وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام را فعال کنیم/تأکید بر استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت شبکه های مجازی
۱۴۰۰/۰۸/۰۲ ۱۷:۰۸ 367
دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام:

اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام را فعال کنیم/تأکید بر استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت شبکه های مجازی

دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام تصریح کرد: یکی از مهم ترین مؤلفه های تمدن نوین اسلامی دارد، بحث توحید است. در طول تاریخ اگر امت و یا سرزمینی از بین رفته، دلیل آن تفرقه و تنازع بین اقوام مختلف بوده است.تفرقه باعث از بین رفت قدرت ملتها می شود.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، کریم نجفی برزگر، دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام، در نوزدهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن قدردانی از تلاشهای حجت الاسلام و المسلمین دکتر شهریاری دبیرکل مجمع تقریب در مسیر وحدت، گفت: ایشان در دوره خود تحول خوبی را در نگاه بین المللی مجمع ایجاد کرده است.

وی با اشاره به شرایط بیماری کرونا و عدم برگزاری کنفرانس وحدت سال گذشته به صورت حضوری، ابراز امیدواری کرد، اندیشمندان اسلامی در اقصی نقاط جهان  با ارائه سخنرانی ها و مقالات ارزشمند خود، آینده درخشان تری را در رابطه با تقریب مذاهب اسلامی و اتحاد اسلامی که یکی از ضروری ترین سیاست های جهان اسلام هست، رقم بزنند.

نجفی برزگر به طرح موضوع «تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی» پرداخت و گفت: وحدت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و قرآن کریم در آیات مختلف همه ادیان را دعوت به وحدت می کند:« قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلّا نَعْبُدَ إِلَّا اللهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً». همچنن از تفرقه و تنازع باز می دارد:« وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَ تَذهَبَ ريحُكُم».

وی تأکید کرد: ادبیات ما، فرهنگ ما و تاریخ ما، حکایت از وحدت و بشارت به وحدت و دوری از تفرقه بین مسلمان ها و ایجاد هم زیستی مسالمت آمیز بین ادیان و مذاهب مختلف دارد و یکی از آمال اندیشمندان اسلامی ایجاد وحدت تحت لوای لوای اسلام است.

نجفی برزگر گفت: دعوت به وحدت یکی از مهم ترین اندیشه های اسلامی محسوب می شود. وقتی به تاریخ نگاه می کنیم، می بینیم شخصیتهایی چون سید جمال الدین اسد آبادی، شیخ محمد عبده، کاشف الغطاء، اقبال لاهوری، شیخ عبدالرحمان کواکبی، سید ابوالحسن ندوی از بنیان گذاران ندوه العلماء در هند و... به وحدت فراخوانده و از تفرقه باز می داشتند، تا بینش اسلامی در مقابل نفوذ فرهنگ غرب بالا برود و بتوانند جلوی نفوذ این فرهنگ در جامعه اسلامی را بگیرند.

دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام اظهار داشت: یکی از اهداف دشمن، ترویج تفرقه های دینی، قومی و ... در کشورهای اسلامی و از جمله ایران بود تا بتوانند بر مردم حکومت کنند، از آن سو علمای بزرگ و اندیشمندان مسلمان در سرزمین های مختلف، مردم را دعوت به وحدت می کردند تا روشنگری اتفاق بیفتد و تحت نفوذ غرب قرار نگیرند.

وی اضافه کرد: از اندیشه های علمای مصر، علمای عراق، علمای ایران و شخصیت های مختلف در دنیا از  جمله هند، این بود که بتونند در مقابل فرهنگ غرب بایستند، هویت اسلامی را به جامعه اسلامی برگردانند و وحدت اسلامی در جهان اسلام اتفاق بیفتد. بنابراین تبیین امت واحده، یکی از بحث های قدیمی دانشمندان کشورهای اسلامی بوده است.

نجفی برزگر گفت: آرزوی تحقق وحدت که کسانی چون علامه اقبال لاهوری در سر داشتند، با انقلاب اسلامی به رهبری بنیان گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تحقق پیدا می کند؛ انقلابی فرهنگی که کل فرهنگ هم عصر خودش در ایران و دنیا را عوض می کند؛ یک حرکت جهانی ایجاد می شود و اندیشه های بزرگی که در دنیا بودند را متوجه خودش می کند.

دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام، تصریح کرد: از اوایل انقلاب اسلامی یکی از مهم ترین سیاست های بزرگ جمهوری اسلامی، موضوع وحدت اسلامی بوده است و در این همین راستا، همه ساله در ایام هفته وحدت، اندیشمندان بزرگ جهان را برای گفتگو به دور هم جمع می کند؛ امسال نیز مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سی و پنجمین دوره کنفرانس وحدت را برگزار می کند و این حرکت بزرگی است که باعث بیداری اسلامی در جهان شده است و نگاه کلان یعنی رسیدن به تمدن نوین اسلامی را دنبال می کند، تمدنی که بتواند تمام جوانب مختلف زندگی بشری را تحت پوشش قرار دهد.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین مؤلفه های تمدن نوین اسلامی دارد، بحث توحید است. در طول تاریخ اگر امت و یا سرزمینی از بین رفته، دلیل آن تفرقه و تنازع بین اقوام مختلف بوده است.تفرقه باعث از بین رفت قدرت ملتها می شود.

دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام گفت:یکی از برنامه های تاثیرگذار مجمع تقریب که از سیاست های راهبردی آن است، بحث اتحادیه کشورهای اسلامی است که تاسیس آن بسیار اهمیت دارد و مهم تر این است که این اتحادیه کشورهای اسلامی بتوانند با همدیگر تعامل داشته باشند و در جهان اسلام جریان سازی کنند.

وی خاطر نشان کرد: شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام، شبکه مرتبط با کامستک (کمیته دائمی علم و فناوری دانشکاه های جهان اسلام) است که زیر مجموعه سازمان همکاری اسلامی OIC می باشد. 57 کشور عضو OIC هستند و این یک فرصت بزرگی برای جوامع اسلامی است؛ یکی از کمیته هایی که در OIC وجود دارد و کمیته بسار مهمی است، کمیته قدس است. حمایت از فلسطین و بیت المقدس، یکی از اهداف تاسیس OIC (سازمان همکاری اسلامی) است.

نجفی برزگر اظهار داشت: یکی از استراتژی های مهم جهان اسلام، حمایت از سرزمین فلسطین است که در حال حاضر نه تنها ایران بلکه کشورهای مختلف اسلامی و حتی فراتر از این، کشورهای غیر اسلامی هم، بحث حقوق فلسطینی ها و سرزمین بیت المقدس رو مورد توجه قرار می دهند.

وی افزود: باعث خوشحالی است که بیداری اسلامی در جهان اتفاق افتاده و ما باید بتوانیم اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام را و اتحادیه جهانی علمای اسلام را فعال کنیم، این جریان سازی در جهان اتفاق بیفتد و حقوقدان های جهان اسلام، پزشکان جهان اسلام، اندیشمندان جهان اسلام، دانشگاهی های جهان اسلام، علمای جهان اسلام، بانوان جهان اسلام و  ... همه و همه حلقه های مرتبطی با هم تشکیل دهند که این موضوع یکی از استراتژی های مهم اتحادیه ای است که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پی آن است.

دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای مجازی جهان اسلام خاطر نشان کرد: یکی از راه هایی که میتواند وحدت را برای ما  مستحکم تر کند، این است که کشورهای اسلامی بتوانند ظرفیتهای یکدیگر را بشناسند و بتوانند از ظرفیت های علمی و فناوری و اقتصادی هم بهره مند شوند، تا مستقل شده و از فرهنگ غربی دور شوند.

وی اضافه کرد: کامستک، بر همین مبنا ایجاد شده که کشورهای اسلامی بتوانند در رشد زیر ساخت های یکدیگر مؤثر باشند، آن هم در دانشگاه های جهان اسلام که با نخبگان و اندیشمندان و دانشمندان و دانشجویان جهان اسلام ارتباط دارند. ما اگر بتونیم این اتحادیه ها را فعال بکنیم، در حفظ و توسعه وحدت اسلامی قدم برداشته ایم.

نجفی برگزر تأکید کرد: بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری مد ظله العالی یکی از  مهم ترین بیانیه ها برای آینده جهان اسلام است  و ان شاء الله بتونیم با همفکری اندیشمندان و دانشمندانی که در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت دعوت شدند، آینده ای روشن را در زمینه وحدت محقق کنیم.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین عوامل ارتباطات، بهره برداری از شبکه های مجازی است که الان در دنیا رواج پیدا کرده است. بیماری کرونا ظرفیت استفاده از ارتباطات مجازی با کل دنیا را توسعه داد و امیدواریم در مجمع تقریب هم از این ظرفیت برای پیشرفت تقریب مذاهب در داخل و خارج کشور بهره مند بشیم.

ارسال نظر