وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
آیت‌الله تسخیری دارای تفکری اعتدالی بود | کنفرانس وحدت به نشانی برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۰۹:۵۷ 1032
حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری:

آیت‌الله تسخیری دارای تفکری اعتدالی بود | کنفرانس وحدت به نشانی برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است

دبیرکل مجمع تقریب با اشاره به ویژگی‌های آیت الله تسخیری گفت: آیت الله تسخیری روش تعامل و تفکری اعتدالی داشت که در بیان و زبان می‌توانست این تفکر اعتدالی را به مخاطب انتقال دهد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در وبینار بزرگداشت آیت‌الله تسخیری، به بیان سابقه آشنایی خود با آیت‌الله تسخیری پرداخت و گفت: در کمتر از یک سالی که با ایشان آشنا بودم از وجودشان بسیار استفاده کردم و متوجه شدم که ایشان انباشتی از تجربه است لذا پیشنهاد دادم که مستندی از زندگی خود تهیه کنند. بنابراین جلساتی با حضور ایشان ضبط شد و سپس از ابتدای زندگی آیت الله تسخیری تا زمانی که وارد ایران شدند، تبدیل به مستند شد.

وی به بیان ویژگی‌های شخصیتی آیت الله تسخیری پرداخت و گفت: ویژگی اول اینکه ایشان عرب زبان بود و در محیط عربی زندگی کرده بود و علاقه او به ادبیات عرب باعث شده بود که یک سخنور ادیب با فصاحت و بلاغت مثال زدنی شود. این ویژگی باعث شده بود در نشست‌ها و دیدارها از عبارات جذاب عربی استفاده کند که موجب جذب مخاطب می‌شد.

وی دومین ویژگی آیت‌الله تسخیری را تحصیلات عالیه در حوزه‌های علمیه و تحصیلات خارج از حوزه عنوان کرد و گفت: ایشان از آیات عظام و مراجع بزرگی در زمان خود مانند آیات عظام گلپایگانی، خویی، حکیم و لنکرانی بهره برده و شاگردی کرده بود. به خصوص از شهید آیت‌الله صدر بسیار استفاده کرده بود و مجذوب شخصیت ایشان بود.

دکتر شهریاری ویژگی سوم آیت الله تسخیری را منش‌های اخلاقی او دانست و گفت: ایشان با علمای مذاهب دیگر حس اخوت و رفاقت مثال زدنی داشت و این حس را می‌توانست به طرف مقابل انتقال دهد، که موجب می‌شد همه او را دوست بدارند.

وی افزود: ویژگی چهارم ایشان این بود که بیش از 50 سال در حوزه بین‌الملل فعالیت داشت و حضور مستمر ایشان در این فضا با خلقیات و جذبه نفسانی خود موجب شده بود رفقای بسیاری در جهان اسلام داشته باشد. لذا این ویژگی بسیار حائز اهمیت بود که توانسته بود با بزرگان جهان اسلام ارتباط وثیقی برقرار کند.

دبیرکل مجمع تقریب در ادامه به ویژگی پنجم آیت الله تسخیری اشاره کرد و گفت: ایشان روش تعامل و تفکر اعتدالی داشت که در بیان و زبان می‌توانست این تفکر اعتدالی را به مخاطب انتقال دهد.

وی افزود:‌ ویژگی ششم ایشان این بود که از نظر خطی فراجناحی بود و موجب شده بود از همه جناح‌های سیاسی مورد استقبال قرار گیرد. همچنین نگاه فراملی داشت که او را تبدیل به شخصیت مرتبط با جهان اسلام کرده بود. لذا به جایگاه‌هایی دست پیدا کرده بود که امروزه عجیب شمرده می‌شود مثلا عضویت در سازمان کنفرانس اسلامی، مجمع فقه اسلامی جده، اتحادیه جهانی علمای مسلمین و ...

دبیرکل مجمع تقریب ادامه داد: آیت‌‌الله تسخیری طی 50 سال فعالیت در حوزه بین‌الملل، مؤسسات بسیاری تأسیس کرده بود از جمله مؤسسه اصلی فرهنگ بین‌الملل که ایشان پایه‌گذار آن بود.

دکتر شهریاری تأکید کرد: آیت‌الله تسخیری به دلیل شخصیت فراملی خود فرهنگ تقریب و وحدت را با اعماق جانش پذیرفته بود و این پذیرش درونی در لسان او هم نفوذ پیدا کرده بود و می‌توانست در مخاطب تأثیر بگذارد. در حقیقت این شخصیت فراملی باعث شده بود نگاه او به تقریب و وحدت در جهان اسلام نگاهی عمیق و باور پذیر برای مخاطب شود. غیر از اینکه خودش به آن به عنوان یک اصل و راهبرد، نه به عنوان تاکتیک و امر ظاهری و تقیه، باور داشت، می‌توانست با بیان فصیح و شیوای خود آن را به مخاطب انتقال دهد و این باور را در مخاطب خود نیز ایجاد می‌کرد.

