وحدت و برادری مهمترین و اصلی ترین واژه ها در بین مسلمانان است/موارد اختلافی بین مذاهب را به درستی مدیریت کنیم
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ ۱۳:۵۲ 78
در سی و پنجمین نشست تحلیلی – تخصصی خبرگزاری تقریب مطرح شد:

وحدت و برادری مهمترین و اصلی ترین واژه ها در بین مسلمانان است/موارد اختلافی بین مذاهب را به درستی مدیریت کنیم

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، سی و پنجمین نشست تحلیلی – تخصصی خبرگزاری تقریب با تمرکز بر محورهای کنفرانس وحدت به صورت مجازی  برگزار شد.

مولوی نذیر احمد سلامی نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در این نشست به طرح محور «احترام متقابل و حرمت نسبت به مقدسات همدیگر و عدم خشونت و افراط گرایی» پرداخت و گفت:دین مبین اسلام دین رحمت و پیامبر ما (ص)، پیامبر مهربانی ها و رحمت بوده است؛ روایتی در این باره از نبی مکرم اسلام (ص) نقل شده است که فرمودند «الراحمون يرحمهم الرحمن ارحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء» کسانی که مهربان هستند و رفتار و کردار مهربان و محبت و عطوفت نسبت به مخلوق خداوند دارند؛ خداوند تعالی هم نسبت به آنان مهربان است؛ دین مبین اسلام و پیامبر اسلام(ص) و آموزه های اسلامی همه به دور از خشونت و دور از افراط و تفریط هستند؛ آغاز قرآن با بسم الله الرحمن الرحیم است و این دو از صفات خداوند متعال هستند؛ اسلام  خشونت و افراط گرایی را به هیچ عنوان نه برای مسلمانان و نه برای غیر مسلمان نمی پسندد و این دو مطلوب و منظور خدا و پیامبر(ص) نیست.

وی تصریح کرد: در ارتباط با مذاهب چندتا اصل زرین هستند که اگر ارباب مذاهب این اصول را به کار بگیرند و تبعیت از این اصول کنند، هیچ وقت اقدامی نسبت به اهانت به مقدسات نخواهند کرد و اگر ارباب مذاهب این اصول را رعایت کنند هیچ گاه صاحبان مذاهب را آزرده نخواهد کرد.

اصل اول این است که «نتعاون فیما اتفقنا علیه و یعذر بعضنا بعضا فیما اختلفنا فیه» در موارد اتفاقی همدیگر را مساعدت کنید و در مورد اختلافی اختلافات را مدیریت و کنترل کنید و همدیگر را در مورد اختلافات معذور بدانید؛ این اصل مسلم پذیرفته شده ای است که اگر ارباب مذاهب عامل به این اصل باشند، هیچ وقت در میان آنها تفاوت مذاهب به مخالفت و جنگ و درگیری منجر نخواهد شد.

وی افزود:اصل دیگر که شبیه اصل قبلی است، این است که هر فرقه به اصول مذهب خود پایبند باشد، مذهب خودش را رها نکند و به مذهب دیگران هم تعرض نکند که اگر این اصل در مسائل اختلافی رعایت شود مشکلی به وجود نمی  آید؛ مسائل اختلافی عموما اجتهادی و ثمره عقل مجتهدین است ولی معتبرند؛ یکی از منابع احکام اجتهاد مجتهدین هستند و طبیعتا وقتی عقول مختلف است؛ ثمره عقول هم مختلف است اما در این خصوص باید پیرو هر مجتهد و پیرو هر مذهب، به اصول مذاهب و اجتهادات مراجع خود احترام بگذارد و به اجتهادات و ثمرات عقلی مجتهدین دیگر تعرض نکند؛ اینها این آموزه ای ما از متون اسلامی است که می توان دریابیم و به آن عمل کنیم.

مولوی سلامی ادامه داد:البته وقتی بحث احترام متقابل به میان می آید، باید دقت داشته باشیم که انسان صاحب دو تا کرامت است؛ کرامت ذاتی که خداوند متعال در این زمینه می فرماید:«وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ» من اولاد آدم را مکرم و محترم خلق کردم؛ چه مسلمان چه غیر مسلمان و این کرامت خداوند شامل همه انسان است؛ کرامت دیگر کرامت ایمانی و اسلامی است؛ انسانی که مؤمن و مسلمان است علاوه بر کرامت ذاتی یک کرامت صفاتی هم دارد؛ ما علاوه بر اینکه باید برای هم احترام متقابل قائل باشیم، این نکته را هم باید در ذهن داشته باشیم که اگر کسی به ما در خصوص ایمان و اسلام احترامی قائل نیست،ما نباید به او بی احترامی کنیم چون هر انسانی از نظر آفرینش از یک کرامت ذاتی بهره مند هست.

نماینده مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان در مجلس، گفت: لذا اگر یک گروهی یا فرقه ای و شخصی از سر جهالت و نادانی نسبت به مقدسات ما اهانتی را مرتکب شد ما نباید به او اهانت کنیم؛ اگر سیره رسول اکرم(ص) را بررسی کنیم و از آن تبعیت کنیم این مطلب را به راحتی می توانیم در سیره ایشان پیدا کنیم؛ پیامبر(ص) می فرمایند من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام؛ لذا مکارم اخلاق بالاتر از محاسن اخلاق است؛ ما پیامبری داریم که منتسب به مکارم اخلاق بود و فرمودند «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ».

وی ادامه داد:یکی از اهداف مهم بعثت پیامبر(ص) اکمال و اتمام مکارم اخلاق است؛ مکارم اخلاق این است که اگر کسی نسبت به شما بدرفتاری کرد؛ شما باید با او به خوبی رفتار کنید؛ بدی را با بدی جواب دادن آسان است؛ اگر واقعا یک مؤمن واقعی هستی باید به کسی که به تو بدی کرده با محبت و دوستی و خوبی رفتار کنیم؛ ما این نوع رفتار را در سیره پیامبر(ص) به کثرت می بینیم.

