشق و مرحمت الهی را می رساند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مصیبت ظلم انسان به انسان، بی عدالتی، شیطنت و غصب انسان است که به انسان دیگر روا داشته می‌شود، گفت:به عبارت دیگر مصیبت به این معنی است که ارزشی را که خداوند به انسان داده، بی ارزش جلوه داده شود و مردم تحقیر شوند، بنابراین وظیفه تمامی مسلمانان، دول اسلامی و ملت ها در مقابل این بلا این است که باید از خود وحدت نشان دهند، به طوری که خداوند متعال هرگونه بلا را از امت اسلام دور گرداند.

شیخ افندی با اشاره به این موضوع که امروز بزرگترین مسئولیت ها متوجه علما است گفت: علما باید به حکومت ها راه درست را نشان دهند و ملت‌ها را تربیت کرده ضمن اینکه رضای خداوند متعال را هم کسب کنند.
 

 

 
نظام یلماز، بنیانگذار انجمن جوانان اهل بیت(ع) در اروپا و بنیان گذار موسسه فدک در ادامه این وبینار هفته وحدت و میلاد رسول  اکرم(ص) را به همه مسلمانان تبریک گفت و اظهار داشت: امام خمینی(ره) ازجمله اشخاصی بودند که با تمام وجود برای تحقق وحدت اسلامی کوشش فراوانی کردند و میلاد رسول اکرم (ص) را فرصتی مناسب برای هفته وحدت و رمز اتحاد بین امت اسلامی در جهان اسلام دانستند.

وی افزود: هفته وحدت، فرصت مناسبی است برای ارائه دیدگاه ها در زمینه همبستگی درجهان اسلام به خصوص در شرایط حساس کنونی است.

وی در پایان با اشاره به کمک های بلاعوض جمعیت فدک واقع در برلین به ایتام و زنان و بدسرپرست آمادگی خود را برای همکاری با موسسات اسلامی در جهان در راستای اهداف وحدت گرا اعلام کرد.
 

 

 
پرفسور سالیم حاجیچ با تاکید بر اینکه بحران کرونا جهان را مورد تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: برای مدیریت و مواجهه بهتر با این شرایط می‌توانیم از قرآن کریم و سنت پیامبر نیز بهره‌مند شویم.

وی اضافه کرد: بحران همه گیری کرونا نشان داد که قدرت انسان در واقعیت چقدر اندک است. دولت‌ها و حکومت‌های قدرتمند مقابل ویروس ذره بینی و غیرقابل مشاهده مجبور به تسلیم شدند. محققان در سراسر دنیا برای پایان دادن به این بحران سعی در تولید یک واکسن دارند اما بنظر می‌رسد دانشمندان نیز دانش کمی در خصوص این ویروس داشته باشند.

استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر اتریشی با اشاره به اینکه قرآن کتاب راهنمای همه امت‌هاست، مطرح کرد: همانطور که حضرت محمد(ص) فرمودند ما اگر از وجود طاعون در یک منطقه آگاه باشیم نباید به آنجا پا بگذاریم یا اگر در مکانی هستیم که شیوع طاعون در آنجا رقم می‌خورد باید آنجا را ترک کنیم.


 

 



گفتنی است در این وبینار، استفانو زکینللی، ژورنالیست و تحلیل گر استراتژیک و نویسنده، سید حسن عسکری رضوی امام جماعت مسجد اسلو در نروژ، سید ناصرالدین توزوت رئیس مرکز اسلامی ولیعصر در شهر مونتسر آلمان، دکتر یشار شریف داماد اوغلو عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو یونان، استفانوورنوله تحلیلگر سیاسی و نویسنده به ایراد سخنرانی پرداختند.

ارسال نظر