کنفرانس وحدت به یک نشان برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است
حجت الاسلام شهریاری درباره کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی نیز خاطرنشان کرد: این کنفرانس تأثیر بسیار زیادی در رشد و توسعه اندیشه وحدت و تقریب در جهان اسلام داشته است. هرچند بسیاری از افراد از یکی از مختصات این کنفرانس انتقادهایی داشته‌اند، اما به نظر بنده، کنفرانس وحدت طی این 35 دوره، تبدیل به یک نشان برای جمهوری اسلامی شده و در اذهان علما و فرهیختگان جهان اسلام نقش بسته است. این یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی بوده است.

وی با اشاره به کنفرانس سال گذشته گفت:‌ کنفرانس سی و چهارم در سال گذشته در شرایط کرونایی کلا به صورت وبیناری و مجازی برگزار شد و بالغ بر 460 نفر دعوت شدند و از میان آنها بیش از 350 نفر سخنرانی کردند و این سخنرانی ها تا 420 نفر هم رسید اما به دلیل کمبود زمان تعداد محدودتری ارائه شد. برای اولین بار گسترده‌ای از سخنرانان داخلی و خارجی فرصت سخنرانی پیدا کردند. چرا که در سال‌های گذشته عده محدودی فرصت سخنرانی پیدا می‌کردند و در فضای محدودی انجام می‌شد اما در کنفرانس سی و چهارم این فضا برای مدعوین ایجاد شد که بسیاری از سخنرانان داخلی و خارجی سخنرانی داشته باشند.

دبیرکل مجمع تقریب ادامه داد: تجربه کنفرانس سی و چهارم باعث شد در کنفرانس سی و پنجم نیز حضور مجازی را نشان جدیدی برای کنفرانس جدیدی برای کنفرانس وحدت تعریف کنیم. چرا که سخنرانی‌های مجازی کنفرانس سال گذشته موجب مراجعه گسترده از کشورهای مختلف به سایت کنفرانس (https://iuc.taqrib.ir) و بالا رفتن رتبه آن در بین سایت‌های کشوری شد.

وی افزود: ما این نشان را در کنفرانس سی و پنجم حفظ کردیم و تلاش کردیم افرادی که به دلیل کرونا یا شرایط محدود کشور ما توانایی حضور در کنفرانس را نداشتند با ارسال سخنرانی در بستر مجازی حضور پیدا کنند. همچنین سعی کردیم مهمانانی به صورت حضوری داشته باشیم و حدود 60 نفر از مهمانان به صورت حضوری در کنفرانس شرکت کردند و برنامه‌های مستقلی برای آنان طراحی و انجام شد. لذا ترکیب بین مهمانان حضوری و سخنرانان در فضای مجازی دستاورد جدیدی برای کنفرانس وحدت خواهد بود.

دکتر شهریاری تاکید کرد: تکثر سخنران‌ها و استقبالی که از این روش در این کنفرانس شد نشان داد که فضای مجازی می‌تواند عرصه‌ای را در اختیار ما قرار دهد که بسیاری از اشکالات کنفرانس رفع شود و ما این روش را بعد از کرونا نیز ادامه خواهیم داد.

وی درباره مهمانان حضوری کنفرانس امسال نیز خاطرنشان کرد: امسال میهمانان شاخص و برجسته جهان اسلام در حد مفتی‌های اهل سنت و علمای برجسته جهان اسلام و یا سیاسیون نقش اول در جهان اسلام دعوت شده‌اند که این هم دستاورد جدیدی برای کنفرانس سی و پنجم است.

حجت الاسلام دکتر شهریاری در پایان تأکید کرد: آیت‌الله تسخیری یک پدر برای من محسوب می‌شود به دلیل اخلاق و منش شخصی و  تجربه انباشته ای که داشتند و همیشه نکات قابل استفاده و سودمندی از ایشان می‌شنیدم و همواره حس وابستگی به ایشان را در خودم احساس می‌کردم. امیدوارم که افرادی مانند آیت‌الله تسخیری در حوزه‌های علمیه تربیت شوند و پیام ائمه اطهار(ع) برای مکتب اسلام توسط افرادی که دارای اندیشه وحدت و تقریب هستند به سراسر جهان ارسال شود.

ارسال نظر