مولوی سلامی با بیان این مطلب افزود:در کشورهای شرق دور مثل اندونزی و مالزی که مسلمان شده اند مجاهدین نرفته اند تا این کشورها را فتح کنند، بلکه مسلمانان و تاجران عرب به این کشورها رفتند و با اخلاص و صداقت و محبت و مهربانی که نشان دادند مردم تحت تأثیر قرار گرفتند و مسلمان شدند؛ نقشی که مهربانی و عطوفت در تأثیر اذهان ندارد انتقام و خشونت ندارد؛ در قرآن هم آمده است که « وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ»؛ شما به معبودان غیر خدا را که کفار عبادت می کنند بد نگویید تا آنها در مقابل خدای شما را مورد اهانت قرار می دهند؛ اهانت به دین و به پیامبر به اسلام(ص)، قابل تحمل نیست ولی اینکه دفاع ما به چه صورت باشد در سیره پیامبر(ص) می توانیم پاسخ این سوال را بیابیم؛ پیامبر(ص) در ارتباط با کسانی که به مقدسات توهین کردند خیلی با تدبیر و دریات لازم و با اندیشه بسیار هوشیارانه مقابله کردند.

وی خاطر نشان کرد: اسلام علاوه بر احترام متقابل، احترام غیر متقابل هم را  تأیید می کند و آموزش می دهد و می گوید که انسان از کرامت ذاتی برخوردار است و اگر مسلمان هم نباشد به عنوان انسان محترم است؛ ما هم باید کرامت و حرمت ذاتی را رعایت کنیم.

مولوی سلامی در پایان تأکید کرد: ما باید سعی کنیم که در تفاوتهای مذهبی و در اختلافت فروعی، خشونت را و افراط گری را ترک کنیم؛ با درایت و افهام و تفهیم با استدلال و با منطق با طرف برخورد کنیم و آن دو اصلی که به آن اشاره شد را نقشه راه خود قرار دهیم که در موارد اتفاقی مساعد هم باشیم و همدیگر را کمک کنیم و موارد اختلافی را مدیریت کنیم و یکدیگر را معذور بدانیم؛ به مذاهب دیگر تعرض نکنیم و مذهب خود را رها نکنیم که اگر بر این اصل عمل شود، اختلافات ما کمتر و فاصله های ما کمتر و محبت و عطوفت در میان ما حاکم می شود.

ماموستا ملا مامد کلشی نژاد امام جمعه اهل سنت ارومیه در ادامه ضمن تبریک پیشاپیش به مناسبت هفته وحدت و میلاد رسول گرامی اسلامی(ص) گفت: امیدوارم خداوند به همه ما توفیق دهد در راستای نشر و توسعه فرهنگ اسلامی قدم برداریم و بتوانیم از پیروان راستین پیغمبر(ص) باشیم.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین نیازهای جامعه اسلامی اتحاد و اتفاق است و درد اصلی جهان اسلامی نیز همین است که بتوانیم کینه های کهنه میان مسلمانان را از بین ببریم.

کلشی نژاد افزود: دشمن همواره از همین شکاف سود می جوید؛ البته مفهوم اتحاد که در صد سال اخیر میان علما و اندیشمندان مؤمن و روشنفکر جهان اسلام مطرح شده است؛ این نیست که فرقه های اسلامی برای ایجاد اتحاد اسلامی از اصول اعتقادی و یا غیر اعتقادی خود صرف نظر کنند و  به اصطلاح مشترکات همه فرق را بگیرند و مختصات همه را کنار بگذارند؛  این کار نه منطقی و نه عملی است. 

وی ادامه داد: از این رو فرقه های اسلامی در عین اختلافاتی که در کلام و فقه و ... با هم دارند، به واسطه مشترکاتی که در بین آنها هست می توانند در مقابل دشمنان خطرناک اسلام دست برادری بدهند و جبهه واحدی را در مقابل آنها تشکیل بدهند.

امام جمعه ارومیه تأکید کرد: وحدت یکی از زیباترین و بالاترین واژه های است که پیامبراسلام (ص) مطرح  و وحدت و برادری را به عنوان مهمترین و اصلی ترین واژه ها در بین مسلمانان مطرح کرد و دیگر انبیا الهی هم همیشه بر این نکته تأکید کردند، امت واحده امتی است که می تواند در مقابل کفر و طغیان و تکبر و استکبار قد علم بکند و اتحاد را برای جامعه توحیدی به ارمغان بیاورد.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر(ص) مهاجرین و انصار را به میثاق اخوت و عقد برادری فراخواند، همچنین وحدت را به عنوان یک گلبانگ برای نخستین بار در فضای مدینه طنین انداز کرد و دل و جان قرون و اعصار را با آن نوازش  داد؛ این است که همه ما مسلمانان بایستی پیغمبر(ص) را به عنوان بزرگترین و اصلی ترین الگو برای خودمان قرار بدیم و سعی کنیم در سایه اتحاد اسلامی، احترام متقابل، رعایت ادب و پرهیز از مشاجره و حرمت شکنی را سرلوحه همه برنامه های خود قرار دهیم و فارغ از همه مرزبندیهای قومی و قبیله ای و فرقه ای به آن بنگریم، چون یکی از مهمترین مسئله هایی که امروز برای جهان اسلام و اندیشمندان جهان اسلام حائز اهمیت است، اتحاد اسلامی است که باید خیلی مد نظر قرار گیرد تا دشمنان نتوانند از ما سوء استفاده کنند.